
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Working 
Paper 

Expansion of International Broadcasting 
 
The Growing Global Reach of China Central Television 
 

  
 
Si Si  

July 2014 



 2 

 
 
 

The global expansion of satellite capacity and the widespread use of the Internet for content 

distribution are creating a significant change in the ecology of global news, leading to widespread 

proliferation of news channels available in different regions and across the globe. These have broken 

down domestic monopolies on television news provision in many countries and made alternative 

sources of news available to large numbers of people. This is spreading voices and perspectives—

including those with sometimes unwelcome views—to places they were not previously heard. 

 

These developments differ from the traditions of international broadcasting that emanated from 

colonial and then later continued from post-colonial powers (Potter, 2012; Gillespie and Webb, 2013) 

and those related to international conflicts in the mid-twentieth century that spawned cross-border 

and global radio broadcasting with official views, propaganda, factual and cultural programming as 

a norm (Wasburn, 1992; Schwoch, 2008; Cull, 2009; Johnson and Parta, 2010). During the second half 

of the twentieth century, smaller nations began providing some international radio services so their 

voices could complement those of the large services of major powers such as the China, France, 

Germany, Russia, the United Kingdom and the United States. As capabilities to distribute television 

worldwide became available they were first exploited by Western states, especially the United 

Kingdom and the United States though the BBC World Service (a state funded service) and CNN (a 

commercially funded service). 

 

This, added to the global dominance of Western news agencies, lead many at the time to criticize 

hegemonic global news provision based on Western values, interests, and perspectives (Tunstall, 

1979; MacBride, 1980). In recent decades, however, this dominance has been challenged by funding 

for and development of regional and global television news providers by other countries. Hundreds 

of satellite news channels are now available worldwide that provide domestic and regional services 

and a group of global players operating in multiple languages have now appeared, including RT 

from Russia, Al Jazeera from Qatar, CCTV from China, and second-tier Western international 

television services such as France 24 and Deutsche Welle. These broadcast on their own channels and 

sometimes prepare daily or weekly programmes for broadcast on other channels or by domestic 

broadcasters. The new environment is thus providing a wide range of international television 

services and choices, particularly to developing countries (Geniets, 2013), but these international 

players are also gaining access to North America and Europe audiences. 

 

The development of more international news and commentary provision is reducing the Western 

dominance in news provision, de-Westernizing the practices and styles of news presentation, 

providing different perspectives and opinions on global developments, and providing coverage of 

issues and countries not well covered in West (Miles, 2005; Lynch, 2006; Rai and Cottle, 2007, Thussu, 

2007; Painter, 2008; Seib, 2013). 

 



 3 

The purposes, content and perspectives conveyed, and effects of these broadcasters are still being 

debated, partly because they are not always transparent or clearly visible. Some patterns of use by 

the public are emerging, however: 1) international broadcasters tend to have much smaller audiences 

than domestic broadcasters; 2) audiences tends to be larger when broadcasters come from countries 

with cultural affinities to those of audiences in recipient nations; 3) individuals in diaspora for the 

originating nation are more likely to view; and 4) individuals who deliberately wish to seek out 

differing perspectives or have economic or political interests in the originating country are more 

likely to view such broadcasts. 

 

The largest emerging player in this new environment is China Central Television (CCTV) and its 

advent mirrors that growing international status of China as an economic and political actor.  The 

Chinese voice is increasingly heard on the international political stage regarding foreign policy; 

Chinese industry has been opened up to the economic world, and Chinese art and culture have 

become more widely recognised with the creation and expansion of the Confucius Institute, an 

equivalent to the British Council, Goethe Institute, and Maison Française. The Chinese Government 

has pursued all of these objectives under the ‘soft power’ policy concept. 

 

Chinese media have also participated in these developments by setting up operations abroad to 

broadcast a Chinese voice on world affairs and this media expansion cannot be seen as independent 

initiatives. Xinhua News Agency, People’s Daily, China Daily and China Central Television have been 

at the forefront of developing foreign markets. They all share certain features in common: They are 

well known media in China; they are Government owned; and they represent the official voice.  

This report focuses on China Central Television (CCTV), its foreign market expansion and its 

development strategy. It reviews its structure, activities, and financing tries to discern what kinds of 

audiences choose to watch CCTV and why. It then makes comparisons with other leading 

international media and the extent to which CCTV is known amongst foreign audiences. 

  

An Overview of China Central Television (CCTV) 

China Central Television is a state-run television station and is the only station with a national 

network in China. It started in 1958 with a single black and white channel, shifted to colour 

broadcasting began in 1973 and it now broadcasts news, sports, entertainment and culture 

programmes over 24 public channels, 21 pay channels, 8 mobile channels and 28 internet channels 24 

hours a day. 1.2 billion Chinese, representing 95.9% of the Chinese population, can receive its output. 

With 31 national correspondent stations and 50 local television stations, CCTV is the biggest and the 

most important television and mainstream media group in China. 

 

It is run from a new headquarters building in Beijing. The building, cost in excess of 5 billion CNY 

($1 billion; €700 million; £600 million) and provides 473,000 square metres (1,552,000 sq. ft.) of floor 

space, indicative of the significance given CCTV by the state.  

 



 4 

CCTV is an example of how China keeps state-owned companies profitable whilst the nation as a 

whole becomes less government controlled and more market orientated. It operates both as a 

mouthpiece for the government and as a commercial business which makes large profits and 

commands an audience vastly larger than any other major television network worldwide. In 2008 

CCTV earned $2.5 billion (€1.8 billion; £1.5 billion) in total revenues, compared to $1 billion (€700 

million; £600 million) in 2002, and paid a little less than $1 billion in tax to the government in 2011.  

It carries advertising and rates have been rising at twenty to thirty per cent per year. The advertising 

slots are auctioned annually and in November 2012 bids netted a record return of nearly $2.6 billion. 

Jiannanchun, a Chinese liquor group, was the biggest buyer and other sponsors include international 

companies such as Coca-Cola, Adidas and Proctor and Gamble. This annual auction is regarded as a 

barometer of the Chinese economy and in the last 19 years the annual revenue has increased nearly 

500 percent. 

  

The Growing Global Reach of CCTV and Interest in International Broadcasting 

The focus of this report is on the growing global reach of CCTV and its methods of expansion into 

the world of international broadcasting. The report is based on reviews of scholarly literature and 

media mainstream media reports between 2009 and 2012, correspondence with journalists, editors 

and media industry employees, and in-depth interviews. Most of the articles had a negative attitude 

towards CCTV’s expansion abroad. Many of the articles concerned the broadcaster’s expansion into 

developing countries, a few considered CCTV coverage in the USA, and even fewer about coverage 

in Europe. Most reflected the view that CCTV’s expansion abroad was the result of desires to 

increase international influence, strengthening China’s soft power and cultural development.  

It is clear that the Chinese Government has a strong desire to promote foreign broadcasting and, 

indeed, support from the Government is a principle reason for the expansion. The objectives of the 

internationalisation of CCTV were explicitly by the Angola Press Agency (Luanda) in 2012 when it 

said ‘The expansion of CCTV aims to increase the international influence of China, trying to raise the 

cultural development of the country to the level already achieved by its economy’ (Angola Press 

Agency, Chinese television…., 2012).  

 

Far greater scholarly and media attention has been devoted to Al Jazeera, Russia Today, France24 

and other state related broadcasters, so much of the CCTV development in recent years has gone 

relatively unnoticed. Amongst western researchers there is considerable debate about state-related or 

state-owned television, as well as discussions of their effects on politics, race, democracy, and 

propaganda. There has been the subject of extensive discussion about Al Jazeera’s status as a pan-

Arab satellite operator in Arabic and a global English channel and how it brings new perspectives to 

inhabitants of Arab countries and the world. Similar research about CCTV has not yet appeared. 

CCTV and Al Jazeera also share an objective of improving understanding of the cultures of their 

nations of origin and significant emphasis is placed on the role of Language. Some research has 

addressed the status of the Arabic language and the contributions of the Arabic-language Al Jazeera 

network to it and about the broader intersections of language and nationalism which are often 

addressed by the Al Jazeera network. It has been described as the biggest media phenomenon to hit 



 5 

the Arab world since the advent of television (el-Nawawy, Iskandar and Farag, 2002) and “a fresh 

break from the traditional news agenda” that plays a conciliatory role in international conflicts (el-

Nawawy and Powers, 2010). As of yet no significant research has focused on such topics with regard 

to CCTV. 

