REUTERS
INSTITUTE for the

UNIVERSITY OF STUDY of
OXFORD BIoieiasNe ey

Investigative Journalism and Political

Power in China
Five Newspapers Reporting of the Chenzhou Mass
Corruption Case, February 2004-November 2008

Haiyan Wang

January 2010

Members of the Hong Kong Journalists
Association hold a banner during a
protest in support of press freedom
outside the Chinese liaison office in
Hong Kong September 7, 2009. Three
Hong Kong TV journalists—TVB senior
reporter Lam Tsz-ho, his cameraman
Lau Wing-chuan and Now TV cameraman
Lam Chun-wai—covering the Urumgqi
unrest said they were detained, handcufted
and roughed up by armed police on Friday,
according to local media reports.
REUTERS/Tyrone Siu




THE AUTHOR:

Haiyan Wang has worked as an investigative journalist on the Southern
Metropolitan Daily in Guangzhou China, and was a Fellow at the Reuters Institute
for the Study of Journalism at the University of Oxford from 2008 to 2009. She has
written widely on topics such as the SARS epidemic, the hepatitis B virus carriers’
movement, local corruption, food safety and migrant workers. She has received
many reporting prizes from the All-China Journalists Association (ACJA) and the
National Metropolitan Newspaper Association. Haiyan was educated in China and
the UK. She obtained a BA in journalism from Fudan University in Shanghai and
an MA in communications policy from the University of Westminster in London.
Currently she is pursuing her PhD at the Chinese University of Hong Kong.

Published by the Reuters Institute for the Study of Journalism



CONTENTS
Acknowledgment
Abstract

1. Introduction

2. Conceptualisation
2.1. The relationship between media and politics
2.2. Chinese investigative journalism
2.3. Official corruption and the Chenzhou case

3. Research method

4. Findings
4.1. Reporting autonomy
4.2 Use of sources
4.3 Theme and position
4.4 Politics and media

5. Conclusion
References

Appendix I: Coding schedule
Appendix II: Coding manual



Acknowledgment

This research was conducted during the author’s fellowship at the Reuters Institute
for the Study of Journalism, University of Oxford. The author would like to
acknowledge the Institute for providing financial and academic support. In
particular, she thanks John Lloyd, Dr David Levy and James Painter in the Institute
for their constant inspiration and invaluable comments, and Professor Hugo de
Burgh in the University of Westminster for his stimulating supervision. Part of this
research was presented at the RIS] seminar “The Media in China: Limits and
Possibilities” on 27 May 2009 and the ‘Journalism in Crisis” conference organised by
the University of Westminster and British Journalism Review in London on 19-20
May 2009.



ABSTRACT: It has long been held in the West that investigative journalism
presents itself as an adversary to officialdom, exposing problems in the public
domain and demanding a response from public officials. However, since much of
the literature is based on experiences in the US and the UK, the way in which
Chinese investigative journalists interact with politicians is not represented
sufficiently.

This working paper begins by asking whether or not investigative
journalism in China takes the same adversarial position towards officialdom as do
its Western counterparts and, if not, what the relationship looks like. Through a
case study of the reporting of a massive official corruption case, the working paper
concludes that Chinese investigative journalism operates in a patron—client
framework and that it reinforces this relationship by transmitting the voice of the
politically powerful and forming a favourable image of them in exchange for
political protection, economic profit and individual gain.

Keywords: investigative journalism, clientelism, media and politics, Chinese
media, corruption



1. Introduction

Investigative journalism in Western countries such as the US and UK is now in
deep crisis because of cuts to newsroom budgets; yet it is experiencing a golden
age in some other parts of the world, such as South America (Waisbord 2000) and
China (de Burgh 2003a). In the Western tradition, investigative journalists have
been described as ‘custodians of conscience’ (Ettema and Glasser 1998) who watch
for flaws in social systems and the public domain. By exposing problems and
mobilising public opinion, which in turn demands the response of public officials,
this genre of journalism often acts as a monitor of the powerful and positions itself
as an adversary of officialdom (ibid.; Protess et al. 1991; Aucoin 2005).

However, transplanted to and developed in a Communist, authoritarian
political structure like China, where the media are hardly independent from
politics, will investigative journalism still hold an adversarial position? If not, what
can be the relationship between Chinese investigative journalism and politics? And
how has this relationship shifted as a result of China’s media reform? These are the
issues this study' tries to address.

