
  John Garang on air - 1 

 

John Garang on air: Radio battles in Sudan’s second civil war 

 

Danielle Del Vicario, University of Oxford 

 

Abstract: 

This article explores radio broadcasting and monitoring by and about Sudan People’s Liberation 

Movement/Army (SPLM/A) leader John Garang during Sudan’s second civil war, focusing on the 

core period of Radio SPLA broadcasting (1984–91). Through oral history, memoirs, and 

international monitoring reports, the article analyzes radio conversations between Garang and his 

critics — northern Sudanese, southern Sudanese, and international — to argue that radio battles 

directly shaped the struggle for political authority between Garang and the Sudanese government, 

and within the SPLM/A elite. Radio allowed Garang to speak to a dispersed audience within and 

beyond Sudan, presenting an alternative history of Sudan, publicizing his vision of a New Sudan, 

and asserting his pseudo-sovereign control of SPLM/A-held territory. However, Radio SPLA did 

not exist in a vacuum; Garang’s rivals responded on government and international radio to criticize 

his leadership in targeted, personal terms. Radio thus powerfully mediated between personal, 

national, and international politics during the SPLM/A’s liberation struggle. 

Keywords: South Sudan; Sudan; Ethiopia; Northeastern Africa; civil wars; media; biography; oral 

narratives 

 

In February 1985, the recently founded clandestine Radio SPLA broadcast a speech made by John 

Garang, leader of the Sudan People’s Liberation Movement/Army (SPLM/A) then at war with the 



  John Garang on air - 2 

 

Sudanese government, to ‘a youth gathering organized by the movement’. Speaking in Arabic, 

Garang emphasized the need to ‘unite Sudan’ and the importance of Radio SPLA for the 

movement: 

We started Radio SPLA. [applause] … We set up this radio so that Numayri, or someone else in 

Khartoum, does not tell us lies again. This radio is a big weapon and besides it is a political success 

… We have achieved these successes both in the political and military spheres.1 

 

Over the next seven years, Garang used Radio SPLA to promote his non-secessionist idea of a 

‘New Sudan’, condemn the ‘lies’ of the Sudanese government, and claim political legitimacy 

locally and internationally. Eschewing the widely used idea of a ‘southern problem’, which located 

Sudan’s dominant political divide between north and south, he invoked a deep history of ‘neglect 

and oppression by successive Khartoum-clique regimes’.2 In turn, the government’s Radio 

Omdurman and the Sudan News Agency (SUNA) tried to discredit Garang as nothing more than 

 
1 Federal Information Broadcast Service, Daily Report Middle East and Africa, FBIS-MEA-85-029, ‘SPLA-SPLM 

Leader Addresses Youth Meeting on Goals’, Radio SPLA (Arabic), 8 Feb. 1985. Unless otherwise stated, Radio SPLA 

broadcasts cited were originally broadcast in English. 

2 British Broadcasting Corporation Summary of World Broadcasts (SWB), online via Nexis UK, Part 4: The Middle 

East, Africa and Latin America, ME/7800/A/1, ‘Sudanese rebel leader’s appeal to the people’, Radio SPLA, 10 Nov. 

1984. For discussion of the ‘southern problem’, see J. Willis, ‘The Southern Problem: representing Sudan’s southern 

provinces to c. 1970’, The Journal of African History, 56:2 (2015), 281–300; S. Manoeli, Sudan’s ‘Southern Problem’: 

Race, Rhetoric and International Relations, 1961-1991 (Basingstoke, 2019). 



  John Garang on air - 3 

 

an ‘outlaw’ or ‘terrorist’.3 By late 1986, Radio SPLA’s broadcasts had provoked the government 

into launching a new radio station, rife with anti-Garang material, which broadcast on the same 

frequencies and at the same time as Radio SPLA. Five years later, two top SPLA commanders 

attempted to overthrow Garang by denouncing his leadership through the movement’s internal 

radio system, followed by an interview with the British Broadcasting Corporation (BBC)’s Colin 

Blane. Their attempt to remove Garang failed but precipitated a major SPLM/A split which led to 

intense southern infighting, civilian devastation, and the government’s recapture of significant 

territory held by the SPLM/A. 

Radio was a key domain in which Garang’s leadership was constituted and contested 

between 1984, when Radio SPLA went on air, and 1991, when the SPLM/A lost its transmitter in 

Ethiopia and the SPLM/A split into rival factions. Through oral history, memoirs and international 

monitoring reports, I analyze radio conversations between Garang and his critics — northern 

Sudanese, southern Sudanese, and international — to argue that radio battles directly shaped the 

struggle for political authority between Garang and the Sudanese government, and within the 

SPLM/A elite. Radio SPLA’s years on air were formative in Sudan’s second civil war (1983–

2005) and in Garang’s rise to Sudanese and global prominence. Remembered equally for his 

political charisma and for his acts of alleged dictatorship and brutality, it is difficult to 

overemphasize Garang’s centrality to debates about Sudan’s conflicts and to internal SPLM/A 

 
3 SWB ME/8453/A/1, ‘Sudan reports defections from SPLA: Role of army’, Radio Omdurman, 18 Dec. 1986; SWB 

ME/8345/A/1, ‘Sudan’s Mahdi says Garang uses terrorism’, Sudan News Agency (SUNA), 21 Aug. 1986. 



  John Garang on air - 4 

 

power struggles.4 From the formation of the SPLM/A in 1983, his emergence as chairman and 

commander-in-chief was contested and, throughout the war, he faced numerous internal challenges 

to his leadership.5 Notwithstanding these challenges, he developed a larger-than-life persona as 

the SPLM/A’s eloquent, PhD-educated figurehead and remained its most important personality 

until his premature death in a helicopter crash in 2005, an event which has only amplified political 

debate about his life and legacy. He continues to offer a complicated touchstone for South 

Sudanese politics and recent years have seen a proliferation of historical work — much of it 

partisan — on Garang and his political thought.6 

However, there are few academic studies of the media through which Garang’s near 

mythical stature was cultivated, both at home and abroad, or indeed of SPLM/A media output more 

 
4 For insider critiques of Garang, see L. Akol, SPLM/SPLA: Inside an African Revolution (4 edn, Khartoum, 2018); 

A. Wantok, Invasion of the Nile Valley 3100BC-1804AD (Ongata Rongai, Kenya, 2019); and D. Joak, The Rise and 

Fall of the SPLM/SPLA Leadership (North Charleston, SC, 2015). 

5 R. Bayissa, ‘The Derg-SPLM/A cooperation: an aspect of Ethio-Sudan proxy wars’, Ethiopian Journal of the Social 

Sciences and Humanities, 5:2 (2007), 24–9; D. Johnson, The Root Causes of Sudan’s Civil Wars: Peace of Truce (2 

edn, Woodbridge, 2011), 65–6, 91; A. M. Arop, Sudan’s Painful Road to Peace: A Full Story of the Founding and 

Development of SPLM/SPLA (Charleston, SC, 2006), 199–211. 

6 For pro-Garang accounts, see L. Deng, Power of Creative Reasoning: The Ideas and Vision of John Garang 

(Bloomington, 2013); F. Deng, Visitations: Conversations with the Ghost of the Chairman (Trenton, NJ, 2020). For 

more neutral studies, see K. Garang, ‘Political ideology and organisational espousal: a political-historical analysis of 

Dr. John Garang de Mabior’s “New Sudan Vision”’, Modern Africa: Politics, History and Society, 7:2 (2019), 

10.26806/modafr.v7i2.258; E. Thomas, South Sudan: A Slow Liberation (London, 2015), 114–25. 



  John Garang on air - 5 

 

generally. One recent exception is Christopher Tounsel’s work on Christian discourse and imagery 

in the popular SPLM/SPLA Update, published in Nairobi from 1992, which considers the power 

of comparisons between Garang and Moses.7 Before 1992, however, the SPLM/A’s print media 

had limited circulation.8 Whereas Radio SPLA is ubiquitous in memories of the civil war, the 

earlier SPLA/SPLM Newsletter and aborted Newsudan magazine do not figure in South Sudanese 

or expatriate accounts. Indeed, while other state and anticolonial radio stations in Africa drew 

content from print publications, the reverse was true of the SPLM/A.9 The SPLA/SPLM Newsletter 

and Newsudan reproduced speeches and news from Radio SPLA.10 Radio SPLA was the 

movement’s foremost outlet for news and propaganda in the early years of the war, and thus 

deserves close attention. 

Two works on Radio SPLA offer groundwork for this article. Wendy James has given an 

important overview of the rise of Radio SPLA and its shift from more ‘homely’ broadcasts to a 

‘harsher political style’ which engaged directly with the claims and counterclaims of the Sudanese 

 
7 C. Tounsel, Chosen Peoples: Christianity and Political Imagination in South Sudan (Durham, NC, 2021), 99–100, 

110–12. 

8 Interview with Atem Yaak Atem, phone, 15 Jun. 2021. 

9 A. Reza, ‘Reading the radio-magazine: culture, decolonization and the PAIGC’s Rádio Libertação’, Interventions, 

24/6 (2021), 13; J. Brennan, ‘Communications and media in African history’, in J. Parker and R. Reid (eds.), The 

Oxford Handbook of Modern African History (Oxford, 2013), 501. 

10 Interview with Atem Yaak Atem, 15 Jun. 2021; SPLM Information Department (London office), Newsudan, pilot 

issue (Oct. 1986), 8; SPLA/SPLM Department of Information, SPLA/SPLM Newsletter 6:86 (15 Aug. 1986), 5. 