 

Articles written in the West often reveal a suspicious attitude to state-owned television in China and 

Russia, particularly in relation to democracy and the intended audience. They often convey concerns 

about censorship (Helle, 2012) and react to foreign broadcasting because of portrayals of China as the 

“uncertain other” and Africa as the “disappointed backyard” in Western media (Gagliardone, 

Repnikova, and Stremlau, 2010). Few studies address the issues of ownership or capital resources 

and the general impression is that writers care more about the content of the programmes and the 

influence of television and broadcasting in general than how it is organized and produced. 

 

The Global Development of CCTV 

In contrast to many Western television networks closing foreign bureaux, CCTV is expanding its 

global news gathering facilities and now has regional production centres in America and in Africa, 5 

regional central bureaux, and 63 overseas correspondent stations and it plans to build more in the 

coming years. By June 2010 CCTV cooperated with 279 foreign media organisations and companies 

around the world and carried out 373 projects involving it whole channels and broadcasts within 

time slots obtained from other broadcasters. CCTV broadcasts in 140 foreign countries and can be 

accessed by some 1.5 billion people, but actual audience figures are not available to understand 

actual penetration.  It has seven international channels that broadcast in English, French, Spanish, 

Arabic and Russian, as well as Chinese, and 7 foreign channels which transmit by satellite as part of 

the CCTV-4 comprehensive channel. CCTV-News is its most important journalistic output. The 

CCTV-4 Chinese broadcast is specifically intended for Chinese speaking people abroad, as well as for 

people who want to learn the Chinese language. 

 

Figure 1. The Global Provision of CCTV International Channels 

 

 

 

 

 

 

 

 

Source: http://cctv.cntv.cn/ 

 

 

 

 

http://cctv.cntv.cn/


 6 

 

Two digital channels were launched in North America in 2004. The Traditional Opera Channel 

focuses on Chinese Opera, whilst the Entertainment Channel aims at building an entertainment site 

for Chinese people abroad. Most of the Chinese people in North America come from Southern China 

and the output reflects this with programmes from Fujian and Guangdong Opera. All the 

entertainment programmes are chosen from CCTV Channel 25 and cover opera, dancing, music, old 

Chinese folk art, acrobatics, variety shows and gala’s amongst other subjects. They are suitable for 

people of all ages and the two channels keep traditional Chinese art at the top of the agenda whilst 

being modern, humorous and above all, attractive to audiences. 

 

In 2005 CCTV together with 8 provincial Chinese television stations launched a new Dish Network 

Greatwall Platform aimed specifically at the Asian community outside China. In the first year of 

operation the network attracted over 30,000 customers. At the start of 2011 CCTV-Documentary 

launched domestic and international transmission in both Chinese and English. 

 

There is no doubt that the Chinese government supports these initiatives to promote and enhance a 

mutual understanding between China and the rest of the world. The government is also keen to 

make CCTV into a leading media group with a strong international influence using the latest 

technology and ensuring that it is rich in content about China, international affairs, news of the 

developing world, and Chinese culture. The coverage is designed to improve global understanding 

of China and Chinese culture, but also to be an authoritative voice of Chinese government views of 

global developments. Former Chinese President Hu Jintao reflected this view, saying “the country 

will build a modern media system and enhance the power of news media for domestic and world 

service so as to create a favourable social environment and atmosphere for public opinion”. He also 

said “CCTV is an important window through which China knows about the world and the world 

learns about China” (China View 2008). 

 

Current Chinese President Xi Jinping has continued that support. In his inaugural speech he 

expressed the opinion that China needs to learn more about the world and the world also needs to 

know more about China. He specifically expressed the hope that all journalists, both domestic and 

foreign, would continue to make every effort to present China world-wide (Xi, November 16, 2012). 

  

The Current Situation on CCTV Global Development 

CCTV now operates two regional oversees production centres and programme feeds: CCTV America 

and CCTV Africa.  Both have high-technology newsrooms, employ Chinese journalists as foreign 

correspondents, hire foreign staff and provide training courses for new journalists with an emphasis 

on training for journalists from less developed countries. 

  



 7 

 

Those studios provide materials for the diverse range of countries within their regions but also for 

exchange with other CCTV operations. The following tables list the countries where the broadcasts 

from the seven overseas CCTV channels (CCTV-4 (Comprehensive channel), CCTV-News, CCTV-

Documentary, CCTV-Francais, CCTV-Espagnol, CCTV-Arabic, CCTV-Russian) can be received: 

 

Table 1. 121 Countries Where the CCTV-4 Comprehensive Channel is Available  

Continent Countries / Districts 

Asia 

Hong Kong(China), Macao(China), Japan, Korea, the Philippines, Thailand, Singapore, Malaysia, 

Vietnam, Cambodia, Laos, Indonesia, the United Arab Emirates, Turkey, Syria, Lebanon, Iran, Iraq, 

Jordan, Saudi Arabia, Qatar, Kuwait, Brunei, Mongolia, Kyrgyzstan, Maldives.(26) 

Europe 

France, Germany, Russia, Kazakhstan, England, Scotland, Ireland, Wales, Portugal, Spain, Norway, 

Sweden, Finland, Denmark, Estonia, Latvia, Lithuania, the Netherlands, Poland, Belarus, Belgium, 

Luxembourg, the Czech Republic, Slovakia, Ukraine, Moldova, Liechtenstein, Switzerland, Austria, 

Hungary, Romania, Italy, Monaco, Andorra, San Marino, Slovenia, Yugoslavia, Croatia, Bosnia and 

Herzegovina, Macedonia, Albania, Bulgaria, Greece, Malta, Cyprus.(45) 

North America USA, Canada. (2) 

Central and 

South America 

French Guiana, Panama, Chile, Peru, Brazil, Dominica, Cuba, Bolivia, Mexico, Netherlands Antilles, 

Honduras, Guyana.(12) 

Oceania New Zealand, Australia, Papua New Guinea, the Marshall Islands, Fiji.(5) 

Africa 

South Africa, Mauritius, Mozambique, Cape Verde, Egypt, Madagascar, Cameroon, Angola, Benin, 

Burundi, Chad, Cote d'Ivoire, Congo (Brazzaville), Congo (DRC), Djibouti, Equatorial Guinea, Gabon, 

Ghana, Gambia, Guinea-BissauShao, Kenya, Liberia, Nigeria, Rwanda, Senegal, Sierra Leone, Sao Tome 

and Principe, Tanzania, Togo, Uganda, Zambia.(31) 

 

Table 2. 94 Countries Where the CCTV- News Channel is available 

Continent Countries / Districts 

Asia 

Hong Kong(China), Macao(China), Japan, Korea, the Philippines, Thailand, Singapore, Malaysia, 

Vietnam, India, Indonesia, Brunei, Nepal, Maldives, Bangladesh, Mongolia, Myanmar, Cambodia, Laos, 

Israel, United Arab Emirates, Turkey, Syria, Lebanon, Iran, Iraq, Jordan, Saudi Arabia, Qatar, 

Kuwait.(30) 

Europe 

France, Germany, Russia, Kazakhstan, England, Scotland, Ireland, Wales, Portugal, Spain, Norway, 

Sweden, Finland, Denmark, Iceland, Estonia, Latvia, Lithuania, the Netherlands, Poland, Belarus, 

Belgium, Luxembourg, the Czech Republic, Slovakia Ukraine, Moldova, Liechtenstein, Switzerland, 

Austria, Hungary, Romania, Italy, Monaco, Andorra, San Marino, Slovenia, Yugoslavia, Croatia, Bosnia 

and Herzegovina, Macedonia, Albania, Bulgaria, Greece, Malta, Cyprus.(46) 

North America USA, Canada. (2) 

Central and 

South America 
Cuba, Dominica, Grenada, Netherlands Antilles.(4) 

Oceania New Zealand, Vanuatu, Tonga, Samoa, Fiji, Papua New Guinea.(6) 

Africa South Africa, Uganda, Mozambique, Mauritius, Egypt, Cameroon.(6) 

 

  



 8 

 

Table 3. 34 Countries Where CCTV-F, the French Channel, is Available 

Continent Countries / Districts 

Europe France, Russia, Romania.(3) 

North America USA, Canada. (2) 

Africa 

Madagascar, Mauritius, Cameroon, Cape Verde, Angola, Benin, Burundi, Chad, Cote d'Ivoire, Congo 

(Brazzaville), Congo (DRC), Djibouti, Equatorial Guinea, Gabon, Ghana, Gambia, Guinea-Bissau, Kenya, 

Liberia, Mozambique, Nigeria, Rwanda, Senegal, Sierra Leone, Sao Tome and Principe, Tanzania, Togo, 

Uganda, Zambia.(29) 

 

Table 4. 12 Countries Where CCTV-E, the Spanish Channel is Available 

Continent Countries / Districts 

Europe Spain, Russia, Poland, Romania.(4) 