*

Modern investigative journalism emerged in China in the late 1970s as a
consequence of economic reform and media marketisation (Zhao 2000; Haggard
1992). Since then, there has been a proliferation of investigative reports in
newspapers, magazines and on television nationwide. The topics range from
official wrongdoing, police brutality, illegal labourers and unlawful business to
corruption and crime. The popularity and frequency of this brand of reportage
have grown rapidly. Yet, in common with many aspects of the Chinese media, the
practice of investigative journalism is surrounded by contradictions and
ambiguities (Lee 1994, 2000; Zhao 1998, 2000). On the one hand, the monopoly
which the Communist Party retains on ownership defines a partisan role for the
Chinese media — including investigative journalism — and dictates that it will
support the goals and practices of the party. But on the other hand, driven by
economic independence and a professional imperative, journalists value the liberal
ideal of the media as a ‘fourth estate’, separate from the government.

The operation of these conflicting forces has created a unique situation.
Journalists view themselves as monitors of power (de Burgh 2003a, 2003b, 2003c);
several newspapers and television programmes in their publicity slogans even
clearly vow to ‘challenge authority’ or to be the ‘watchdogs of society’?; in some
cases, they claim to have successfully fulfilled this role, and indeed their reports
have on occasion led to changes in public policy and the law.’ Yet, leaving aside
the claimed results and taking a look at the process, the way in which investigative
journalism has been practised and the reports produced seem to suggest a less
optimistic assessment. A ubiquitous political grip has pulled Chinese investigative
journalists far from the ideal of watchdogs of society.

' See Acknowledgment.

% For example: Focal Interview and News Probe of China Central Television; the Beijing-based Bejing News, Caijing Magazine and
News Weekly, the Guangzhou-based Southern Metropolitan Daily and Southern Weekend.

3 An often cited example is the Sun Zhigang case, published by the Guangzhou-based Southern Metropolitan Daily in 2003.
Sun, a university graduate, was beaten to death by the police in a detention camp. The newspaper published an outright
investigative story which condemned the country’s decade-old detention law. It successfully mobilised public opinion,
which in the end led to the abolition of the law by the State Council.



To illuminate the relationship between politics and the media involved in
the practice of investigative journalism in China, this working paper will first
examine the shifting dynamic before and after the media reform, and the context in
which the new genre of investigative journalism arose. In particular, it will look at
the theory of media clientelism and its implications for the study of current
Chinese investigative journalism and politics. Then it will study the reportage of a
recent and very large corruption case. This, the Chenzhou mass corruption case
(Chenzhou is a medium-sized city in central China’s Hunan province), has been
described as one of the most extraordinary corruption cases — it led to the downfall
of the largest number of local officials (158, including party chief/mayor,
disciplinary chief and deputy mayor) — brought to light in China since the turn of
the new millennium. I will focus on the following aspects: how is political
influence imposed on investigative journalism? How do journalists respond to
political pressure? What is the nature of the interaction between these two, and
how, in turn, does this interaction affect the reporting of corruption? My research
methods include a content analysis of the investigative reports in five selected
newspapers and follow-up interviews with eight journalists. The coding schedule
and coding manual used are reproduced in the Appendices.



2. Conceptualisation

2.1. The relationship between media and politics

A growing body of literature in the West has been critically evaluating the
relationship between media and politics. Much of the literature is based on
experiences in the US, the UK and West European nations, though some has dealt
with former communist countries in eastern and central Europe. But the way in
which Chinese media interact with politics in the post-reform era is not
represented sufficiently. Compared with the former communist countries in
eastern and central Europe, China has taken a unique path — by introducing
market mechanisms into its media reform without any fundamental change in its
political structure (Zhao 1998; Pan 2000; Lee et al. 2006). This uniqueness raises a
theoretical challenge: what kind of new dimension in the media—politics
relationship has been brought in as a consequence of media reform?