  John Garang on air - 6 

 

government.11 Sebabatso Manoeli’s diplomatic history of Sudan’s ‘southern problem’ has 

demonstrated the effectiveness of the SPLM/A’s ‘“New Sudan” discourse’ — which adopted a 

materialist approach to history to explain Sudan’s political problems as the result of 

underdevelopment in all ‘marginalized’ areas — in undermining an older narrative of southern 

exceptionalism.12 She also offered preliminary insight into Garang’s emphasis on the ‘importance 

of the SPLM’s propaganda production’ and the significance of Radio SPLA in allowing Garang 

‘to show his “internationalist” view’.13 

Building on the work of Manoeli and James and a growing literature on antigovernment 

broadcasting, I make three contributions to the study of clandestine radio in Sudan and more 

widely. First, I elaborate on the relationship between radio diplomacy, physical warfare, and 

territorial sovereignty, arguing that Garang used radio to simultaneously broadcast a non-

secessionist stance domestically and internationally, and to advertise the SPLM/A’s control of 

southern Sudan’s airspace. Beyond Sudan, scholarship on clandestine broadcasting has 

demonstrated how liberation movements used radio to challenge colonial and minority 

governments. Radio uniquely allowed movements in exile to ‘address their supporters instantly 

 
11 W. James, ‘The multiple voices of Sudanese airspace’, in R. Fardon and G. Furniss (eds.), African Broadcast 

Cultures: Radio in Transition (Oxford, 2000), 201. 

12 Manoeli, Sudan’s ‘Southern Problem’, 158, 165. 

13 Ibid. 157–8. 



  John Garang on air - 7 

 

and directly behind enemy lines’.14 Unbounded by borders, radio was also key to diplomacy. 

Clandestine broadcasters targeted international listeners and received training, money, and 

broadcasting time from Pan-African or Cold War sponsors.15 As Matthew Connelly has 

demonstrated for the FLN in Algeria, and Paul Sturges et al. for SWAPO in Namibia, these 

diplomatic battles could be more important to anticolonial struggles than physical warfare.16 

Following African states’ transitions to independence and majority rule, government media 

monopolies continued to provoke challenges from clandestine and ‘diasporic’ broadcasters.17 Like 

anticolonial movements, these broadcasters — including Radio SPLA — used radio to contest 

government narratives and cultivate international support. However, I emphasize that, for Garang, 

radio diplomacy was never far removed from military action. In his study of the Indochina War, 

 
14 S. Lekgoathi, T. Moloi, and A. Saíde, ‘Radios of the liberation struggle in southern Africa’, in S. Lekgoathi, T. 

Moloi, and A. Saíde (eds.), Guerrilla Radios in Southern Africa: Broadcasters, Technology, Propaganda Wars, and 

the Armed Struggle (Lanham, MD, 2020), 1. 

15 R. Heinze, ‘SWAPO’s Voice of Namibia as an instrument of diplomacy’, in Lekgoathi, Moloi, and Saíde (eds.), 

Guerrilla Radios, 137; M. Chikowero, ‘Broadcasting Chimurenga - Engineering a postcolonial Zimbabwe’, in 

Lekgoathi, Moloi, and Saíde (eds.), Guerrilla Radios, 67. 

16 M. Connelly, A Diplomatic Revolution: Algeria’s Fight for Independence and the Origins of the Post-Cold War Era 

(Oxford, 2002), 4; P. Sturges, M. Katjihingua, and K. McHombu, ‘Information in the national liberation struggle: 

modelling the case of Namibia (1966-1990)’, Journal of Documentation, 61:6 (2005), 10.1108/00220410510632068. 

17 See M. Moorman, Powerful Frequencies: Radio, State Power, and the Wold War in Angola, 1931-2002 (Athens, 

OH, 2019), 143–64; E. Ndlovu, ‘The re-emergence of diasporic radio in independent Zimbabwe’, Ecquid Novi, 35:3 

(2014), 10.1080/02560054.2014.957225. 



  John Garang on air - 8 

 

Christopher Goscha highlights how information technology, including radio, was central to 

Vietnamese nationalists’ ‘consolidation and operation of their fledgling state and the projection of 

its national sovereignty’.18 Radio communication allowed the Vietnamese to coordinate their war 

against the French, both by waging complex military operations and immediately implementing 

ceasefires signed abroad.19 Meanwhile, the Voice of Vietnam ‘announced … the transition from 

one sovereignty to another: “This is the Voice of Vietnam, broadcasting from Hanoi, the capital 

of the Democratic Republic of Vietnam”’.20 Similarly, the broadcasting practices of Garang and 

Radio SPLA attempted to delineate new lines of national belonging through language and physical 

threats to national and international actors who entered SPLM/A territory without permission. 

However, local reactions to Garang’s radio presence were mixed. My second intervention 

highlights the diversity of listener experience in complex civil wars. Scholarship on listening is 

less developed than on broadcasting. Key studies by Marissa Moorman and Sekibakiba Lekgoathi 

have captured memories of ‘clandestine listening’ in Angola and South Africa, where anticolonial 

and anti-apartheid broadcasts allowed listeners to explore new political ideas and maintain a 

 
18 C. Goscha, ‘Wiring decolonization: turning technology against the colonizer during the Indochina War, 1945–1954’, 

Comparative Studies in Society and History, 54:4 (2012), 799. 

19 Ibid. 799, 813. 

20 Ibid. 811. 



  John Garang on air - 9 

 

connection with movements in exile.21 These audiences listened in secret: behind closed doors, at 

night, or via recordings of past broadcasts circulated on cassettes. I encountered similar stories of 

secret listening in Juba, and Radio SPLA is still celebrated for educating and mobilizing SPLM/A 

recruits; however, some interviewees remembered listening to Garang’s broadcasts more 

sceptically, pointing to one limitation of comparing Radio SPLA to anticolonial radio. Ethnically 

divisive rhetoric in Sudan’s southern regional government in the early 1980s, the violent 

consolidation of Garang’s leadership in the SPLM/A, and SPLM/A violence against civilians were 

all reasons to doubt the movement. Moorman has described listeners’ nuanced engagement with 

antigovernment broadcasting during Angola’s postindependence civil war, depicting more varied 

attitudes towards rebel messaging than in her discussion of anticolonial radio.  I build on 

Moorman’s recognition of critical listening in civil wars to disaggregate Garang’s audience and 

show that personal experience determined how listeners heard Radio SPLA.  

My third intervention argues that radio battles mattered as much to personal politics within 

the SPLM/A as they did to the SPLM/A’s war with the government. While recent scholarship has 

included more focus on ‘social histories of [guerrilla radio] stations’ and the experiences of 

individual broadcasters, little attention has been paid to how internal rivalries within 

antigovernment movements shaped broadcasting policy and radio’s political effects.22 One 

 
21 M. Moorman, ‘Guerrilla broadcasters and the unnerved colonial state in Angola (1961-74)’, The Journal of African 

History, 59:2 (2018), 251–5; S. Lekgoathi, ‘The African National Congress’s Radio Freedom and its audiences in 

apartheid South Africa, 1963-1991’, Journal of African Media Studies, 2:2 (2010), 143–50. 

22 Lekgoathi, Moloi, and Saíde, ‘Radios’, 3. 



  John Garang on air - 10 

 

informative study, albeit one that focuses on competition between rather than within resistance 

movements, is Ali Hlongwane’s analysis of broadcasting by South Africa’s PAC in exile. 

Hlongwane highlights the PAC’s underrepresentation vis-à-vis the ANC’s Radio Freedom in 

scholarship on anti-apartheid broadcasting, revealing a bias toward the radio presence of 

movements which later captured state power, and a tendency to underestimate dissonance within 

opposition broadcasting.23 While Garang’s rivals never operated their own station, they criticized 

him on government and international radio. Through a mix of international monitoring reports and 

oral history, described in the next section, I show that radio was central to Garang’s emergence as 

the national and international voice of the SPLM/A and also that radio, by nature difficult to 

control, offered a platform for Garang’s southern Sudanese opponents to challenge his authority 

in an international arena. 

 

Sources 

In the absence of a Radio SPLA archive, I use monitoring reports produced by BBC’s Summary 

of World Broadcasts (SWB), accessed via the Nexis UK database, and, to a lesser extent, the 

American Foreign Broadcast Information Service (FBIS).24 Like other colonial and foreign 

archives produced to serve interests outside Africa, SWB and FBIS reports present obvious 

 
23 A. Hlongwane, ‘In search of PAC footprints in broadcasting’, in Lekgoathi, Moloi, and Saíde (eds.), Guerrilla 

Radios, 230–55. 

24 The Nexis UK interface allows for efficient analysis and organization of broadcasts. FBIS reports are cited only 

where they provide additional information unavailable from SWB.  



  John Garang on air - 11 

 

methodological problems in scope and format. As international monitoring is closely tied to 

intelligence and foreign policy, the frequency of Garang’s appearance in these reports usefully 

reflects British and American interest in his emerging impact on Sudanese politics, echoed in 

American Central Intelligence Agency (CIA) assessments which draw on SWB/FBIS 

intelligence.25 However, the reports offer only a partial record of Radio SPLA broadcasting. While 

Radio SPLA broadcast in English, Arabic, and several Sudanese languages, the material available 

from SWB and FBIS includes a limited number of non-English broadcasts. Out of over 1,000 

monitored Radio SPLA broadcasts, SWB summarized only 96 in Arabic, 45 in Latuka, 20 in Bari 

and none in any other languages. In addition, the monitoring reports include only English 

translations or summaries, without audio recordings or original transcripts, and the monitoring 

content skews towards political and military events, omitting cultural programming and songs.26 

Despite these limitations, international monitoring reports remain useful for studying Garang’s 

English-language speeches. Like other liberation movements, Garang and Radio SPLA staff were 

aware of the amplifying effect of international monitors.27 These speeches reveal how Garang 

 
25 Freedom of Information Act Electronic Reading Room (FOIA), Directorate of Intelligence, ‘Sudan: Roots and 

Future of the Southern Insurgency’, Feb. 1986, 7. On the history of SWB and links with Anglo-American intelligence, 

see S. Bardgett, F. Kind-Kovács, and V. Kuitenbrouwer, ‘The act of listening: radio monitoring, 1930-1990’, Media 

History, 25:4 (2019), 391–3; A. Webb, ‘The sound of revolution: BBC monitoring and the Hungarian uprising, 1956’, 

Media History, 25:4 (2019), 450–2.  