North America USA. (1) 

Central and 

South America 
Mexico, Cuba, Bolivia, Chile, Brazil, Panama, Honduras.(7) 

 

Table 5. 44 Countries Where CCTV Broadcasts in Time Slots on Domestic Channels 

Continent Countries / Districts 

Asia 

Hong Kong(China), Macao(China), Japan, Korea, the Philippines, Thailand, Singapore, Malaysia, 

Maldives, Pakistan, Bangladesh, Mongolia, Myanmar, Saudi Arabia, Qatar, Iraq, United Arab Emirates, 

Vietnam.(18) 

Europe UK, Poland, Hungary, Sweden.(4) 

North America USA, Canada. (2) 

Central and 

South America 
Colombia, Peru, Argentina, Suriname, Trinidad and Tobago, Guyana, Guatemala.(7) 

Oceania New Zealand, Australia, Fiji, Tonga.(4) 

Africa Zimbabwe, Namibia, Kenya, Tanzania, Angola, Nigeria, Madagascar, Seychelles, French Reunion.(9) 

 

There are also CCTV-Arabic and CCTV-Russian channels, they were the latest two international 

channels of CCTV. The launching of these two channels contributed CCTV’s internationalization 

strategy. In the future, CCTV will launch a Portuguese Channel to become a 7 languages and 11 

channels international broadcaster.  

 

Table 6. CCTV-A, the Arabic Channel 

CCTV-Arabic 

Launching  25 Jul, 2009 (Arabsat / Nilesat) 

Countries / Districts 

Middle East & North Africa countries: Iraq, Kuwait, the United Arab 

Emirates, Bahrain, Qatar, Oman, Yeman, Syria, Jordan, Lebanon, Palestine, 

Israel, Egypt, Sudan, Libya, Algeria, Somalia, etc. 25 countries and districts. 

Audience  6,372,500 

(Data source: CCTV official website, http://cctv.cntv.cn/) 

 



 9 

Table 7. CCTV-R, the Russian Channel 

CCTV-Russian 

Launching  10 Sep, 2009 (Arabsat / Nilesat) 

Countries / Districts 
Russia, the Republic of Belarus, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Crimea, Abkhazia, 

South Ossetia, etc. 10 countries and districts. 

Audience  1,530,100 

(Data source: CCTV official website, http://cctv.cntv.cn/) 

 

From the above tables we can see that CCTV-4 and CCTV-News have the widest international 

coverage and that the other channels provide programmes in specific languages for specific 

countries. CCTV intends to develop more programmes in other languages and more channels to 

extend its coverage further in the future. 

 

An introduction to CCTV’s Foreign Production Operations 

The broadcaster is rapidly expanding its foreign operations countries and regions it believes it can 

have greater commercial impact and where it wishes China information and the perspectives of the 

Chinese state to be more readily available. 

 

CCTV Africa 

Although a number of African nations have vibrant local media, especially in radio and print, 

economic conditions overall have kept the continent from being well supplied with quality content, 

especially when compared to the highly competitive market in Western countries. Nevertheless there 

is considerable demand for what the television has to offer and some African countries have seen 

rapid progress with both satellite and digital TV. As a result, CCTV sees Africa as offering 

commercial growth opportunity in television as incomes rises and electricity supply improves. At 

present most Africans obtain the news from traditional sources such as newspapers and radio, but 

television is gaining ground where free channels are available and CCTV intends to benefit from the 

increasing consumption of television programming.   

 

There are, of course, limitations on this development because of individual national economies and 

because many African countries do not have their own media agencies and often rely on only one 

newspaper or TV station. In the 23 French-speaking African countries, for example, the majority of 

viewers only have access to one or two local French free-to-air channels and French Channel 

5.  Unless they speak Arab, English, or other internationally broadcast languages, other channels 

available through satellite are of little use. Consequently, the ability to communicate news and 

information are restricted in these nations. Countries with better economies such as South Africa, 

Egypt, Kenya and Nigeria have more media outlets with both state and privately owned 

newspapers, radio and television. These outlets are promoted and advertised widely and have 

resources for gathering and disseminating information.  They are constrained, however, by the 

overall level of development of each country and generally they are behind media on other 



 10 

continents. Some stations do not have enough resources to produce sufficient programming to fill 

their broadcasting time and frequently broadcast programmes obtained from the international 

television companies. 

 

Chinese media have been quick to spot these local constraints as opportunity to offer content and 

have targeted regions they believe will give them the quickest increase in ratings and popularity. 

Television is more readily available in urban areas, but only a quarter of Africans live in urban 

environments. Consequently, not everyone is able to watch television and tend to rely more on radio. 

In Kenya, for example, only 63% of the urban population and 25% of the rural population watch 

television. These figures are increasing and the rate of increase is accelerating with improvement in 

the national economies and the introduction of satellite and digital TV. There is no doubt that 

demand for media services will increase in Africa. Xinhau News Agency, China Radio International 

and the People’s Daily all recognise this opportunity and created presences on the African continent 

(see Liuying, Zhouyu 2010). 

 

CCTV Africa was the first foreign regional production centre and programme provided opened by 

CCTV and the launch was a significant step in the development of Chinese television abroad. 

Operations commenced in January 2012 when offices were opened in Nairobi in Kenya, with 2450 

square metres of space including two high definition studios. Both the offices and the studios are 

fitted out with advanced news gathering, production and broadcasting equipment. A young, 

professional editorial team was assembled and the total staff is approximately 100 people. Journalists 

come from different cultural backgrounds and about half are Africans. 

 

Initially the station produced a one-hour daily programme of news, broadcast in English. After six 

months further programmes were developed including Africa News, Talk Africa and Face of Africa. 

These programmes covered a wide range of styles and subjects including talk shows and 

documentaries dealing with political, economic, social and cultural issues across Africa. Later China 

Network Television made an ‘I Love Africa’ programme for mobile phone users that also provided 

city tours, variety shows, as well as Chinese films and education programmes. 

CCTV Africa was an important step in developing CCTV’s global reach and its goal of ‘showing a 

real China to Africa and presenting a real Africa to the world’ was recognised in a report by the 

Xinhua News Agency (Guo Qian and Song Chen, 2012. 

  

CCTV America 

The second foreign-based production centre was opened by CCTV News on February 6th 2012, with a 

schedule of daily programmes originating from studios in Washington, DC. Fifteen Chinese 

nationals were initially employed, along with more than 60 foreign staff mostly from the American 

media, Cable News Network (CNN), the British Broadcasting Corporation (BBC) and other national 

and international broadcasters.  Amongst them was Jim Laurie who worked previously at the 

American Broadcasting Corporation (ABC) and the National Broadcasting Company ( NBC) and has 



 11 

won the Emmy and Peabody Awards for journalism. He currently teaches journalism at the 

University of Hong Kong and is a CCTV Executive Advisor (Zhand Wei, 2012). 

 

The production centre is in 3,500 square metres of space located on New York Avenue in downtown 

Washington, with state of the art television news gathering, production and broadcasting equipment 

and two high definition studios. The studios are specifically designed to be used flexibly and can be 

dismantled and recreated to meet the needs of different types of programmes. The output is 

transmitted via satellite and cable and American audiences can also watch CCTV America 

programmes on Comcast Cable TV and Dish TV as well on MHz Channel 3 from Washington DC.  

In the early introduction video film of CCTV-America, Ma Jing, director general of CCTV America, 

said, “This is a natural outgrowth of China Central television. CCTV has 42 channels which can reach 

an audience of 1.2 billion people. The domestic market is almost saturated. So we are seeking growth 

in the global market.” This introduction video film was broadcasted only abroad from Feb 6, 2012. 

Also in this video, former director of Broadcast Operations, Alan Adair, has encouraged the staff 

said, "We've got to get this right, we've got to be accurate, we've got to be slick, we've got to be 

professional. It's an awesome responsibility because it's such a respected brand, and we've got to get 

this right." Those are huge challenges in the U.S. where the channel must build both credibility and 

brand awareness and respect. Programmes are primarily designed to cover important Chinese 

economic policy and financial news, the Sino-US relationship, and Latin American affairs. CCTV 

America currently broadcasts for four hours per day and includes a commercial programme entitled 

‘Bis Asia America’ hosted by Phillip Yin, who previously worked for Bloomberg Television and 

CNBC. It offers a weekly talk-show programme entitled ‘The Heat’ and another weekly programme 

called ‘America’s Now’ which focuses on news from Central and South America. CCTV America also 

produces four hours of news daily in English for a Chinese audience that is broadcast by CCTV-

NEWS. A hundred journalists from fifteen different bureaux in North and South America cooperate 

to produce the material. 