Before answering this question, let us examine the conventional relationship
between media and politics in China. Traditionally, China’s media system is built
upon the idea that the media is an instrument by which the party propagates its
policy and ideology. Journalists were assigned to play their role as a mouthpiece of
the party and propagandists of communist indoctrination (Lee 1990). As described
in Siebert et al.’s classic Four Theories of the Press (1963), the press system in the
world was divided into four categories, one of which was called the
‘Soviet-Communist’ model. In this, the government owns the media and uses it for
its own, greater causes: China, as a communist regime, shares that view. Based on
this instrumental ideology, a set of practices has been accepted as basic principles
for journalists. These include: serving the interests of the party and government,
being faithful to the communist ideology, promoting government policy, reporting
positively, avoiding negativity, accepting the supervision and censorship of the
party’s propaganda unit, and so on. Politics and media were in a master—servant
relationship: the media unconditionally served the interests of politics, and politics
commandingly prescribed assignments for the media.

The economic reform and the subsequent media marketisation, which
started in the late 1970s and was accelerated in the 1990s, have significantly
undermined the traditional politics-media dynamic. Along with the withdrawal of
state subsidies, the media were forced to start commercial operations by carrying
advertisements, expanding their audience and competing with each other. These
measures have inevitably bought to the fore the tensions between the party press
principles and market forces (Pan 2000; Zhao 1998; Lee 1994; Polumbaum 1990),
and subsequently led to the changes in the role of media and in media—politics
relationships. These changes are very substantial: the question is, whether they are
fundamental and lasting, or not.

At the risk of simplifying current debate on the contemporary configuration
of media—politics relationships in China, there are two dominant views. One is the
‘two masters’ argument, that the reform of Chinese media since the late 1970s,
characterised by withdrawal of state subsidies, has led to the tension of the media
having to serve two masters, the party and the market (Polumbaum 1990); or, in
other words, to adhere simultaneously to ‘the party line and the bottom (market)
line” (Zhao 1998). The other is the ‘Party Publicity Inc.” analysis, which states that
Chinese media are experiencing a tug-of-war, pulled one way by the forces of
politics and another by those of the market economy; and that the logic of this
struggle is gradually transforming the party press from propaganda instruments to
a ‘Party Publicity Inc.” (He 2000; Lee et al. 2006). ‘Unlike the old propaganda



instruments served by the party press for decades, the new “Inc.” is oriented more
toward political publicity — promoting the image of the party and justifying its
legitimacy — than toward ideological brainwashing and conversion.” (He 2000:
143-4)

Both theories, the ‘two masters” and ‘Party Publicity Inc.’, have emphasised
that the market dimension in the reformed media operation has made the
media—politics relationship more complicated than before. Yet underlying both is
the view that China’s media reform merely offers ‘a new bottle’ (media
marketisation or conglomeration) for ‘the old wine’ (ideological control), and that
the politics—media relationship still keeps the old master-servant kernel, even if it
wears a less authoritarian coat.

Both the ‘two masters’ and ‘Party Publicity Inc.” analyses substitute the
concept of clientelism, a softer politics-media relationship, for the former rigid,
top-down system. Clientelism refers to ‘a pattern of social organisation in which
access to social resources is controlled by patrons and delivered to clients in
exchange for deference and various kinds of support’ (Hallin and
Papathanassopoulos 2002: 184-5). Such patron—client relationships are often
particularistic and asymmetric, and involve exchanging different types of
resources, especially instrumental, economic and political ones on the one hand,
and promises of solidarity and loyalty on the other (Eisenstadt and Roniger 1981;
Lee et al. 2007). Specifically on media—political clientelism, political parties often act
as patrons, the media as clients. The former control the political and economic
resources and allocate them to the media in exchange for loyalty, while media
owners use their properties as a vehicle for negotiation with other elites and
intervention in the political world.

The concept of clientelism is of broad relevance to the understanding of
media systems worldwide, in Latin America, southern and eastern Europe, the
Middle East and much of Africa and Asia. It was first adopted in media studies by
Hallin and his colleagues (Hallin and Papathanassopoulos 2002; Hallin and
Mancini 2004), in their international comparative studies of media in southern
European and Latin American countries where liberal democracy is still influenced
by past authoritarian traditions. It was also introduced to the study of media in
China. In seeking to explain why Shanghai, China’s economic capital, has such a
disproportionately timid media, Lee ef al. (2007) examined the political economy of
the city media from the perspective of clientelism. It was found that the tameness
of Shanghai’s media is ‘maintained through a clientelistic network with all media
clients beholden to one single power patron’ (ibid.: 38): because of this, the media
are governed and controlled with high efficiency.