26 Cf. Moorman, Powerful Frequencies, 151. 

27 Interview with Atem Yaak Atem, 15 Jun. 2021. Cf. Heinze, ‘SWAPO’s Voice of Namibia’. 



  John Garang on air - 12 

 

signalled his unionist stance to Sudanese and international constituencies and how he asserted his 

political influence by both publicizing peace negotiations and issuing military threats.    

I compensate for the shortcomings of the SWB and FBIS records through material from 

my wider research on Garang, including SPLM/A memoirs, primary documentary and audiovisual 

sources, and interviews with 135 participants, 30 of whom directly discussed radio.28 Key 

interviews with Radio SPLA’s director, Atem Yaak Atem, allowed me to recover a broad picture 

of Radio SPLA’s programming and vision. Atem has lived outside of South Sudan for several 

years and does not hold a government position, which allows him space for an independent view. 

In his own writings, Atem has reflected critically on Radio SPLA and continued to do so during 

our interviews.29 Wider interviews on Garang’s life before forming the SPLM/A allow me to 

situate Garang’s use of radio in relation to his longstanding interest in information management 

and his concern that southerners prove their capacity and professionalism. Following Mhoze 

Chikowero’s call to focus on the agency of broadcasters rather than the specifics of radio as a 

technology, I emphasize how Garang, Atem, and others used radio to break the Sudanese 

government’s discursive monopoly on the emerging war and to challenge government stereotypes 

that southerners were parochial and backward. 30  

 
28 The number of interviews with listeners was limited by Covid-19 travel restrictions and the difficulty of conducting 

remote research in South Sudan. Interviewees were offered pseudonymity or anonymity. 

29 A. Y. Atem, Jungle Chronicles and Other Writings: Recollections of a South Sudanese (2017), 230. 

30 Chikowero, ‘Broadcasting Chimurenga’, 65. 



  John Garang on air - 13 

 

The combination of oral history and foreign monitoring reports also offers insight into how 

Garang, his southern Sudanese opponents, and the Sudanese government monitored and responded 

to each other’s broadcasts, referencing international broadcasters in the process. Monitoring and 

responding to rival stations were key strategies of clandestine broadcasters, including the SPLM/A 

and Sudanese government.31 Some of this back-and-forth is captured in SWB reports, as are 

moments when Radio SPLA criticized the BBC for spreading false information. These interwoven 

layers of broadcasting and monitoring show how Garang and his opponents navigated radio’s 

international space to engage in personal politics. The next section offers an overview of Radio 

SPLA and the individual attitudes of Garang and Radio SPLA staff towards broadcasting and 

monitoring. I then discuss listener reactions to Garang; the rise of Sudanese government counter-

broadcasts; and, finally, how the convergence of SPLM/A, government, and foreign broadcasts 

shaped Garang’s local and international profile. 

  

Radio SPLA 

Broadcasting on shortwave from Ethiopia, Radio SPLA was on air from October 1984 until the 

overthrow of Ethiopian President Mengistu Haile Mariam and the SPLM/A’s concomitant loss of 

its Ethiopian bases in May 1991.32 Between October 1991 and February 1993, Radio SPLA 

 
31 E.g. ibid., 79–80. 

32 SWB ME/7782/A/1, ‘Clandestine radio broadcasting to Sudan: Radio SPLA’, editorial report, 24 Oct. 1984. 



  John Garang on air - 14 

 

broadcast sporadically from various locations, but never on the pre-1991 scale.33 From the start, 

Radio SPLA director Atem Yaak Atem, who finished an M.Ed. at the University of Wales on radio 

broadcasting in Sudan immediately before joining the SPLM, intended for the station to act as a 

counterpart to the government’s highly partisan Radio Omdurman.34 He wanted Radio SPLA ‘to 

be credible’; they would not broadcast the type of ‘complete lies’ typical of Radio Omdurman.35 

Both Atem and former presenter Rebecca Joshua Okwaci explained that Radio SPLA’s objectives 

were education and ‘awareness raising’. To this end, Radio SPLA explained the SPLM/A’s 

Manifesto which framed Sudan’s conflict in terms of a ‘marginalizing’ political system, rather than 

a north-south divide. Atem remembered,  

 

Now the message as far as Radio SPLA was concerned was to make sure that we identified the 

enemy. Who was the enemy? The oppressor. Not necessarily an Arab, not necessarily a Muslim, 

but somebody using Islam and Arabism to exclude others.36 

 

For Okwaci, the importance of clarifying the identity of the enemy was mirrored by efforts to 

frame the struggle as being for the people:  

 
33 SWB ME/1748 E1, ‘Clandestine, unofficial and satellite broadcasts’, special supplement, 23 Jul. 1993.  

34 A. Y. Atem, ‘The role and problems of broadcasting by radio with special reference to the Sudan’ (unpublished 

M.Ed. thesis, University of Wales, 1984). 

35 Interview with Atem Yaak Atem, 7 Jun. 2021.  

36 Ibid.  



  John Garang on air - 15 

 

 

You don’t want the public to say, ‘oh some people are making noise, some people are fighting for 

no reason.’ It was on their [the public’s] behalf … And therefore education, orientation, 

sensitization, informing the people that the revolution is yours and therefore we are just doing it on 

your behalf, these are issues at stake.37 

 

As Okwaci went on to explain, this required targeted programming for different audiences, from 

soldiers to youth to women, and in different languages.  

Language policy was an important part of Radio SPLA’s self-positioning as a 

representative broadcaster. News was broadcast daily in English and Khartoum Arabic. Juba 

Arabic was used for some programs, including Al Qaid ma’ al Thuwaar, discussed below.38 In 

addition, Radio SPLA broadcast in a number of what they called ‘national’ languages: Dinka, 

Nuer, Shilluk, Latuka, Bari, Heiban, and Zande. The small number of Latuka and Bari programs 

monitored by SWB commented on the war and encouraged listeners to join the SPLM/A. Atem 

explained that the national language broadcasts drew on the same source material as the English 

and Arabic programs, but also included unique commentaries (sometimes by a senior SPLM/A 

figure who spoke the language) and poetry.39 Atem recalls that Radio Omdurman used ‘to 

 
37 Interview with Rebecca Joshua Okwaci, Juba, 15 Aug. 2019.  

38 Khartoum and Juba Arabic are distinct. See C. Leonardi, ‘South Sudanese Arabic and the negotiation of the local 

state, c. 1840-2011’, The Journal of African History, 54:3 (2013), 10.1017/S0021853713000741. 

39 E.g. SWB ME/8497/A/1, ‘SPLA warns of attack on Juba’, Radio SPLA (Bari), 17 Feb. 1987.  



  John Garang on air - 16 

 

disparage anything southern’ and to refer to their languages in derogatory terms as rutana or 

lahaja, meaning ‘dialects’.40 Beyond simply offering a way to reach a wider audience, the use of 

local languages was therefore an explicit policy of reclaiming a media space from which many had 

long been marginalized, a point highlighted in Radio SPLA’s national language broadcasts.41  

For his part, Garang had recognized the importance of radio as a tool of publicity and 

diplomacy as early as 1972, if not before. As a student at Grinnell College in Iowa, US in the late 

1960s, Garang purchased a shortwave radio set to listen to Voice of America (VOA) and the BBC 

to stay abreast of events on the African continent, given the dearth of global coverage in Iowan 

media.42 Subsequently, in an open letter addressed in January 1972 to Joseph Lagu, leader of the 

rebel movement which fought the government in Sudan’s first civil war, Garang highlighted the 

importance of radio broadcasting in what many have since seen as a prophetic rejection of the 

peace negotiations then taking place in Addis Ababa: 

 

We are poor people engaged in a just war against petty oppression that has made us and left us so 

poor: ‘underdeveloped’ is the jargon. We cannot afford radio broadcasting and press facilities, 

indeed potent weapons available to the Khartoum administrators of oppression. The negotiations 

(in the event of their inevitable collapse and failure) would provide us with the necessary 

 
40 Interview with Atem Yaak Atem, 7 Jun. 2021. 

41 SWB ME/8597/A/1, ‘Sudanese rebel radio explains policy of broadcasting in local languages’, Radio SPLA (Bari), 

16 Jun. 1987 

42 Interview with Muzong Kodi, phone, 11 Jun. 2021. 



  John Garang on air - 17 

 

broadcasting and press facilities to monitor our struggle to our people and to all peoples of the 

world.43 

 

With Sudan’s return to war in 1983, Garang was intent on utilizing these ‘potent weapons’ to 

maximum advantage and did so via an Ethiopian transmitter, thanks to strong Ethiopian support 

for Garang personally and the SPLM/A as a whole.44 Garang’s vision for Radio SPLA was such 

that he delayed the graduation of the Jarad (Locust) battalion because he wanted the launch of 

Radio SPLA to ‘coincide with their operations, so that their victories … should be announced over 

the radios’.45 Like anticolonial broadcasters, Garang sought ‘to project an image of an unstoppable 

liberation force’.46  Moreover, simply having the radio station — and broadcasting languages other 

than Khartoum Arabic and English — signalled SPLM/A capacity, diversity, and professionalism, 

which Garang had tried to cultivate among his southern colleagues in the 1970s by encouraging 

them to go to university.47 

 
43 ‘Captain John Garang’s 1972 letter to General Joseph Lagu of Anyanya One’, 24 Jan. 1972, in P. Wël, The Genius 

of Dr. John Garang: Letters and Radio Messages of the Late SPLM/A’s Leader, Dr. John Garang de Mabior, Volume 

II (Kongor, South Sudan, 2012). 