 

The opening of CCTV America received significant coverage from other media. The Voice of America 

called the opening of the service a new step by the Chinese Government to promote their soft power 

policy, to promote the Chinese Communist Party (CCP) and to enhance their international influence 

abroad (VOA, 2012). The British Broadcasting Corporation (BBC) said the new initiative represented 

the latest effort of the Chinese Government to increase their international influence (BBC, 2012).  

  

Plans for Future Foreign Production Centres and Bureaux 

Because of the global economic instability over the last five years most international media 

organisations have been retrenching. Nevertheless CCTV has opened two foreign production centres 

with a significant investment in human, physical and financial resources. The official website of 

CCTV has extolled this commitment with phrases such as ‘an important piece of news’ ‘the first to 

report about China to the World’, ‘largest number of overseas bureaux’ in describing the 

developments and opening of the 2 foreign production centres , five overseas bureaux, and 

assignment of sixty three foreign correspondents at stations around the world. A further ten foreign 



 12 

stations are planned, including ones in Bangladesh, Czech Republic, Mongolia, Belarus, Peru and 

New Zealand. In the initial four months of 2012, the foreign operations produced more than 6700 

items of news broadcast in the four months from January to April 2012, an average of over 1500 each 

month. Other international media outlets such as the BBC and Reuters are quoting CCTV’s news 

output and using their pictures and videos.  

 

The question whether and where CCTV might open its next foreign production centre remains 

unanswered, but it is expected that it may be in Europe. The Americas and Africa are already 

covered and CCTV originates in Asia so Europe is that last remaining major continent without local 

production. Given that Europe has one of the largest economies in the world, is a centre of a global 

market, has enormous political importance, and has significant commercial relationships with China 

such an expansion would make sense. However, television in Europe is fiercely competitive and 

there are well-established reputable media companies in Europe, but the audience is vast. In general 

European audiences are well educated, with good levels of income, and they demand trustworthy 

and reliable sources of news and information.  

 

Although CCTV has a small bureau in London, it would seem an ideal location for the next stage of 

CCTV’s overseas development—establishment of a full European news production centre— because it 

is the largest city in Europe, is its most significant financial centre, and is home for the world leading 

television video suppliers and important media organisations in the world such as the BBC and 

Reuters, along with newspapers such as ‘The Times’, ‘The Daily Telegraph’, ‘The Guardian’, ‘The 

Independent’ and ‘The Financial Times’. Global media organisations such as Associated Press, Cable 

News Network, Al Jazeera, France 24 and Russia Today all have major offices in London. 

  

The Foreign Strategy of CCTV 

 The strategy of China Central Television is to become an internationally recognised media presence. 

This would be reflected in the extent of its coverage, its audience ratings, its popularity and 

reliability, as well as its international influence. In the Chinese language a single word describes the 

“Chinese dream” and was first used by President Xi Jinping, when he visited the ‘Road to Revival’ 

Exhibition in the national Museum of China in November 2012 with other members of the Chinese 

Central Collective Leadership. He defined the Chinese dream as the great rejuvenation of the 

Chinese nation and asserted it was an achievable goal (Xi, November 30, 2012). CCTV aims to sees 

itself as part of achieving the dream by becoming a recognized international media company with an 

audience that matches its aspirations (CCTV.Com, “Unshakeable Peak of Journalism”, 2012). 

Zhao Huayong, the former director of CCTV, committed the broadcasters to developing overseas in 

2006.  His vision was to develop three international channels which could initially broadcast to about 

60 million people. To implement the vision he initiated the commercial platform entitled the ‘Great 

Wall’ with a prospective audience of 30,000 North American and 10,000 Asian viewers and started 

collaboration with the Taiwanese media. He outlined a strategic plan for CCTV for the following five 

years (2006-2010) that clearly defined the ‘national characteristics, the national demeanour and the 

influence on the world’ of the Chinese people, demonstrating modern aspects of Chinese society as 



 13 

well as its traditional and contemporary culture. The company would not shy away from competing 

with other media outlets as part of that strategy (Zhao Yong, 2006). Seven years later much of this 

vision has been achieved, but it remains a challenge to achieve full audience recognition and 

acceptance. This is important both in commercial terms, but also in terms of developing credibility 

and editorial trust so the broadcaster can achieve its objective of global impact. 

  

Chinese National Guidelines on Overseas Development 

In the 1970s the Chinese government implemented policy opening China to the world and 

accompanied this by a programme of significant economic and social reforms. Consequently, many 

Chinese enterprises developed an international role and Chinese manufactured products began 

being exported in significant numbers. Concurrently, China absorbed foreign capital and investment 

and many foreign companies expanded their businesses into China. 

 

Within this reform CCTV was also designated to expansion of its business overseas. However, 

historic government control of most aspects of Chinese society, its promotion of its own policies, and 

overt censorship of the media has meant that CCTV has had to overcome accusations that it remains 

only a mouthpiece of the Chinese Communist Party, that it is controlled by the government and that 

its news is not objective. CCTV has deliberately tried to alter this perception by putting capital, 

manpower and material resources into its networks to increase its coverage and widening its 

journalistic and intellectual base so that it will be perceived as representing China and Chinese 

culture more widely. Realisation of that objective still remains a goal. Liu Yunshan, the former 

Government Propaganda Minister and Member of the Standing Committee of the Political Bureau of 

the Chinese Communist Party, has emphasised that the official mandate of CCTV is to broadcast 

news and programmes about China which reinforces the Soft Power policy of the Chinese 

Government. He also said the Chinese media needed to accelerate the pace of external development 

as an urgent strategic task so Chinese communications matches the country’s increasing international 

status (Xinhua, October 20, 2010). Whether CCTV can project that soft power in a credible and 

attractive manner to global audiences remains to be seen. 

  

CCTV Network Expansion in Languages and Transmission 

 CCTV is actively promoting its brand and image abroad to create the international media presence 

that supports the country’s overall goals. Its first step was to create a satellite TV platform on each 

continent to allow each CCTV network to broadcast programmes abroad. Its internet platform is 

entitled ‘The Great Wall Platform’ and it is authorised by the State Administration of Radio, Film and 

Television of China (SARFT) and managed by the China International Communication Company 

(CICC).  

 

The Great Wall is now available in the USA, Europe, Canada and Latin America and there are plans 

to extend it and elsewhere.  The platform is comprised of the comprehensive channel and the smaller 

specialised channels of CCTV, Hong Kong Television, and American Television, as well as local 

television networks. Broadcasts are in Chinese, English, Spanish and French to meet requirements of 



 14 

different areas of the world. It is popular amongst Chinese people abroad, but it also displays 

traditional Chinese culture to foreign audiences (Baidu Baike http://baike.baidu.com/view/1351370. 

htm). 

 

In addition to its production centres in Africa and America, CCTV is launching eleven additional 

international channels and two digital channels that will operate in six languages on the Great Wall 

Platform. According to our interviews, an associate researcher of CCTV Research Department Ying 

Zhou described the development in the following terms “Broadcasting in more languages means 

extending our reach and accessing a larger audience. We are also planning to include Portuguese in 

the coming year as part of our whole external propaganda plan. Another Chinese national media 

China Radio International (CRI) launched Portuguese FM in June 2012, the new Bureau was built in 

Lisbon, Portugal. On the basis of CCTV’s original plan, CCTV would broadcast 7 languages 

(including Portuguese) 11 channels by 2012. We have no idea why CCTV’s plan was delayed, 

however their website already published recruitment advertising of Portuguese reporters and editors 

since late 2009. According to the latest documents of Third Plenary Session of the 18th CPC Central 

Committee, in the future, China will further open up cultural markets by enlarging the scope of 

cultural exchanges; support key media to expand cultural exchange into national and international 

markets. (The Third Plenary Session of the 18th CPC Central Committee, The Decision on Major 

Issues Concerning Comprehensively Deepening Reforms, 12 Nov, 2013, The Xinhua News Agency 

was authorized to publish) 

 

Figure 2 illustrates the global reach of CCTV’s current network. Most of the world is covered, but 

what matters is whether the potential audiences actually watch CCTV’s output and whether they 

will continue to watch. 

 

CCTV’s plans to reach a larger audience 

CCTV has achieved a great deal in a short time in respect of its broadcast capabilities and its 

programming, but it is more important that the output is seen and respected by the public. All media 

organisations, whether funded by the state, advertising or other means have to ask themselves 

‘where is our audience?’ Broadcasters like the BBC have to be sure that their audience is willing to 

pay licence fees whilst commercial broadcasters need to maintain and increase their audience ratings 

and popularity in order to attract paid advertising. In the competitive global market CCTV has no 

choice but to ensure that its programming attracts and keeps an audience. 