Although particularly dominant in some regions, such as Shanghai, media
clientelism is a phenomenon across all genres of journalism in China and
investigative journalism is no exception. Unlike in the Western ‘muckraking’
model, where adversarial relationships between muckrakers and politicians are
common, relations between Chinese investigative journalists and the authorities
may be just the opposite. In fact, investigative journalism in China is to a very large
degree a product of political necessity: that of the central party leadership facing
increasing social pressure and a corrupt bureaucracy over which it no longer has
effective control (Zhao 2000: 577). By exposing problems that have been officially
denounced, by calling individual transgressors to account and by drawing
attention to the need for specific reforms, investigative journalism transmits the
party’s voice and strengthens the party’s hegemony. In so doing, it smooths the
rough edges of the ongoing Chinese transformation and polices the political,
economic and social boundaries of an emerging authoritarian market society (ibid.).
In turn, the media attain political protection and economic profits, and individual

7



journalists gain recognition for their stories and upward movement on the political
hierarchy ladder (Yin and Wang 2007). These pressures and relationships are at the
heart of the development of investigative journalism in China.

2.2. Chinese investigative journalism

Journalists and academics have observed that the vigour of investigative
journalism has been one of the most important and novel developments in the
contemporary Chinese media (e.g. Zhao 2000; de Burgh 2003a; de Burgh 2005).
Several scholars trace the emergence of this new genre of reporting from the late
1970s, immediately after the end of ideological debates between the Dengists and
the Maoists and the launching of economic reform policy (Zhao 2000; Haggard
1992). Then journalism experienced a short period of boom in the 1980s, lasting
until the failure of the Tiananmen pro-democracy movement in 1989: its influence
declined thereafter. Only by the mid-1990s, as China temporarily stopped the
ideological debates about ‘socialism versus capitalism’, released market forces and
accelerated economic reform, did a space reemerge for investigative journalism.

For the communist period from 1949, the Chinese media has for the most
part served as a propaganda instrument for the Chinese Communist Party: critical
and in-depth reporting was shunned. The situation today is markedly different:
investigative reports, in print and broadcast, have markedly increased. China
Central Television’s Focal Interview, launched in April 1994, gave constant exposure
to official corruption and to the adverse social, moral and environmental
consequences of market reforms and the grievances of ordinary people, and it
became the country’s most popular investigative programme (de Burgh 2003a). In
print media, the Guangzhou-based Southern Weekend — regarded as ‘the conscience
of Chinese society’ — serves as a paradigm of investigative journalism (Pan 2000).
Meanwhile, more and more media outlets, including market-oriented media as
well as traditional party organs, assembled investigative reporting teams. Figure 1
is an attempt to draw a profile of the ‘top eight’ best-known investigative
journalism outlets / programmes in China today.



Figure 1: Top eight investigative programmes

. Launch
Name Ownership date Slogan
Focal Interview CCTV 04-1994 Truth speaks out
News Probe CCTV 06-1996 In pursuit of justice

In-depth makes

Southern Weekend Nanfang Daily Group 02-1984 ; %
investigation

Speak for the

Freezing Point China Youth Daily 01-1995 disadvasitaged
China’s Stock Independent standpoint,
Caijing Magazine Exchange Executive 04-1998 exclusive coverage and
Council unique perspective
Southern

Y e : y s
Metropolitan Daily Nanfang Daily Group 01-1997 The voice of the citizens

China News Weekly | Chinese News Agency 01-2000 Progress with China

Guangming Daily

Beijing News Group

01-2003 Responsible for each report

The rise of investigative journalism in China has attracted much attention both
within China and in the outside world. A number of Western observers took a
rather optimistic view, hailing this ‘muckraking’ style of journalism as an
ambitious overthrow of the ‘turgid, propagandist and rigidly censored
programming’ (Gordon 1995) and even as a glacial thawing of China’s
authoritarian media tradition (Rosenthal 1998). It is argued that the appearance of
investigative journalism in China ‘has shown that what westerners assume to be a
manifestation of liberal democracies can flourish in quite a different context’ and
that Chinese investigative journalists are ‘indeed performing the same kind of
tasks as their counterparts elsewhere’ (de Burgh 2005). This view seems to have
been welcomed by the Chinese media: journalists cite Watergate as their
professional paradigm and Western investigative journalists such as Bob
Woodward as their role models (Pan and Lu 2003); news organisations put claims
such as ‘challenging authority’, ‘independent investigations” or “scrutinising
power” in their editorial guidance; and more and more investigative journalists
appear to like the idea of being adversaries of officialdom.