44 Interview with Atem Yaak Atem, 7 Jun. 2021; Bayissa, ‘Derg-SPLM/A’, 27. 

45 Interview with Atem Yaak Atem, 7 Jun. 2021; see also Atem, Jungle, 265–6. 

46 D. Moyo and C. Chinaka, ‘Spirit mediums and guerrilla radio in the Zimbabwe war of liberation’, in Lekgoathi, 

Moloi, and Saíde (eds.), Guerrilla Radios, 97. 

47 Interview with Lual Deng, video call, 19 May 2021.  



  John Garang on air - 18 

 

 In production and content, Garang was omnipresent on Radio SPLA. Most obviously, 

Radio SPLA aired speeches given by Garang in English and Arabic. Speeches in English were 

generally scripted, sometimes with assistance from Atem or others, and marked important 

occasions like regime changes (of which there were several during Radio SPLA’s years on air), 

anniversaries, or holidays.48 These speeches targeted educated Sudanese in both Khartoum and the 

south, as well as an international audience.49 The Arabic speeches, by contrast, were recordings of 

more spontaneous occasions of Garang speaking to recruits, officers, or in newly ‘liberated’ 

areas.50  

In the speeches captured by SWB and FBIS, Garang offered a national frame for the 

Sudanese conflict — articulated from March 1985 as the ‘New Sudan’ — and rejected the idea of 

a ‘southern problem’.51 Given the anti-secessionist stance of the OAU and Ethiopia’s own war 

against secessionist movements, Garang’s unionist stance made diplomatic sense. However, the 

fact that Garang advocated strongly for unity in an Arabic speech to ‘a youth gathering’ (likely 

Jarad [Locust] battalion recruits in western Ethiopia) replayed over Radio SPLA in February 1985 

 
48 Atem, Jungle, 247–51; Akol, SPLM/SPLA: Inside, 87–9. 

49 Interview with Atem Yaak Atem, 15 Jun. 2021. 

50 Ibid. 

51 SWB ME/7909/A/1, ‘SPLA leader’s “address to the Sudanese people’, Radio SPLA, 22 Mar. 1985; SWB 

ME/8203/A/1, ‘SPLA’s Garang says Lakes Province a “liberated area”’, Radio SPLA, 7 Mar. 1986; SWB 

ME/0536/A/1, ‘Sudan SPLA leader on coup d’etat and new regime’s attitude to peace process’, Radio SPLA, 14 Aug. 

1989.  



  John Garang on air - 19 

 

shows that Garang’s belief in the New Sudan was more than geopolitical opportunism.52 In his 

political writing and speeches beyond radio, Garang narrated a unifying history for the SPLM/A, 

focusing on Sudanese diversity dating back to ancient history.53 His speeches on Radio SPLA 

continued this but focused more on recent events, establishing a usable past in real time. Rather 

than dwelling on southern grievances towards a generalized ‘Arab’ enemy, Garang expanded on 

the SPLM/A Manifesto to delineate the failures and abuses of successive ‘Khartoum clique 

regimes’.54 Garang also emphasized Sudan’s economic problems, ‘compounded and exacerbated 

by the war which the regime is determined to escalate’.55 He presented the SPLM/A as the solution 

to Sudan’s underdevelopment and in-built discrimination, the ‘vanguard’ or ‘catalyst’ of a wider, 

historically rooted ‘mass’ revolution.56 

 
52 FBIS-MEA-85-029, ‘SPLA-SPLM leader addresses youth meeting on goals’, Radio SPLA (Arabic), 8 Feb. 1985. 

53 See ‘Don’t get derailed from your own history, Dr. John Garang speaking on the history of the Sudan, 1988’, in P. 

Wël, The Genius of Dr. John Garang: The Essential Writings and Speeches of the Late SPLM/A’s Leader, Dr. John 

Garang de Mabioor, Volume I (Kongor, South Sudan, 2012); South Sudan Music Videos, ‘Dr John Garang’s speech’, 

YouTube, uploaded 8 Nov. 2018, https://youtu.be/ebLLRx8UgUY [27 May 2021]. 

54 SWB ME/7800/A/1, ‘Sudanese rebel leader’s appeal to the people’, Radio SPLA, 10 Nov. 1984; SWB 

ME/7962/A/1, ‘Garang address to Sudanese people: views on new Khartoum regime unchanged’, Radio SPLA, 26 

May 1985.  

55 SWB ME/0204/A/1, ‘Sudan Garang says SPLA is “stronger than ever before”’, Radio SPLA, 12 Jul. 1988.  

56 SWB ME/7922/A/1, ‘Sudanese rebel leader’s threat to continue struggle’, Radio SPLA, 9 Apr. 1985; SWB 

ME/0537/A/1, ‘SPLA’s four-point peace plan’, Radio SPLA, 15 Aug. 1989.  



  John Garang on air - 20 

 

One way in which Garang broke from an older discourse which pitted the ‘Arab North’ 

against the ‘African South’ while maintaining a historically recognizable enemy was by 

emphasizing continuities of policy and personalities among Khartoum’s ruling elite. Despite the 

alleged revolutions signalled by the overthrow of President Jaafar Nimeiri in 1985, the partial 

elections of 1986, the civilian coalitions of the late 1980s, and finally Omar al-Bashir’s military 

coup of 1989, Garang drew explicit links across the politics of successive regimes, referring to 

each with derogatory nicknames. From the start of the war, he criticized Nimeiri’s ‘one-man no-

system dictatorship’.57 When Nimeiri was overthrown, Garang referred to the generals of the 

Transitional Military Council (TMC) as either ‘the gang of four’ or ‘May II’, highlighting their 

involvement as generals in Nimeiri’s recently overthrown ‘May regime’.58 When Prime Minister 

Sadiq al-Mahdi allied with Hassan al-Turabi and Ahmad Ali al-Mirghani in 1988 to form a 

Government of National Unity, Garang called them ‘the government of national disunity’ or ‘the 

unholy trinity’, accusing them of rejecting the SPLM/A’s peace initiatives and viewing ‘death and 

human suffering’ as ‘mere statistics’.59 Finally, when Sadiq was overthrown in a military coup led 

by Omar al-Bashir, Garang referred to Bashir’s government as simply ‘the junta’, emphasizing 

Sudan’s history of military coups and asking who would guarantee that a peace agreement between 

 
57 SWB ME/7909/A/1, ‘SPLA leader’s “address to Sudanese people”’, Radio SPLA, 22 Mar. 1985.  

58 SWB ME/7922/A/1, ‘Sudanese rebel leader’s threat to continue struggle’, Radio SPLA, 9 Apr. 1985. 

59 SWB ME/0204/A/1, ‘Sudan Garang says SPLA is “stronger than ever before”, Radio SPLA, 12 Jul. 1988.  



  John Garang on air - 21 

 

the SPLM/A and Bashir ‘will not be cancelled by some Umar two who may take over tomorrow?’60 

Beyond simply demonizing the government, these nicknames underwrote a usable history of 

minority rule and oppression, defined not by southerners’ abuse by ‘the Arabs’ but by successive 

governments’ ‘sectarianism’, ‘warmongering’, and dictatorship.  

In addition to speeches, Radio SPLA played interviews with Garang conducted by other 

news sources and, even when not sharing his direct words or voice, announcers referred to Garang 

constantly. According to Atem, this focus on Garang was not an explicit production policy but 

resulted from wider structural and political constraints within the movement. Atem explained that 

he tried to avoid a ‘personality cult’ or ‘hero-worship culture’ but ‘was unable to prevent it 

happening’.61 In Atem’s opinion, one of the programs to blame was Al Qaid ma’ al Thuwaar, or 

‘The Leader with the Revolutionaries,’ intended by Atem as a way ‘to make sure that the leadership 

should be introduced to the public … so that they could also talk, as individuals, as members of 

the leadership’.62 At the time, the SPLM/A’s Political Military High Command (PMHC) consisted 

of five members, including Garang. However, the presenter assigned to the program used it as an 

opportunity to ‘endear himself with Garang’, ignoring the other leaders; this resulted in 

disagreements between the presenter and Atem, and an overemphasis on Garang. 

 
60 SWB ME/0536/A/1, ‘Sudan SPLA leader on coup d’etat and new regime’s attitude to peace process’, Radio SPLA, 

14 Aug. 1989.  

61 Atem, Jungle, 349. 

62 Interview with Atem Yaak Atem, 7 Jun. 2021; see also Atem, Jungle, 349.  



  John Garang on air - 22 

 

Moreover, Radio SPLA existed alongside — and in interaction with — the movement’s 

internal radio communication. Despite the SPLM/A’s initial lack of trained personnel, the 

movement developed an effective communication and signaling apparatus.63 For most of the war, 

long-range radio was the main means of communication, particularly given the size of the territory 

in which the war was waged and the difficulty of overland travel. Between 1986 and 1991, Garang 

did not convene any formal meetings of the PMHC.64 As the war progressed, Garang made several 

major changes to military structures and tactics, which he announced by internal radio. These 

feature prominently in the writings of Lam Akol, an alternate member of the PMHC and co-leader 

of Garang’s attempted overthrow in 1991, as evidence of what Akol paints as Garang’s 

authoritarian and arbitrary leadership.65 The 1991 split is analyzed in more detail below, but here 

it is worth making some more general points about the importance of internal radio communication 

in making Garang known to his commanders and troops.  

The most obvious role of long-range radio was the exercise of military authority and, in 

general, communication from the field back to Garang’s office was tightly controlled. On at least 

one occasion, Garang chided Akol for copying a radio message about the need for a PMHC 

meeting to all members: ‘Whereas I agree with the recommendation, message is unprocedural. The 

 
63 M. D’Agoôt, ‘Reappraising the effectiveness of intelligence methods of a violent non-state sovereignty: a case-

study of the SPLA insurgency in the Sudan (1983 – 2005)’, Intelligence and National Security, 36:3 (2021), 398. 