 

Considering different audiences from different time zones may have different interests, CCTV-4, the 

24 hours Comprehensive Chinese International Channel which is mainly targeted at overseas 

Chinese is divided into three editions: Asia Edition, Europe Edition and America Edition since 2007. 

 

 

 

 



 15 

Figure 2. Global Satellite Coverage of CCTV International 

 

Figure source: CCTV International blog (http://blog.cntv.cn/7089247-1157053.html 

 

Data from the CSM Media Research, an independent Chinese broadcasting and television rating 

survey and research company that assesses CCTV and other media groups, showed that global 

audience rating of CCTV-4 2011 was 0.36% rose to 1.48% during Japanese earthquake in March 2011. 

In addition, the "Japan Earthquake" special report average viewing time daily increased 600%. (Guo 

Xiaozi, 2011). On March 12 2011, audience share of CCTV reached 2.49%. (Li Chunxia and Chen 

Shuangshuang, 2011. Sheng Yilai, Director of Overseas Program Center of CCTV, mentioned that, 

satellites signals of CCTV-4 have already covered 98% of the world. Although in the very beginning 

CCTV-4 was not well accepted, after long time efforts, advertising of CCTV-4 reached 200 million 

Yuan [£19 million/$32 million]  compared to original 5 million Yuan [£480,000/$800,000] (Gao, 

2007). 

 

Apparently, a basic potential audience exists in the approximately 50 million Chinese living outside 

China. Most of them will be keen to hear about their homeland and many of them will prefer 

programming in Chinese. There is a far greater number of foreigners who know little about China 

and might be willing to learn more. Most of these will never have been, and indeed are unlikely to 

go, to China so they know very little about its people or culture. CCTV is targeting these viewers 

and, according to data from the State Administration of Radio, Film and Television (SARFT) more 

than 100 million people have watched programmes from four of the CCTV Channels (CCTV Chinese, 

English, French and Spanish) by 2009. No independent verification of these figures is available but—

even allowing for error—CCTV’s foreign audience may at times be approaching those of the foreign 

audiences of the BBC and CNN (Zhu YuanLi, 2012). 

  

CCTV’s Plans to Reveal the ‘Real’ China 

Zhang Changming, former Vice-President of CCTV, sees the broadcasters emphasizing the principles 

‘to be real, to be objective, to be accurate and to be transparent. CCTV will present the world with the 



 16 

real China. It is imperative for us to be a multi-language, multi-faceted and multi-perspective 

broadcaster” (Bristow, 2009). The first Director-General of CCTV international centre, Zhao Yuhui, 

believes that some western media focused too extensively on negative issues when covering China 

and that most foreigners look at China through the tinted glasses of some Western media. CCTV, he 

says, should aim to correct this and not simply echo the Communist Party leadership (Zhao, 2002).  

Neil Cairns, a senior editor at Al Jazeera (AJE), suggests that CCTV should aim to show China to the 

world (the window) and to reflect it (the mirror) during an interview with one of the authors. He 

thinks that broadcasters, such as CCTV, should have a clear orientations and that CCTV Africa 

should achieve this with its twin aims of ‘bringing the true China to Africa’ and ‘bringing a true 

Africa to the world’. This clearly corresponds to Chinese Government policy. 

 

A comparison with Al Jazeera is instructive. Al Jazeera English, the Middle Eastern equivalent of 

CNN, was founded in 1996 and has rapidly established an audience principally from the Arabic 

speaking world but increasingly, and significantly, amongst the international community. Many 

foreign viewers initially regarded the broadcaster with suspicion and some even labelled it as the 

‘Terrorist’s Television’ because of its willingness to coverage and carry statements of non-state 

organisations combatting Western nations and culture. It was certainly regarded as the political tool 

of Qatar because it was located in, and financed by, the state of Qatar. Its international status has 

improved over time and it has become clear that Al Jazeera speaks with an independent voice and 

has its own viewpoints, at least when Qatari foreign policy goals are not involved. It is now one of 

the most powerful broadcasting media in the Middle East and the Islamic world and there is no 

doubt that it has a significant influence on the wider international stage. The Al Jazeera English 

channel, which was launched in 2006, is now reaching a potential audience of some 206 million 

people in 130 countries worldwide (Zhang Lei, 2013).  

 

Neil Cairns stresses that Al Jazeera’s success is based on its independence and many people have 

realised its reporting is accurate and reliable. He initially thought that CCTV might suffer initially 

from the same suspicions and encouraged the station to ensure that it was truly independent and 

report stories and events that might not otherwise be told.  

 

Lu You, a CCTV European correspondent based in London, in an interview with one of the authors, 

said she believes that the international reporting of Chinese affairs has been unbalanced mostly 

because the Chinese media were often voiceless worldwide and this became a motive for CCTV to 

develop overseas. She says it is difficult for any new broadcaster to break into a new market and that 

gaining access to foreign officials and sources as a Chinese foreign correspondent from CCTV is 

sometimes difficult because it takes time to gain trust and respect. She describes it as ‘feeling like she 

is starting life as a journalist again’ because of the need to develop access and sources for coverage. 

Lu You says she often compares CCTV to the BBC to help people understand its position in Chinese 

society, but that she entirely understands people’s suspicions of new television stations and their 

reporters particularly from a country with a Communist government. ‘I am not afraid of being a 



 17 

correspondent in a Western world and will never give up,’ she says. ‘CCTV is determined to enter 

the global market and the stations correspondents must equally stick to their task’. 

  

CCTV and a Free Internet Service 

The worldwide development of the internet has had a significant impact on all the traditional media 

outlets and CCTV has begun an internet service. Viewers can download, upload and share video on 

line via its CNTV (China Network television) website. The free service tries to ensure that the 

traditional television and internet platforms cooperate with each other and are fully compatible. 

Initially this caused some confusion amongst the audience when the official website – www.cctv.com 

– suddenly turned into a new global homepage with the address www.cntv.cn in 2010 because the 

relationship between CCTV and CNTV was not clear and it provoked an internal discussion about 

intellectual property rights. It was ultimately decided that both websites would combine with the 

address www.cntv.com and it became the official website for CCTV.  

 

There is a large audience for CCTV’s website, particularly at the time of the traditional Chinese 

festivals such as the Dragon Boat Festival, the Spring Festival Gala, the Mid-Autumn Festival and the 

Chinese New Year in which special content is available. In addition, according to our interview to a 

former CCTV sports journalist Lu You who used to travel around the world to cover sports games, 

she said football coverage on CCTV5 is particularly popular with fans in Germany, France and Spain 

because in these countries the audience can receive the output for free on the site rather than having 

to pay for viewing on the subscription channel in their own country. 

  

The Financing of CCTV 

The cost for operating CCTV ‘s global operations is large, but full information about the financing of 

CCTV is unavailable. However, an indication of its budget can be realised from some published 

figures. For example CCTV’s total income in 2008 was around $2.5 billion. In 2001 it paid over $0.8 

billion dollars in tax to the Government and in 2012 it netted nearly $2.6 billion in the annual 

advertising auction. The annual income from this auction has been steadily increasing over the last 

18 years as is shown in Table 9 below. 

 

The advertising revenue raised by CCTV is approximately one-third of all advertising revenue in 

China. CCTV also has more than 30 digital subscription channels but these do not produce large 

revenue streams and the main income still comes from advertising. 

 

 

  

 

 

 

 



 18 

Table 8 CCTV’s revenue from the Annual Advertising Auction from 1995 to 2013, in billion Yuan (1 

CNY=$.16) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Whilst CCTV now has sufficient revenue to finance its overseas operations from advertising, it is a 

state-run institution. This has led people to suspect that the substantial capital expenditures required 

for the expansion itself have been financed by the government. This raises questions such as ‘how 

much has CCTV invested in its overseas development?’, ‘do the funds come solely from advertising 

revenue?’, ‘was some of the funds derived from government sources?’, and, if so, ‘what proportion?’  

Because of the lack of transparency and accounting complexities in the state budget, these are 

difficult questions to answer. Executives and journalists in the foreign operations are unable to 

answer the questions themselves. Asked where the money come from in an interview with one of the 

authors, Wang Chaowen, President of Xinhua News Agency in Africa, acknowledges that the 

overseas funds for Xinhua News Agency come from both the government and advertising, but is 

unable to give an exact proportion. 