However, the picture is perhaps less exciting if we observe the power
structure beneath the changes obvious on the surface. Investigative journalism, like
other genres of Chinese journalism, is inevitably tightly gripped by politics. It is
easily subject to political manipulation, overt or covert, by the party, government
and individual officials. Journalists usually tend to lack autonomy, political rather
than distinctively journalistic criteria guide the practice of journalism, and media
serve particular interests rather than functioning as a public trust. Such journalism
is not a watchdog, but ‘a watchdog on a party leash” (Zhao 2000) — or even just a
lapdog.



2.3. Official corruption and the Chenzhou case

This study looks at the reporting of a recent official corruption case as an example
of current media—politics relationships. The reason for choosing the reporting of
official corruption as a study is that it has traditionally been closely tied to the
development of Chinese investigative journalism. Since the economic reforms of
the late 1970s, with the opening up of much of the economy to private enterprise,
official corruption has become rampant in China and has been reported frequently
in the newspapers.* It has particularly attracted the attention of investigative
journalism, as this kind of journalism, whose main elements were copied from the
West (de Burgh 2003b, 2003c), has as its prime aim holding power to account — and
corruption is one of the most salient forms of the abuse of power. Since the
beginning of Chinese investigative journalism, corruption reporting has played a
defining role. One of the earliest and most influential pieces of investigative
reporting in China was a corruption exposure. Investigated by crusading reporter
Liu Binyan (1925-2005) in 1979, this report exposed, ‘layer upon layer’, a local
official’s bribery, corruption and abuse of power, and was published under the
title ‘People or Monsters?’ (Zhao 2000). In a boom of such reports throughout the
1980s, they were generally concerned with reporting official corruption, centring
chiefly on “administrative-business complexes’ (Zhao 2000: 578) — government
officials and administrative units exchanging their public power for personal gain
— which was very typical in the early stage of China’s economic reform. In the
1990s, a number of national investigative outlets and programmes became famous
because of their frequent reports on corruption. In the first years of the 21st century,
Chinese journalists have reported a series of major corruption cases, involving a
number of high-level officials. These ‘big names’ include:

Hu Changgqing, deputy governor of Jiangxi province

Cheng Kejie, vice chairman of the National Assembly Standing Committee
Li Jiating, governor of Yunnan province

Li Jizhou, deputy minister of national security

Cheng Weigao, party chief of Hebei province

Wang Huaizhong, deputy governor of Anhui province

Wang Zhonglu, deputy governor of Zhejing province

Tian Fengshan, minister of national resources

Chen Liangyu, party chief, Shanghai

(and many others).

The so-called ‘Chenzhou mass corruption case’, the subject of this study, is among
the most recent. It was at the centre of public attention from February 2004, when
the first reports appeared in the media, until November 2008, when the corrupt
officials were put on trial and received sentences: the whole affair went on for
nearly five years.

* Official corruption has been one of the biggest challenges facing the Chinese Communist Party since the economic
reform in the late 1970s. It has given rise to problems such as social and political instability and the decreased credibility of
the government, and threatened the sovereign rule of the CCP.