64 Johnson, Root Causes, 91; Ø. H. Rolandsen, Guerrilla Government: Political Changes in the Southern Sudan during 

the 1990s (Uppsala, 2005), 29. 

65 Akol, SPLM/SPLA: Inside; L. Akol, SPLM/SPLA: The Nasir Declaration (Lincoln, NE, 2003). 



  John Garang on air - 23 

 

repeated to all High Command members is at best unnecessary’.66 In addition to fostering 

resentment among Akol and others, this military hierarchy directly shaped the content of Radio 

SPLA, which received its news from commanders in the field radioing to Garang’s office in Addis 

Ababa.67 Garang then passed the news to Atem and his team, after edits to remove undesirable 

information like the number of SPLA casualties; indeed, although Radio SPLA often referred to 

an SPLM ‘spokesman’, this was in fact simply material prepared by Garang himself.68 Unlike 

more participatory practices of radio production which can foster ‘strong relationships between 

radio hosts and their audience’, Garang’s close control over Radio SPLA exacerbated tensions 

within the PMHC.69 

Garang also used long-range radio to make announcements ‘to all units’, through which, 

as one interviewee put it, he ‘became famous’.70 These messages were read out by political 

commissars in the training camps, as part of recruits’ ‘general political education’.71 In addition to 

offering military updates, messages played a role in what members of the SPLM/A refer to more 

 
66 Sudan Archive, Durham, UK (SAD) 985/4/29, Radio message, John Garang de Mabior to Lam Akol Ajawin, info: 

William Nyuon Bany and Salva Kiir Mayardit (7 Jul. 1990). Also reproduced in Akol, SPLM/SPLA: Inside, 385. 

67 Interview with Atem Yaak Atem, 7 Jun. 2021 

68 Interview with Atem Yaak Atem, 26 Sept. 2021. 

69 A. Mbodj-Pouye, ‘Radio and the road: infrastructure, mobility, and political change in the beginnings of Radio 

Rurale de Kayes (1980-early 2000s)’, The Journal of African History, 62:1 (2021), 144. 

70 Interview with Anyanya veteran, Juba, 27 Jul. 2021. 

71 Manoeli, Sudan’s ‘Southern Problem’, 194. 



  John Garang on air - 24 

 

generally as ‘boosting morale’. Few messages to all units survive from before 1991 but one from 

Garang to William Nyuon Bany and for the information of all units from September 1990 

comments,  

 

Singer Mohammed Wardi, a strong sympathizer of the Movement, arrived Ethiopia on 25/9/90 … 

He will sing in Addis Ababa and Dire Dawa in solidarity with the SPLM/A. He will donate half of 

the proceeds of his parties to SPLM/A’s wounded heroes … Above is for your information and to 

underline the appeal and broad support the SPLM/A enjoys all over the Sudan as underlined by 

this famous Sudanese artist.72 

 

The lighter, more uplifting tone of this message reflects a different side of Garang’s leadership, as 

projected to general troops.  

 The founding of the SPLM/A had seen a bitter leadership contest between Garang and an 

older generation of politicians and former guerrillas who wanted to rekindle the fight for southern 

secession, as Garang himself described on several occasions.73 That Garang was never the default 

leader of the nascent movement made his prominence on both internal and external radio, and the 

link between the two, all the more important. Garang’s emergence as the singular voice of the 

 
72 Akol, SPLM/SPLA: Inside, 387. 

73 SWB ME/0537/A/1, ‘Sudan; SPLA leader on coup d’etat and new regime’s attitude to peace process’, Radio SPLA, 

14 Aug. 1989; SPLM, ‘This Convention Is Sovereign’: Opening and Closing Speeches by Dr. John Garang de Mabior 

to the First SPLM/SPLA National Convention (1994), 22. 



  John Garang on air - 25 

 

SPLM/A marked a significant departure from the fractured leadership of the southern guerrilla 

movement of Sudan’s first civil war. The following sections discuss how his broadcasts shaped 

popular opinions about him within Sudan and how they prompted government counter-broadcasts. 

 

Garang’s audience 

A dominant nationalist narrative celebrates Radio SPLA’s role in mobilizing support for the 

SPLM/A and countering government propaganda, but the reality of audience reactions to Garang’s 

speeches was more complex. Moorman has highlighted that, during Angola’s civil war, listeners 

of the anti-government Radio Vorgan ‘were not just echo chambers; they recognized propaganda, 

“heard between lines”’.74 Recognizing the varied and nuanced listening of radio audiences is 

particularly important in the Sudanese context, where Garang was simultaneously introducing new 

political theories and attempting to win over a diverse population, including victims of SPLM/A 

violence against civilians and northerners not traditionally aligned with the secessionist stance 

touted by southern rebels during Sudan’s first civil war. In garrison towns like Juba, the experience 

of listening was not only intimate — in the sense of ‘broadcasting into the private space of the 

home, into the ear and head of the listener’ used by Moorman — but personal, determined by 

listeners’ lived experiences.75  

 
74 Moorman, Powerful Frequencies, 149. 

75 Moorman, ‘Guerrilla broadcasters’, 260. 



  John Garang on air - 26 

 

Radio SPLA was widely listened to in southern Sudan and Khartoum, as well as among 

the Sudanese diaspora in East Africa, though listenership in rural areas was less than in towns. Its 

broadcasting time, 3pm-4pm, features prominently in accounts of the war and interviewees 

describe how silence would fall as everyone tuned it, including northerners and, according to ‘a 

story going the rounds during those years’, President Bashir himself.76 Individual and general 

accounts report the importance of Radio SPLA in encouraging youth to join the movement and 

combatting falsehoods propagated by the government.77 However, experiences of listening and 

opinions of Garang varied widely, particularly in Juba which remained under government control 

throughout the war and suffered from intense security reprisals against suspected SPLM/A 

collaborators.  

In SPLA camps, listening was often communal but, in Juba, people listened ‘discreetly’, 

alone or in small groups at home.78 For SPLM/A sympathizers and those fed up with ‘mistreatment 

[in Juba] by the Arabs’, radio was an important link with the rebel movement.79 The intimacy of 

radio listening under these circumstances is captured in Victor Lugala’s semi-fictional novel, 

White House, which tells the story of Riti, a young photojournalist for the Juba Times who listens 

to the rebels’ ‘daily broadcasts religiously but in hiding’ and lives in constant fear of security 

 
76 Interviews with Federico Vuni, UK, 20 Apr. 2019; Kosti Manibe, phone, 1 Jun. 2021.  

77 Interview with John Okech Okello, Juba, 7 Aug. 2019; Arop, Sudan’s Painful Road, 92. 

78 Interviews with Kosti Manibe; Otim David Okot, Juba, 2 Aug. 2019. 

79 Interview with Otim David Okot.  



  John Garang on air - 27 

 

attention and his sister’s and girlfriend’s possible sexual relationships with security officers.80 

Throughout the story, sex, radio-listening, and security are closely intertwined, suggesting the 

penetration of security into the most personal parts of people’s lives. Torn by paranoia, Riti throws 

his radio into a pit latrine in fear he will be discovered by security but is nevertheless apprehended 

and ferried to the infamous ‘White House’, where suspected collaborators were tortured and/or 

killed. Riti is eventually released, but the story’s conclusion reveals he was arrested for possessing 

a photograph of Garang, found in his office desk. The final paragraphs describe Riti remembering 

‘what the rebel leader once said on the radio: “Anger is the best weapon for a freedom fighter”’.81 

 This depiction of Radio SPLA’s importance and Garang’s capacity to inspire is common, 

but is countered by accounts from listeners less sympathetic to Garang and the SPLM/A. One 

listener remembered,  

 

Life was very difficult. In Torit, when the SPLA crossed to Lafon … they crossed there and they 

did a lot of atrocities to the people there, raping and all this and that. People coming from there [to 

Juba] giving us horrible stories altogether. It scared people you know?…  So when we were in Juba 

of course, they used to broadcast this and this and that. John Garang was also encouraging his 

people, ‘Oh you see, you come join this – because tomorrow those who are holding these offices, 

 
80 V. Lugala, White House (Perth, 2017). 

81 Ibid. 



  John Garang on air - 28 

 

you are the ones who are going to hold these offices. See this gun? The gun will give you food and 

anything.’ So this is what he was preaching when we was training the SPLA, you know?82 

 

Filtered through accounts of SPLA abuses against civilians, Garang’s messages were, for this 

listener, overly military and violent, encouraging harmful behavior. 

 Radio SPLA’s songs were another polarizing factor in listeners’ opinions of Radio SPLA 

and of Garang’s leadership. One SPLA soldier from a minority ethnic group remembered that, in 

training camps, SPLA recruits were encouraged to compose songs in their own languages to ‘boost 

morale’.83 The songs were learned by fellow recruits from different ethnic backgrounds and, for 

this interviewee, contributed to inter-ethnic community in the camps.84 However, when recorded 

and played over Radio SPLA, these songs shaped popular opinions of Garang in complicated ways. 