 

Lu You, London correspondent for CCTV Europe, defends the dual source of funds pointing out that 

CCTV is part of the National External Propaganda Plan and, therefore, the government should play 

its part in financing overseas developments. She also argues out that overseas development is very 

expensive and that the initial stages require funding to cultivate a market (interview). A senior 

official of CCTV in Beijing Headquarters would agree to answer this question but preferred to 

remain anonymous, says CCTV is a state-run organization that has to compete in the market place, 

but that some of the funding should come from the government even though most is self-generated 

from advertising and produced commercial profits. Currently the overseas enterprises are losing 

money, but this is inevitable in the initial stages of expansion, he said. 

 

The uncertainties about the funding of CCTV have surfaced in reports in Western media. Peter 

Foster, a journalist for the Daily Telegraph, reported CCTV has received an undisclosed amount of 

financial support from the Chinese government, allowing it to operate without substantial 

advertising revenue from its activities overseas (Foster, 2012). Tania Branigan reported in The 

Guardian newspaper that “CCTV hopes to win millions of viewers in the US and Africa with 



 19 

English-language services produced in Washington and Nairobi. It is the latest in a multibillion-

pound soft power push, as Beijing searches for a "cultural aircraft carrier" to extend its global 

influence. The China Central Television (CCTV) expansion is arguably the most ambitious, although 

the broadcaster declined to answer queries about the plans” (Branigan, 2011). 

 

In 2009 the South China Morning Post of Hong Kong reported that the Chinese Government was 

intending to spend 45 billion Yuan (USD $6.6 billion) to promote the international development of its 

major media institutions and thus improve the Chinese national image all over the world. The paper 

also reported that if the plans proposed by the three state-run media (CCTV, Xinhua News Agency 

and People’s Daily) were considered worthy of support, each of the three could expect to receive a 

capital injection of up to 15 billion Yuan and that the Chinese Communist Party has always 

concentrated its influence when supporting significant policy developments on the basis that the 

greater the input the more that can be accomplished.  

 

It is clear that CCTV’s funds come both from within the business and from the government, but the 

precise proportions remain a mystery.  

 

Concurrently, precise figure for CCTV’s audience ratings or market shares are unavailable. Hing 

Hung, a London correspondent at Television Broadcasts (TVB UK), a Hong Kong commercial 

television station, says that CCTV’s local audience rating in London was worse than TVB or Asian 

Television (ATV) (Interview). There is a significant Hong Kong population in London and TVB is 

popular amongst the Chinese people as well, so CCTV sometimes rents a midnight time slot from 

TVB to broadcast its own programmes.  

 

We do not believe that CCTV’s overall overseas audience rating is very high at this point. When 

compared with the enormous investment, the current success of CCTV abroad can be summed up by 

the Chinese proverb that it is ‘Lost money in order to earn applause’.   

  

The Western View of CCTV 

CCTV is well recognised in Asia especially in Hong Kong, Taiwan and the South Eastern Asian 

countries. It is increasingly recognised in Africa particularly since the opening of CCTV Africa, but 

most people in North America and Europe are not acquainted with it. Those who know of its 

existence are suspicious and are aware of the close link to the Chinese government. This leads to 

questions about the degree of media freedom that CCTV enjoys and general doubt in the credibility 

of its news coverage. Only by making the company policy on these important matters transparent, as 

well as it funding and audience performance figures, can CCTV hope to win the trust of its audience 

and observers in the West and elsewhere.  

 

Do staff have the right to make independent decisions? 

There is no doubt that within China CCTV is understood to be the mouthpiece of the Chinese 

Communist Party and the government. Outside China, and particularly since the opening of CCTV 



 20 

America, people want to know if the foreign operations are able to take their own decisions or are 

controlled from China. Vivien Cui, a journalist with South China Morning Post, says that between 

2002 and 2004 CCTV English was generally regarded as dry, full of propaganda and unprofessional 

but that this changes in 2004 when a new controller, Jiang Heping, was appointed. He was seen as a 

reformer and someone who was keen to shed CCTV of its mouthpiece image (Cui, 2004).  

 

Jim Laurie, who is a consultant to CCTV America and a veteran of 20 years of broadcasting with 

ABC, says that whilst CCTV America only produces and broadcasts one hour daily programmes it 

operates in exactly the same way as other international broadcasters. He said: ‘We do not have to get 

approval for each item of news from Beijing. So far there have been no discussions or censorship and 

it feels just like working for any other international media outlet. The company has been quite careful 

about that, even setting up a separate company called Media Links as a means to pay staff salaries’ 

(Foster, 2012).  

 

As to the suggestion that the station is simply a mouthpiece of the Chinese government, Jim Laurie 

says ‘I put this channel in the same context as I would put Al Jazeera. Is it the mouthpiece of the 

Qataris? Or Cable News Network (CNN)? Is it the mouthpiece of commercial broadcasting in 

Atlanta? Is the BBC the mouthpiece of the British government? Is French 24 the mouthpiece of the 

French? Is Russia Today, or Russian RT as it's called, the mouthpiece of Vladimir Putin? I leave it to 

you to judge those kinds of things’ (Ide, 2012). 

 

Mike Walter, general news anchor at CCTV-America, says ‘I remember when Al Jazeera started, 

people called it 'the terror network'. But now, years later, they're producing really quality stuff that's 

being recognized. That's what I hope for CCTV. I think it will just get better" (Pasternack, 2012). 

These views are echoed by Song Jianing, CCTV Africa chief, ‘We opened this bureau in order to be 

able to tell the real story of Africa, the real story of China and the real story of Sino-African relations. 

Beijing has not rejected any of our content so far and we are hoping to add a second hour of 

programmes out of our Nairobi studio quite soon.’ (African News…., 2012). The implications, of 

course, are that Beijing managers could potentially reject content that might conflict with China’s 

perspectives on Africa developments. 

  

Have News Topics and their Content been supervised?  

Michelle Makori, who previously worked for Bloomberg TV, joined CCTV America in December 

2011 as producer and news Anchor for ‘Biz Asia America’. She is excited by CCTV’s innovative 

approach and says she has not experienced editorial interference. ‘I can tell you that CCTV, in my 

experience, has not been controlling at all from an editorial point of view, from a content point of 

view – certainly not more so than any other news channel that I’ve worked at,’ she says.’ Even 

though Chinese editors in Washington and Beijing vetted all stories, censorship was not an explicit 

policy. I was surprised that my reporting on more sensitive issues, like trade disputes, hadn't been a 

problem’ (Pasternack, 2012).  

 



 21 

Wang Guan, a reporter with CCTV Beijing, says the most significant editorial direction involves 

news selection. ‘All media have issues of priority. Choosing one issue before another does not mean 

that the second one is not important,’ he says. ‘We respect other news but we have our own way of 

choosing our priorities and our own angles for presenting material’ (VOA Chinese Network, 2012). 

When it comes to choosing story topics CCTV has a dedicated website for its foreign correspondents 

which manages and assigns their work. We were told in our interviews in London that hundreds of 

foreign correspondents can communicate through this platform which also derives workload 

statistics. One of the correspondents in London reporters’ station, Lu You, says she chooses most 

news topics herself and only about a third to a half are given to him by Beijing. Large events or 

stories involving multiple correspondents or bureaux involve overall planning and instructions from 

the central controllers.  

  

Financial resources and objective news reporting 

CCTV America undoubtedly receives support from CCTV Beijing and analysts generally take the 

position that as long as CCTV America is a part of the Chinese propaganda plan and receives 

financial support from Beijing, CCTV America will face an enormous challenge to reach its intended 

audience objective as an objective and balanced new provider (VOA Chinese network, 2012). 

This view was not unnoticed in CCTV and Ma Jing, Director General, CCTV America said "We 

uphold traditional journalistic values, we consider accuracy, objectivity, truthfulness, and public 

accountability more important than anything else. We will strive to provide good journalism, high 

quality television, and alternative views" (PR Newswire, 2012). However, analysts point out that 

because the expansion of CCTV overseas is aimed at changing the negative image of China, 

particularly over controversial issues such as human rights, the one party system, policies on Tibet 

and the autonomous region of Xinjiang, it certainly has access to information right from the top of the 

Chinese Communist Party and is restricted in its reporting of internal Chinese affairs and this could 

be a weakness in the highly competitive market of the international media (BBC Chinese net, 2012). 

Heller Dale, a researcher on Chinese affairs at the Heritage Foundation, a Washington DC-based 

conservative think tank, strongly doubts whether CCTV America has independence in news 

reporting. "I can completely predict that CCP's publicity department or CCTV headquarters may set 

up some rules to control the news broadcast from CCTV-America. At least, to let them acquire some 

basic guidelines, they may communicate with CCTV headquarters every day,’ he says. ‘Do you really 

think China put so much funds in CCTV-America without any specific measures to make sure the 

achievement of their determined goals?" (VOA Chinese Network, 2012).  