Particularly in the early years of the war, most songs not in Juba Arabic were in Dinka and Nuer, 

as these groups were then the majority in the SPLA.85 In addition, many were composed in the 

Dinka tradition of ket, ‘meaning to compose a song against somebody’.86 The targets of these 

insults were the government and ‘the South Sudanese political figures who were collaborating … 

 
82 Interview with ‘Michael’, phone, 17 May 2021. 

83 Interview with Lemi Logwonda Lomuro, phone, 21 Sept. 2021. 

84 Ibid.  

85 Interview with Atem Yaak Atem, 15 Jun. 2021.  

86 Ibid. See also discussion of ket in F. M. Deng, The Dinka and Their Songs (Oxford, 1973), 199–201. 



  John Garang on air - 29 

 

or assumed to be collaborating with the government’.87 These songs, which echoed Garang’s wider 

rejection of the southern elite whom he claimed cared only about jobs and personal advancement, 

were, according to one interviewee, off-putting for many civilian listeners.88 

Interviewees also listened to foreign stations like the BBC, where Garang remained a strong 

presence. They mentioned specific reporters — most frequently Robin White — and emphasized 

Garang’s skill in manipulating questions to offer entertaining and insightful interviews.89 Like with 

Radio SPLA, however, some listeners resented the BBC’s overemphasis on Garang. In 1986, the 

BBC conducted an audience survey in Sudan, at a time of expanding media freedom following 

Nimeiri’s overthrow.90 The survey was directed by Mohamed and Margaret Mohamed-Salih, 

anthropology professors at the University of Khartoum, whose final-year students were trained to 

independently question respondents in their home areas.91 The survey was limited to select urban 

areas and mostly educated male respondents but nevertheless offers insight into opinions about 

 
87 Interview with Atem Yaak Atem, 15 Jun. 2021. 

88 Interview with Jacob Akol, video call, 15 Jun. 2021. See also SPLM/A, Manifesto (1983), ch. 4. 

89 Interviews with Otim David Okot; Timothy Tot Chol, Juba, 10 Aug. 2019; Akol Miyen Kuol, Nairobi, 7 Sept. 2019. 

On foreign journalists as ‘public figures’, see A. Fiedler and M. Frère, ‘“Radio France Internationale” and “Deutsche 

Welle” in Francophone Africa: international broadcasters in a time of change’, Communication, Culture & Critique, 

9 (2016), 78. 

90 Article 19, ‘Sudan: Press freedom under siege’ (London, 1991), 1. 

91 BBC Written Archive Centre (WAC), Caversham, E3/1 416/1, International Broadcasting Audience Research, ‘The 

BBC in Urban Sudan, Summer 1986’, Jan. 1988, D4. 



  John Garang on air - 30 

 

Garang.92 The only southern city included in the survey was government-held Juba but, in an 

attempt to ‘complement the [survey’s] quantitative information’, the BBC’s Francois Delauzun 

conducted qualitative interviews with 25 ‘opinion leaders’ and about 30 ‘ordinary people’ in 

Khartoum.93 The opinion leaders included prominent professionals and politicians from the south 

and Nuba Mountains. The ‘ordinary people’ included ‘refugees’ settled ‘on the outskirts of 

Omdurman’. The report does not list the refugees’ place of origin, but they likely came from the 

south, Darfur, or Nuba Mountains: the ‘peripheries’ described by Garang. Based on these 

interviews, Delauzun reported, 

 

Our coverage of the war in the South did not seem to satisfy most listeners. This is not because it 

was seen to be biased, but rather incomplete. Southerners particularly resented the concentration 

of the coverage on John Garang and the SPLA. Although they acknowledged that Garang had a 

very efficient propaganda machine, they felt that the BBC should not fall for it and ought to give a 

broader perspective of events in the South.94  

 

Though far from comprehensive, this report aligns with my interviewees’ comments on Garang’s 

wide-reaching radio presence and its ambiguous effect on listeners with reservations about the 

 
92 Ibid. 3. 

93 Ibid. D1, D8-D9.  

94 Ibid. D9. 



  John Garang on air - 31 

 

SPLM/A. Listeners’ attention to the BBC also shows that Radio SPLA did not exist in a vacuum, 

a fact of which Garang and Radio SPLA staff were well aware.  

 

Garang’s radio diplomacy and government counter-broadcasts 

Throughout the war, Garang listened devotedly to Radio Omdurman and international broadcasters 

covering Sudan, in order to understand events in Khartoum.95 He also used Radio SPLA to engage 

directly with the claims of the Sudanese government.96 In the process of drawing parallels across 

historical cases of poor governance and oppression, Garang emphasized continuity in his own 

political program, referring frequently to past speeches as evidence of his consistency.97 Central 

to this was his proclaimed commitment to ‘dialogue’, defined in the wake of President Nimeiri’s 

overthrow in April 1985 as an inclusive process to be ‘undertaken by all democratic and patriotic 

forces in the country so that a national democratic consensus is reached on the fundamental 

issues’.98 To this end, radio served not only as a discursive platform but as a tool to make public a 

series of negotiations with various groups in Khartoum. 

The culminating event of the one-year transitional period was a conference held in Koka 

Dam, western Ethiopia, between the SPLM/A and various Sudanese political groups in March 

 
95 Interview with Lemi Logwonda Lomuro.  

96 James, ‘Multiple voices’, 200. 

97 For example, SWB ME/0536/A/1, ‘Sudan SPLA leader on coup d’etat and new regime’s attitude to peace process’, 

Radio SPLA, 14 Aug. 1989 refers to speech given 27 May 1985.  

98 SWB ME/7963/A/1, ‘Garang address to Sudanese people’, Radio SPLA, 27 May 1985.  



  John Garang on air - 32 

 

1986. Whereas peace negotiations in Sudan’s first civil war had been conducted largely in secret, 

Radio SPLA broadcast a recording of Garang’s opening address and a reading of the final 

declaration, which encompassed Garang’s idea of a New Sudan and delineated a framework for a 

future national convention.99 While the Koka Dam Declaration did little in the way of ending 

conflict on the ground, it was a public turning point in how the war and any prospective dialogue 

were framed, and a symbolic victory for Garang. Over the following months and years, Garang 

integrated the declaration seamlessly into the SPLM/A’s usable past and his vision of a New 

Sudan, using it as a benchmark for specifically national dialogue.100 When the April election 

established Sadiq as prime minister in a coalition government, Garang used the Koka Dam 

Declaration — to which Sadiq’s Umma party was a signatory, but his two main coalition partners 

were not — as a central reference point in increasingly heated radio debates about possible 

dialogue.101 

This was part of a wider set of strategies to establish the SPLM/A’s international 

legitimacy, though the movement’s success in doing so was mixed. In parallel to Garang’s 

 
99 SWB ME/8215/A/1, ‘Sudanese rebel leader addresses conference in Ethiopia, Radio SPLA, 21 Mar. 1986; 

ME/8220/A/1, ‘Sudanese rebel leader addresses conference in Ethiopia’, Radio SPLA, 25 Mar. 1986; ME/8221/A/1, 

‘Declaration of Sudanese groups’ meeting in Addis Ababa’, Radio SPLA, 28 Mar. 1986. See also J. Garang and M. 

Khālid, The Call for Democracy in Sudan (2nd edn, London, 1992), 118–44. 

100 SWB ME/8537/A/1, ‘Sudanese rebel leader’s statement on uprising anniversary’, Radio SPLA, 6 Apr. 1987. 

101 SWB ME/8263/A/1 ‘John Garang reaffirm’s [sic] SPLM’s willingness to meet new government’, Radio SPLA, 17 

Apr. 1986.  



  John Garang on air - 33 

 

discursive posturing about dialogue, radio broadcasting played a direct role in ‘the shaping of 

warfare and its moral rhetoric’.102 Garang used radio to frame the military acts of the SPLA and 

establish it as a force which both the government and international actors would have to recognize. 

Garang was never shy about using military force to highlight his control of people and territory 

and, by extension, his claim to political legitimacy. Following Nimeiri’s overthrow, he announced 

to ‘the generals’ in Khartoum that without the SPLM/A’s support, ‘[t]he oil will not flow; water 

will not flow in the Jonglei canal; vehicles will not move in war zone one [southern Sudan]; the 

air will continue to be dangerous for air transport’.103 In subsequent radio speeches between mid-

1985 and mid-1986, Garang made intermittent threats about shooting down planes. When the 

SPLA captured Rumbek in March 1986, just two weeks before the scheduled Koka Dam 

conference, he announced,   

 

 Rumbek town is, of course, very heavily defended all around, with many anti-aircraft guns and 

launchers, both SPLA’s and those captured, and any relief flights into the town must first be cleared 

by SPLA general headquarters and then co-ordinated with the field commander … Any other plane 

whether military or civilian will be shot down without prior warning.104 

 

 
102 James, ‘Multiple voices’, 198. 

103 SWB ME/7922/A/1, ‘Sudanese rebel leader’s threat to continue struggle’, Radio SPLA, 9 Apr. 1985. 

104 SWB ME/8203/A/1, ‘SPLA’s Garang says Lakes province a “liberated area”’, Radio SPLA, 7 Mar. 1986. 



  John Garang on air - 34 

 

Beyond a vindictive threat of violence, this statement asserted that the SPLM/A must be treated as 

a legitimate diplomatic actor with pseudo-sovereign territorial control. Garang’s message was 

clear: to reach the south, you must go through the SPLM/A and its increasingly important 

humanitarian wing.  

Later that year, the SPLM/A followed through on its threat. On 15 August 1986, the 

SPLM/A announced a flight ban via Radio SPLA and international press release, claiming Sadiq 

‘planned … to launch a major offensive against SPLA forces’ and to ‘use the food of the 

International Food Relief to support his offensive’.105 The following day, the SPLM/A shot down 

a civilian Sudan Airways flight taking off from Malakal, killing all on board. On 18 August, the 

SPLM/A proudly claimed responsibility for the attack. Although Garang himself did not speak, 

Radio SPLA relayed a ‘warm message of congratulations’ from PMHC member Arok Thon Arok 

to Garang on ‘the shooting down of the enemy plane … by the gallant SPLA forces of Fashoda 

Battalion’.106 On 19 August, Radio SPLA broadcast a statement blaming Sadiq for the incident, 

saying he did not heed the SPLA’s ‘magnanimous advice’.107 

 In response, Radio Omdurman broadcast a vitriolic statement by the minister of culture 

and information condemning ‘Garang and his gang’: 

 
105 Bodleian Library Special Collections (BLSC), Oxford UK, MS.Oxfam.PRG.3/3/1/36, SPLM/SPLA press release, 

15 Aug. 1986. 

106 FBIS-MEA-86-160, ‘SPLA Radio broadcasts congratulations’, Radio SPLA, 18 Aug. 1986.  

107 SWB ME/8343/A/1, ‘SPLA blame Mahdi for shooting down of plane: More planes will be attacked’, Radio SPLA, 

19 Aug. 1986.  



  John Garang on air - 35 

 

  

To make John Garang understand that the road to peace cannot be founded on the heads of innocent 

women and children and the unarmed, this government cannot share a platform with pirates and 

highway robbers. 108 

 

This marked the beginning of an era of more personalized radio attacks focused directly on Garang. 

Over the next week, government media described Garang as a ‘terrorist’, ‘criminal’, and ‘outlaw’, 

someone whose ‘immorality’ demanded that dialogue be stopped and that the SPLA ‘be dealt with 

in the language of war’.109 On one hand, by shooting down a civilian plane and publicly claiming 

responsibility, Garang and the SPLM/A had given the government the discursive fodder it needed 

to drop the pretense of peace negotiations. On the other, Garang had linked radio discourse with 

action, reinforcing the power of his personal warnings and those of Radio SPLA more generally.  

In a press conference about the Malakal incident, Sadiq denounced ‘John Garang’s radio’:  

  

Mahdi described what is being broadcast by Garang’s radio station as ‘empty talk’ … its objective 

is to launch a psychological war. Mahdi stressed that the security situation in southern Sudan’s four 

cities, which Garang threatened to shell, is calm.110 

 
108 SWB ME/8343/A/1, ‘Sudanese minister on shooting down of plane: proof of Garang’s “criminal acts”’, Radio 

Omdurman, 19 Aug. 1986. 

109 SWB ME/8345/A/1, ‘Minister threatens guerilla warfare against Garang’, SUNA, 21 August 1986.  

110 SWB ME/8345/A/1, ‘Sudan’s Mahdi says Garang uses terrorism’, SUNA, 21 Aug. 1986.  



  John Garang on air - 36 

 

 

Ironically, Sadiq’s attempt to publicly discredit Garang and Radio SPLA suggest that he perceived 

Garang’s ‘empty talk’ as a real threat. Indeed, youth listening in Khartoum and Juba explained that 

the government’s constant denigration of Garang made them more aware of his importance.111  

In late September, the government began broadcasting a program on the same frequency 

and at the same time as Radio SPLA. Tellingly, SWB and FBIS first described it as an ‘anti-Garang 

broadcast’, before labelling it the People’s Armed Forces Program (PAFP) and renaming it 

National Unity Radio on 23 October 1987.112 A monitor’s summary on 29 September 1986 

described that Radio SPLA had changed from its usual frequency of 9705 kHz to 9530 kHz, but 

that PAFP then began operating on 9530 kHz as well, ‘causing mutual interference’.113 According 

to SWB comments upon first hearing PAFP, their broadcasts even began with the signature 

military jingle used by Radio SPLA.114 Within the SWB reports on PAFP’s broadcasts, one 

program stands out: a commentary by members of the Anyanya-II, a group of southern 

secessionists who clashed with Garang’s SPLM/A early in the war, though many later joined the 

SPLM/A. Titled ‘the Voice of Peace, the Voice of Anyanya II’, the program featured pro-

 
111 Interview with Sunday Beiag, Nairobi, 6 Sept. 2019; focus group with Equatorian youth, Nairobi, 5 Sept. 2019.  

112 SWB ME/8375/I, ‘Anti-Garang broadcast heard on former Sudanese rebel radio frequencies’, 27 Sept. 1986; FOIA, 

cable from FBIS London to Rutlaab/FBIS Washington, ‘FYI: Anti-Garang radio broadcasting on Radio SPLA 

frequency’, 25 Sept. 1986. 

113 SWB ME/8376/i, ‘Pro and anti-SPLA radio continue broadcasting on same frequencies’, 29 Sept. 1986.  

114 SWB ME/8375/I, ‘Anti-Garang broadcast heard on former Sudanese rebel radio frequencies’, 27 Sept. 1986. 



  John Garang on air - 37 

 

government Anyanya-II members who badmouthed Garang and his Ethiopian, Cuban, and 

(alleged) Soviet backers.115 While this was not the first time that the government used the 

Anyanya-II as the peaceful, accommodating antithesis of the SPLM, the Voice of Peace 

commentaries signal an overt strategy of discrediting Garang, mirroring the government’s material 

tactics of arming southern militias against the SPLA.116  

 PAFP broadcast in Arabic, suggesting the government was targeting domestic listeners 

more than the international community. Voice of Peace broadcasts described desertions from 

‘Garang’s camps’, splits within his movement, and Radio SPLA’s lack of credibility.117 By using 

Anyanya II commentators, these broadcasts challenged Garang’s authority through fellow 

southerners. In later years, PAFP featured news of splits between Garang and senior SPLM/A 

leaders, including Kerubino Kuanyin Bol, Arok Thon Arok, and Joseph Oduho.118 Based on real 

divisions in the movement, these broadcasts had the potential to be much more damaging for 

Garang’s reputation. It is hard to know how this government propaganda was interpreted by 

listeners; however, by tracing government attempts to discredit Garang, jam Radio SPLA 

 
115 SWB ME/8420/A/1, ‘Sudanese anti-SPLA radio broadcasts Voice of Anyanya II programme’, editorial report, 19 

Nov. 1986.     

116 Johnson, Root Causes, 67–9. 

117 SWB ME/8401/A/1, ‘Anti-SPLA radio claims despondency among Garang’s forces’, PAFP, 25 Oct. 1986. 

118 SWB ME/0058/A/1, ‘Sudan anti-SPLM radio reports interview with defectors on “split” in movement’, National 

Unity Radio, 23 Jan. 1988; SWB ME/0174/A/1, ‘National Unity Radio calls on SPLA to reject Garang’s leadership’, 

National Unity Radio, 6 Jun. 1988.  



  John Garang on air - 38 

 

broadcasts, and reveal rifts between Garang and his commanders, we see the government’s 

increasing concern about the idea of Garang circulating within Sudan and beyond, and Garang’s 

power to disrupt the status quo. Having long controlled Sudanese media, the government reacted 

to Radio SPLA by expanding its efforts to divide southern opinion and to silence or undermine 

Garang. 

 

International radio and the SPLM/A split 

In addition to the government’s PAFP broadcasts, between October and early December 1986, 

Radio Omdurman was responsible for a series of rumors claiming that Garang had been killed. 

Notably, these broadcasts and Radio SPLA’s reactions also implicated the BBC, first in spreading 

misinformation of Garang’s demise and subsequently in helping prove that Garang was alive 

through an interview conducted by BBC correspondent Mike Wooldridge. The exchanges these 

rumors generated aptly demonstrate the ways in which Sudanese actors not only spoke to an 

international audience but drew foreign broadcasters into debates about truth-telling.119 

Original BBC broadcasts from October 1986 are not available but, on 17 October, Radio 

SPLA accused both Radio Omdurman and the BBC of spreading misinformation about Garang’s 

death: 

  

 
119 Cf. Connelly, Diplomatic Revolution, 133–5. 



  John Garang on air - 39 

 

The spokesman pointed out that rumours broadcast over Radio Omdurman and the BBC saying 

that Col Dr John Garang de Mabior had been killed in a fight with his deputy, Lt-Col Carabino 

[sic] Kuanyin Bol, who was claimed to have been subsequently killed himself, was [sic] completely 

fabricated. The spokesman said that the rumour is part of Khartoum's propaganda campaign aimed 

at misinforming and misleading the Sudanese public.120 

 

Two later broadcasts monitored by SWB provided more detail, claiming Garang had been killed 

in Jabal Boma in eastern Upper Nile. The first claimed as its source an eyewitness who had 

defected from the SPLM/A and the second internal SPLM/A radio communications intercepted by 

the Anyanya-II.121 According to a SUNA summary, Sadiq himself commented on Garang’s alleged 

death, claiming he had heard different reports but that ‘his absence is noticeable. His recordings 

that are broadcast are old’.122 Sadiq went on to highlight ‘that what is certain is that there are 

differences within the Garang group’, claiming these had to do with both tribe and ideology.123  

 The international confusion caused by these conflicting reports is captured in the 

communications of Oxfam staff trying to operate in southern Sudan who, as late as 3 December, 

were unsure of whether Garang had been killed. Notably, it was an interview with BBC’s Mike 

 
120 SWB ME/8394/A/1, ‘Sudanese rebel radio denies reports of Garang’s death, SPLM split’, Radio SPLA, 17 Oct. 

1986.  

121 SWB ME/8422/A/1, ‘Reported death of John Garang’, SUNA, 19 Nov. 1986; SWB ME/8436/A/1, ‘Sudan’s 

Anyanya II rejects Islamic-Christian committee; Garang rumours’, SUNA, 2 Dec. 1986.  

122 SWB ME/8430/A/1, ‘Sudanese prime minister comments on southern question, Ethiopia’, SUNA, 28 Nov. 1986.  

123 Ibid. 



  John Garang on air - 40 

 

Wooldridge which proved definitively that Garang was alive, followed by a wider press conference 

in Addis Ababa.124 The SPLM/A capitalized on the occasion, making jokes about Garang’s 

‘resurrection’ and turning the confusion against the government. Replying to a reporter’s question 

that maybe he had been wounded, Garang joked about ‘disrob[ing]’ and affirmed, ‘No, I was not 

wounded in any way. As I said before, this was disinformation, distraction’.125 He went on to decry 

Khartoum for spreading rumors, framing such behavior as a clear detriment to the peace process 

agreed to in Koka Dam.  