 

Jim Laurie’s view, however, is that the short and the long term targets for CCTV America are to 

produce high quality programmes and international news that are widely respected in America and 

the rest of the world. This aim demands that the funding for CCTV America must come from CCTV 

itself and not from the Chinese government (VOA Chinese Network, 2012). 

  

 

 



 22 

What are the political motives for the Chinese Government supporting CCTV’s expansion abroad? 

China has given aid to Africa for some time and support for the media is seen as important as 

economic aid. Chinese aid is directed at many areas such as transport and construction as well as 

communication facilities. Indeed both China and Africa face the challenge of improving their 

international reputations and taking part in global information flows. China, for example, has often 

been portrayed as the ‘uncertain other’ whilst Africa is presented as the ‘disappointing backyard’ 

(Gagliardone, Repnikova, and Stremlau, June, 2010). Yu-Shan Wu points out Chinese media 

engagement in Africa is still framed along the lines of government exchange and cooperation with 

little attention given to local media projects. However Xinhua and CCTV’s decision to launch satellite 

television services in Africa and the development of pay services may be a shift to a more 

commercially orientated media. CCTV is now both actively sourcing local and international 

personnel and engaging in active competition with Al Jazeera. Credibility and influence may grow 

simply from the competition between the two (Yu-Shan, 2012). 

 

The significance of the new channel covering Africa is understood on the continent. For CCTV 

Africa’s inauguration, Kenyan Vice-President Kalonzo Musyoka made a speech. He urged the 

channel to “present a new image of the continent” to break with the trend in which Africa is often 

shown in the international media as “the continent of endless calamities” (AFP, 2012). The Star, an 

influential Kenyan newspaper, reported that with the inception of CCTV Africa, over 700 million 

people from 170 countries would be able to understand Africa through a news channel that really 

cared about African news and an African viewpoint. Chris Alden of the London School of Economics 

said CCTV Africa is "part of a wider strategy to combat what can be seen as a negative relationship" 

between China and Africa (Genet, 2012). 

 

CCTV has met more controversy and debate in North America. Barbara Drury, who used to produce 

‘Sixty Minutes’ for the Columbia Broadcasting Corporation, was hired by CCTV America and says 

she had not been told how to practice journalism  (VOA Chinese Network, 2012). However, John 

Lenczowski, President of the Institute of World Politics based in Washington DC, says the initial 

aims of CCTV America are very superficial and that sooner or later people will realise that CCTV 

America is part of a global strategy of the Chinese government to improve its soft power (VOA 

Chinese Network, 2012). He says that it is also a signal to the Chinese people that the nation is 

becoming both stronger and more powerful.  

  

CCTV’s News Content  

CCTV has found it easier to gain acceptance of its cultural programmes than its news coverage. Neil 

Cairns from Al Jazeera English describes CCTV’s overseas output as light, safe and reflecting 

Chinese culture (Interview). Amar C. Bakshi says CCTV ‘has tried unsuccessfully to compete with 

international news outlets such as CNN and BBC. CCTV English has not attracted a sizeable 

audience over the past ten years due to poor production values, staid news presentation, and viewer 

scepticism about the channel’s objectivity.’ (Bakshi, 2011, p. 147).  

 



 23 

Clearly CCTV has some way to go before its news output gains a supportive reputation abroad. Until 

it does, it may struggle to gain a regular audience. 

  

Employment of Local Personnel 

Both CCTV America and CCTV Africa have employed a significant number of locals and the latter 

has also developed media training courses for African employees. But CCTV itself has a poor record 

of employing local personnel at its overseas bureaux, preferring to despatch reporters from Beijing. 

This is exemplified in CCTV’s London Bureau, where all the employees are Chinese nationals and 

there is no foreign staff. 

 

Perhaps the biggest difficulty CCTV faces is not capital, resources or technology, but with a lack of 

personnel skilled in Western content production and values and public perceptions that they are 

unproven and may lack independence. The low popularity of CCTV and its limited relationship 

networks mean that Chinese correspondents are not fully accepted as trustworthy and their reports 

are often doubted or rejected. Consequently, it is very difficult to produce exclusive news or highly 

attractive programmes. This is usually less a problem for local journalists who have their own 

working methods and local contacts. Well-known local journalists are already trusted by local 

audiences and attract more people to watch their news programmes. 

 

Figure 3 Montage showing the various capabilities of CCTV America 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 24 

 

 

 

 

The development of new media outlets and the relationship with social media 

China CCTV is widely accepted as the best media outlet within China and has commanded the top 

position in the Chinese media market for many years, however it is facing increased competition 

from provincial television stations provide a great amount of entertainment programmes as steam 

and provide content downloads on social and new media platforms.  

 

Chinese social media such as Sina Weibo and Wechat have themselves developed rapidly in recent 

years, but they have a long way to catch up with more traditional outlets such as CCTV.  When Al 

Jazeera has entered the American market it did so with a channel on You Tube and related activities 

on Facebook, Google+ and Twitter. CCTV has, to a certain extent, tried to develop its own position on 

the social media scene, but so far with limited success 

 

Mobile media such as smart phones, tablets, and mobile television terminals are becoming more and 

more popular, yet CCTV seems to have failed to exploit these opportunities. It is certainly not central 

to its strategy on foreign development. So to date, it has not significantly invested in technical 

innovation and has not yet produced separate creative programmes for the mobile media market.  

  

CCTV and China’s ‘Soft Power’ 

Bill Bishop, a funder of MarketWatch who writes about China regularly on his blog, questions 

whether CCTV will achieve its objectives in its current form.’ Can China successfully build Soft 

Power without a Global Internet Strategy?’ he asks. ‘A potentially fatal flaw in China’s overseas 

media push is that the efforts are almost entirely focused on declining media like television, radio 

and print. Can China really win hearts and minds when it is known as a country that blocks 

Facebook, Google, YouTube and Twitter? Will CCTV America mostly just be a boon for 

bureaucrats, western media consultants, unemployed journalists, cable channel and radio station 

owners, and advertising sales people, or does CCTV’s overseas expansion have a real shot at 

building credibility and influence?’ (Bishop, 2010). 

 

CCTV’s media focus has also been questioned by some observers. ‘While what’s being exported to 

Africa is mainly centred on official media channels, including the Xinhua Agency, CCTV, and China 

Radio International, inside China itself, there is a wide range of media with different editorial lines, 

and there is an active and engaged media audience eager for more information. In terms of China’s 

soft power, the media undoubtedly plays an important role in ensuring its success. As for the 

emulation of China’s soft power strategies by African nations, it seems to be an issue of economic 

resources” (Gagliardone, Repnikova, and Stremlau, June, 2010).  

 



 25 

The Center for International Media Assistance relates the CCTV expansion to overall Chinese 

objectives of global engagement and notes that it comes at a time when Western governments and 

commercial firms are reducing their investments in global media activities. “What’s at stake? Will 

China’s massive investments in international news operations translate into gains in political, 

economic, and diplomatic influence? There is no clear answer to this question, but it does appear that 

the Chinese have given it far more consideration than their Western counterparts,” the report says 

(Nelson, 2013) 

 

CCTV appears to have had less difficulties entering Africa and conveying soft power compared to 

the Western countries. The Chinese media have met more resistance and faced more difficulties in 

the West from both competitors and public opinion. Amar C. BaKshi describes the overseas 

development as “largely unsuccessful” (BaKshi, 2011). There is no doubt that CCTV has a strong 

desire to play a role in foreign media markets. But there remains a risk that CCTV will simply 

become a branch of the Confucius Institute and there remain serious impediments, in both the short 

and the medium term, for CCTV to become a trusted global news brand like CNN or the BBC. 

 

Whether it has the ability to overcome its challenges remains to be seen and it is unclear whether it 

can do so in the West, at least, without some forms of political and financial independence, perceived 

editorial independence, and skills in news and information provision techniques expected by 

Western audiences. 

 

CCTV will also have to endure the time lag that all new entrants in broadcasting markets must 

survive before they become an accepted part of that ecosystem. At this point, both the broadcaster 

and Chinese state appear focused on the long term and willing to sustain the costs in order to pursue 

the benefits they hope to reap in the future. 

 

 

References 

AFP, CCTV: Africa’s True Image or China’s Strategic Vehicle? Africa Daily, August 13, 2012, 

http://www.africadaily.net/reports/CCTV_Africas_true_image_or_Chinas_strategic_vehicle_9

99.html. 

African news programme to broadcast live to Chinese audience, 17 August 2012, 

http://www.communicationsafrica.com/broadcast/african-news-programme-to-broadcast-live-

to-chinese-audience. 