On this occasion, Garang had the last word, speaking to a domestic and international 

audience about his commitment to truthfulness and dialogue. The incident reveals Garang’s 

awareness of radio’s international networks and his ability to manipulate these to reinforce his 

personal credibility and highlight the government’s duplicity. However, the power of radio rumors 

— no matter how unfounded — also points to the complications of projecting leadership in the 

contested space of the ether. Garang did not have a monopoly on international broadcasters and, 

in 1991, the most significant internal threat to Garang’s leadership was precipitated by the 

combination of an internal message to all SPLA units and a BBC interview with Garang’s would-

be usurpers: Riek Machar and Lam Akol.  

 
124 BLSC MS.Oxfam.PRG.5/3/1/10, Nick Winer to Tony Vaux, ‘South Sudan’, 3 Dec. 1986. 

125 SWB ME/8439/A/1 ‘John Garang’s news conference in Addis Ababa’, Radio SPLA, 8 Dec. 1986 and SUNA in 

Arabic, 9 Dec. 1986.  



  John Garang on air - 41 

 

 In late May 1991, the SPLM/A lost their main training and refugee camps in western 

Ethiopia following the overthrow of President Mengistu. They also lost the Radio SPLA 

transmitter, a blow from which the broadcaster never meaningfully recovered. As hundreds of 

thousands of refugees returned in disarray to Sudan, Nasir near the Sudanese-Ethiopian border 

became a hub for international relief.126 Both Machar and Akol were in Nasir by 8 June, where 

they planned their attempt to replace Garang.127 Akol had previously represented the SPLM/A in 

Nairobi and was known within the BBC.128 In late August, Akol sent a message directly to Colin 

Blane, BBC’s East Africa correspondent. Blane remembers an anonymous messenger walking into 

his office in Nairobi to leave a message inviting him to Nasir ‘where [he] might find something of 

interest’.129 Blane discreetly checked around and, realizing no one else in the Nairobi press 

industry had received a similar invitation, decided the tip was worth pursuing for a potentially 

exclusive story. On 28 August, Blane took a humanitarian flight to the Sudanese-Kenyan border 

and proceeded to Nasir the following day. There, he met and interviewed Garang’s would-be 

usurpers, focusing on Akol and Machar as more eloquent speakers than their co-conspirator 

Gordon Kong. He returned to Nairobi on 30 August where he broke the news in a short voice 

report, soon followed soon by a longer feature including the interviews with Akol and Machar.  

 
126 Sudan Open Archive (SOA), online, Mark Cutts (for SCF UK), ‘The mass exodus of Sudanese refugees from 

camps in western Ethiopia and programmes for their rehabilitation in southern Sudan’, July 1991, 14-15, 21. 

127 Akol, SPLM/SPLA: Nasir, 1–4. 

128 Interviews with Lucy Hannan, Nairobi, 19 Mar. 2018, and Colin Blane, phone, 26 Apr. 2018. 

129 Interview with Colin Blane.  



  John Garang on air - 42 

 

 Two days earlier, Akol and Machar had sent an internal message to all units announcing, 

‘In order to save the movement from the imminent collapse [sic], it has been decided to relieve 

John Garang from the leadership of the SPLM/A’.130 The BBC report relayed their message to a 

wider audience, including SPLA soldiers who had missed the initial dispatch. The internal message 

to all units — which borrowed from Garang’s own communication tactics — and Blane’s BBC 

broadcast combined to have significant impact. Although Garang was then in Torit, some 300 

miles from Nasir, he reacted quickly to the report by contacting Blane directly. Blane recalled, 

  

I wrote a voice report … and that prompted a very very fast response from John Garang denouncing 

the report and denouncing me. But since the next thing I did was to broadcast chunks of the 

interviews, then Garang couldn’t carry on saying that I hadn’t spoken to Lam Akol or Riek, because 

he could hear them, they were out there. And the story was out there. And you know, that was how, 

from my point of view, how fast and strong the impact was. I mean, Garang responded and it was 

clear that the split was real.… And you couldn’t pretend otherwise because I had the leaders of the 

crew on tape.131  

 

In Blane’s telling of events, Garang was immediately aware of the broadcast’s implications. 

Blane’s face-to-face interviews with Akol and Machar in Nasir — and the power of their voices 

 
130 Radio message, Riek Machar to SPLA high command and all units, 28 Aug. 1991. Reproduced in Akol, 

SPLM/SPLA: Nasir, 290–3. 

131 Interview with Colin Blane.  



  John Garang on air - 43 

 

on international radio — gave weight to Garang’s alleged replacement. Unable to turn to the 

defunct Radio SPLA, Garang reacted to his attempted overthrow with an internal radio message 

to all units and a corresponding press release signed by nine of the ten members PMHC members 

who had not defected, with a note beside the tenth saying that he had given his support via radio 

because he could not be in Kapoeta in person.132 

 Although there was no initial military component to Garang’s so-called overthrow, the split 

rapidly solidified, precipitating a period of devastating inter-southern violence. If other factors 

were at play — Machar’s close relationship with international humanitarians and the Nasir 

faction’s backing from Khartoum — Akol’s direct message to Blane and Garang’s reaction to 

Blane’s voice report reveal the important role of international broadcasters in the radio battles of 

the second civil war. In the search for political legitimacy, SPLM/A leaders interacted directly 

with individual correspondents like Wooldridge and Blane and cited their broadcasts to support 

their own agenda or denounce the BBC for its lack of objectivity. These radio battles had real 

effects, not only in giving Garang a voice to speak nationally and internationally, but in opening 

Garang to reports which blurred the line between local and global critique. Throughout the 1990s, 

the SPLM/A suffered further fragmentation, though Garang kept control of the ‘SPLM/A-

Mainstream’. Without its Ethiopian transmitter, Radio SPLA never recovered and propaganda 

battles during this period shifted from the airwaves to print media as the SPLM/A factions issued 

press releases denigrating their opponents and published more sophisticated newsletters from 

 
132 Akol, SPLM/SPLA: Nasir, 14; SAD 985/3/7, Press statement by SPLM/SPLA, 31 Aug. 1991. 



  John Garang on air - 44 

 

Nairobi and London.133 They would, however, still cite internal radio messages in disputes about 

truth and authority and, as new peace processes and Operation Lifeline Sudan (a United Nations-

coordinated relief intervention launched in 1989) legitimated the SPLM/A factions’ presence in 

Kenya, Garang and other prominent SPLM/A figures engaged more directly and frequently with 

international media and foreign diplomats.  

 

Conclusion 

Radio broadcasting played an understudied role in the development of Garang’s public profile and 

influence during Sudan’s second civil war. Reading archives in combination with oral histories for 

the acts of interpretation through which various actors gave value to Garang’s sonic presence offers 

a ‘real-time’ view of Garang’s rise to local and international prominence. Radio allowed Garang 

to speak to a dispersed audience within and beyond Sudan, presenting an alternative history of the 

Sudanese state and publicizing his vision of a New Sudan. Through Radio SPLA’s convergence 

with the SPLM/A’s two-way radio communications, which further amplified Garang’s voice and 

directly shaped the content of Radio SPLA, Garang quickly dominated the wartime soundscape. 

For many domestic listeners, Garang’s presence on Radio SPLA stands out as an important source 

of inspiration during the war; however, experiences of listening were shaped by place and personal 

experiences, and songs and speeches which originated in SPLA training camps were often poorly 

 
133 From 1992, SPLM/A-Mainstream published the weekly SPLM/SPLA Update and SPLM/A-Nasir published the 

roughly bi-weekly Southern Sudan Vision.  



  John Garang on air - 45 

 

received by civilian listeners. Nevertheless, Garang succeeded in shifting the dominant narrative 

of the war from southern secession to national reform. In addition, through a mixed strategy of 

dialogue and military action, he established himself as someone who had to be taken seriously. 

The intensification of government counter-broadcast strategies after the Malakal incident — with 

specific attempts to muzzle and discredit Garang’s radio voice — betray the government’s 

increasing fear about the power of Garang’s broadcasts. By nature transnational and 

conversational, these radio battles did not confine themselves to dialogue between the SPLM/A 

and the Sudanese government, but implicated BBC broadcasting in wider disputes about truth-

telling.  

Debates over the airwaves also shaped the internal politics of the SPLM/A in significant 

ways. Garang’s aural presence — on internal radio, in songs, and on Radio SPLA — was resented 

by the Nasir faction leaders and, in 1991, Colin Blane’s BBC interviews with Akol and Machar 

played a role in precipitating the era’s biggest internal threat to Garang’s leadership of the 

SPLM/A.  Radio thus powerfully mediated between personal, national, and international politics.  

Studying the war’s sonic events in this way allows for an analysis of Garang’s rise to power rooted 

not only in the concrete events of guerrilla warfare and diplomacy but in the actions and attitudes 

of individual actors who broadcast, listened, and monitored. This approach, focused on war’s 

moral contests and claims to truth, offers a lens for understanding the centrality of personas in the 

SPLM/A’s liberation war. 

 

Acknowledgements 



  John Garang on air - 46 

 

I thank Jocelyn Alexander, Zoe Cormack, my anonymous reviewers, and the editors for feedback 

which has improved this article. I presented a version of this paper to the University of Oxford’s 

Northeast Africa Forum in October 2021 and am grateful for the feedback I received, especially 

from Atem Yaak Atem and other interviewees who attended. Thank you to William Mogga, Justin 

Muortat, and Douglas Johnson for help arranging interviews; to the Oxford African Studies Centre, 

Merton College, and the Rajiv Kapur and Dacre Trusts for financial support; and to the British 

Institute in Eastern Africa in Nairobi for providing a location to host focus groups. Author email: 

danielledelvicario@gmail.com. 

 

 

Competing interests: The author declares none.  

 