Angola Press Agency (Luanda), Chinese television interested in opening delegations in Angola, 20, 

Jan, 2012, http://www.portalangop.co.ao/angola/en_us/noticias/sociedade/2012/0/3/Chinese-

television-interested-opening-delegations-Angola,aa30241b-4429-4194-9619-

9e1f32d0d778.html. 

Baidu Baike http://baike.baidu.com/view/1351370.htm. 



 26 

Amar C. BaKshi - China’s Challenge to International Journalism, Johns Hopkins School of Advanced 

International Studies, SAIS Review of International Affairs, Volume 31, Number 1, Winter-Spring 

2011. 

BBC Chinese Network, Establishing CCTV America to Promote China’s Soft Power, 2 February 2012, 

http://www.bbc.co.uk/zhongwen/simp/chinese_news/2012/02/120208_china_cctv.shtml. 

CCTV.com, Unshakeable Peak of Journalism, 12 Sep, 2012, 

http://1118.cctv.com/special/2013zhaobiao/20120917/103231.shtml. 

Bill Bishop, Can China successfully build Soft Power without a Global Internet Strategy? June 8th, 

2010, https://sinocism.com/?p=710 

Tania Branigan, Chinese state TV unveils global expansion plan, The Guardian, December 8, 2011. 

Michael Bristow, BBC News, Beijing, China launches Arabic TV channel, 25 July 09, 

http://news.bbc.co.uk/2/mobile/asia-pacific/8166486.stm. 

China View, China celebrates 50th anniversary of television broadcasting, Xinhua News Agency, 

http://news.xinhuanet.com/english/2008-12/21/content_10531438.htm. 

Nicholas J. Cull The Cold War and the United States Information Agency: American Propaganda and Public 

Diplomacy, 1945-1989, Cambridge University Press, 2009. 

Cui, Vivien, 6 April, 2004, CCTV tries to shed its mouthpiece image, South China Morning Post. Hong 

Kong. URL: http://www.asiamedia.ucla.edu/article.asp?parentid=9790.Accessed April 11, 

2007. 

Mohammed el-Nawawy, Adel Iskandar and Adel Iskandar Farag, Al Jazeera: How the Free Arab News 

Network Scooped the World and Changed the Middle East, New York: Basic Books, 2002. 

Mohammed el-Nawawy and Shawn Powers, Al-Jazeera English A conciliatory medium in a conflict-

driven environment? Global Media and Communication, April 2010 vol. 6 no. 1 61-84) 

Peter Foster, China launches global news TV station, The Daily Telegraph, 09 Feb 2012, 

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/china/9072595/China-launches-global-

news-TV-station.html. 

Iginio Gagliardone, Maria Repnikova, Nicole Stremlau, June, 2010, China in Africa: a new approach 

to media development? PCMLP online report, University of Oxford, 

http://pcmlp.socleg.ox.ac.uk/news/2010/new-report-published-china-africa-new-approach-

media-development. 

Gao Wei, CCTV-4 international coverage reached 98%, Chinese World, June 2007. 

Aude Genet, Chinese TV show aims to tell Africa's real story, Agence France Presse (AFP), Aug 13, 

2012. 

Anne Geniets, The Global News Challenge: Market Strategies of International Broadcasting Organizations in 

Developing Countries, Routledge 2013. 

Marie Gillespie and Alban Webb (Editors), Diasporas and Diplomacy: Cosmopolitan contact zones at the 

BBC World Service (1932-2012), Routledge, 2013. 

Dale Helle, Closely Observing CCTV America--Is There Any Chance for CCTV to Enter America 

Media Market? VOA Chinese, 28 Feb, 2012, http://www.voachinese.com/content/article-

20120229-cctv-tries-to-woo-us-140905553/813970.htm.  



 27 

William Ide, China's State-Run CCTV Seeks to Grow English Speaking Audience, Voice of America, 

February 14, 2012, http://www.voanews.com/content/chinas-state-run-cctv-seeks-to-grow-

english-speaking-audience-139392793/152109.html. 

A. Ross Johnson and R. Eugene Parta, eds. Cold War Broadcasting: Impact on the Soviet Union and 

Eastern Europe, Central European University Press, 2010. 

ZhangLei, "improve Qatar’s soft power, Al Jazeera “breaking through” America", Shanghai Evening 

Post, June 9, 2013, World Weekly. 

Li Chunxia and Chen Shuangshuang, Seize the first placement - Japan Earthquake Report highlights 

the ability of international communication of CCTV, TV Research, 2011 06 volume. 

Liuying, Zhouyu, Africa, a significant breach for Chinese media going abroad. China Journalist, 2010, 

10, p24-25).  

Marc Lynch, Voices of the New Arab Public. New York, Columbia University Press, 2006. 

Sean MacBride, ed. (1980).  Many Voices, One World: Communication and Society Today and Tomorrow. 

Report of the International Commission for the Study of Communication Problems. Kogan 

Page. 

Hugh Miles, Al-Jazeera: How Arab TV News Challenged the World. London, Abacus, 2005. 

Ann Nelson, CCTV’s International Expansion: China’s Grand Strategy for Media? Report to the Center for 

International Media Assistance, October 22, 2013. 

James Painter, Counter-Hegemonic News: A Case Study of Al-Jazeera and Telesur, RISJ Challenges Series, 

Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford, 2008. 

Alex Pasternack, Coming to America: China wants to buy its way onto your TV screen. Will it work? 

Foreign Policy, 1 Nov, 2012, 

http://www.foreignpolicy.com/articles/2012/11/1/coming_to_america_cctv. 

Simon J. Potter, Broadcasting Empire: The BBC and the British World, 1922-1970, Oxford University 

Press, 2012. 

PRNewswire, CCTV America Initiates New Programming From Washington, D.C. Feb. 6, 2012, 

http://www.prnewswire.com/news-releases/cctv-america-initiates-new-programming-from-

washington-dc-138819579.html. 

Guo Qian, Song Chen: CCTV Africa is officially launching, 12 January 2012, Xinhua Net, 

http://news.xinhianet.com/world/2012-01/12/c_111425471.htm. 

Guo Xiaozi, CCTV-4’S Japanese Earthquake Coverage Achieved Good Response, May 18 2011, 

CCTV.com, http://www.cctv.com/stxmt/20110318/104902.shtml. 

Mugdha Rai and Simon Cottle, Global Mediations: On the Changing Ecology of Satellite Television, 

News, Global Media and Communications, April 2007. 

James Schwoch, Global TV: New Media and the Cold War, 1946-69. University of Illinois Press, 2008. 

Philip Seib, ed. Al Jazeera English: Global News in a Changing World, Palgrave Macmillan 2012. 

Daya Thussu, ed. Media on the Move: Global Flow and Contra Flow. London: Routledge, 2007. 

Jeremy Tunstall (1979). The Media are American. New York: Columbia University Press.  

VOA Chinese Network, Closely Observing CCTV America – Is there any chance for CCV to enter the 

American Media Market? 28 February 2012. http://www.voachinese.com/content/article-

20120229-cctv-tries-to-woo-us-140905553/813970.html. 



 28 

Philo C. Wasburn, Broadcasting Propaganda: International Radio Broadcasting and the Construction of 

Political Reality, Praeger, 1992. 

Zhand Wei, CCTV America was newly launching this week; some well-known journalists have 

joined in, February 10 2012, China Economic Net, 

http://intl.ce.cn/specials/zxxx/201202/10/t20120210). 

Yu-Shan Wu, South Africa Institute of International Affairs: The Rise of China’s State-Led Media 

Dynasty in Africa, China in Africa Project, June 2012, Occasional Paper No.117. 

Xi Jinping, Affectionately describes "China Dream", People’s Daily, 30 Nov, 2012. Page 1. 

Xi Jinping, Speech of the Standing Committee of the Political Bureau of the CPC Central Committee 

Media Press, People's Daily, 16, Nov, 2012, 04page 

Xinhua News Agency, Fulfil all the propaganda works with great responsibility, People’s Daily, 20, 

Oct, 2010, Page 4. 

Zhao Yong, Realistic development, promote reform, inheritance and innovation and scientific 

development,. CCTV 2006 Working Conference, February 2006. 

Zhao Yuhui and Zhang Lizhong, The features of CCTV external propaganda 2001, TV Research, Feb, 

2002, pp.18-19. 

Zhu YuanLi, View the CCTV overseas communication strategy via new media strategies from Al 

Jazeera, News Research Guide, 2012 No. 07,P78. 

 

About the Author 

 

Dr Si Si is assistant professor in Media Management and Economics at China Conservatory, Arts 

Management Department, and a visiting fellow at the Reuters Institute for the Study of Journalism, 

University of Oxford. 

 

 

 

 

 