10



In February 2004, a local amateur journalist® exposed Li Shubiao, head of the
Administrative Centre for Housing Accumulation Funds of Chenzhou City, of
having embezzled in excess of 118 million yuan (US$17.26 million) in funds
apportioned to purchase homes for 200,000 city employees between 1999 and 2004.
He used the stolen funds to gamble in Macau and to buy luxurious personal
properties. The amateur journalist informed the newspapers in Changsha (the
capital city of Hunan province) about this. Although the newspapers that
published this story were forced to apologise for the credibility of this news under
pressure from the Hunan Propaganda Office, which accused them of circulating
negative information without obtaining permission,® they had lifted the lid on
massive corruption. Later, from the reports in national and out-of-town media,” it
became known that Li Shubiao was in fact under investigation by the
anti-corruption authority.® His immediate superior Lei Yuanli, deputy mayor of
Chenzhou City, was, soon after, also alleged to be corrupt. Lei, nicknamed
‘three-play mayor’ — playing with power, money and women — said in his
confession to the provincial disciplinary committee that ‘I am not the most corrupt.
I am ranked only No. 12’ (cited in People’s Daily, 24/10/2006). It was this curious
confession that eventually led to the entire collapse of Chenzhou officialdom.
Before long, it was revealed that Li Dalun, the party chief of Chenzhou City, was
sitting at the apex of a mass corruption case. Among Li’s allies was the city’s
second most important official, Zeng Jinchun, chief of the disciplinary commission.
He was soon found to have received bribes of as much as 31.5 million yuan
(US$3.95 million), which made him the most corrupt disciplinary chief in China’s
history. As the investigation deepened, a total of 158 local officials were found to
be corrupt: they received punishments ranging from life imprisonment to
suspension from their job.

The Chenzhou mass corruption case resulted in the dismissal of the largest
number of officials in China in the new millennium, and was seen by the
Communist Party as its major anti-corruption success of recent years (People’s Daily,
24/10/2006). The media were praised as having played a crucial role. Journalists
themselves were even more self-congratulatory. One wrote: “‘Who put down Li
Dalun, Zeng Jingchun and all these corrupt officials? Journalists from all kinds of
media who uphold justice and conscience, who exposed the corruption fearlessly,
and urged authorities’ action insistently’ (Huang 2007). The journalists, however,
may have exaggerated their power. Journalists indeed ‘reported’ the Chenzhou
mass corruption case, as they did many other corruption cases. But this does not
necessarily mean that journalists have the power to investigate corruption

® The amateur journalist is an important part of Chinese journalism today. He or she is normally a local citizen
who earns his/her living outside journalism, but likes to pursue journalism as a second job. He or she provides
information to mainstream journalists and sometimes writes for mainstream media about a local topic. The media
pay a small fee once the information or an article is used.

® Local media are normally forbidden from conveying negative information about government officials in their
region.

7 National and out-of-town media are normally not restricted by rules laid down by local government and enjoy
more, though still very limited, autonomy. This will be discussed in Chapter 4.

# In order to root out corruption and malfeasance among party officials, the CCP has formed an anti-corruption
network, with a Central Disciplinary Commission at the top, twenty-four provincial Disciplinary Commissions in
the middle and thousands of local disciplinary commissioners at city or town level at the bottom. Each disciplinary
commission is responsible for inspecting the corruption of officials at the level below. The disciplinary
commissioners often work together with the corruption prevention police, the procuratorate and courts at
different stages. Together they comprise what is called the ‘anti-corruption authority’ in this study.

11



independently, and thus influence the authorities” anti-corruption agenda.
Journalists may too easily slip into taking a heroic stance, emphasising their
accomplishments and stressing how powerful their journalism and their media are
in tackling corruption. Therefore, this study also aims to critically evaluate the
power of Chinese investigative journalism by looking at the politics-media
interaction in this case.

12



3. Research method

The case study focused on five Chinese newspapers at different administrative
levels across four different cities. The Beijing News (BJN) in Beijing is a national
newspaper, the Southern Weekend (SW) and Southern Metropolitan Daily (SMD) in
Guangzhou are two out-of-town provincial newspapers, and the Xiaoxiang
Morning (XXM) in Changsha and the Chenzhou Weekend (CZW) in Chenzhou are
two local papers at municipal level. The method used was a combination of
content analysis of the investigative stories directly related to the mass corruption
case and follow-up interviews with eight investigative journalists.” The content
analysis was to examine the representation of sample stories and the interviews
with journalists were to capture in detail how and why each sample story was
produced in a particular way. The data gathered from both methods are
complementary to each other.

The sample selection spanned 4 years and 9 months, between February 2004
(when the corruption was first reported by the media) and November 2008 (when
the sacked officials went to court in the last trial). All related stories published in
the ‘investigation’ pages in the five selected newspapers during the period were
included, yielding a total sample of nineteen investigative stories (in 1,349
paragraphs). They were compared and analysed according to three different stages:
before the authority’s investigation (February 2004 to March 2006), during the
authority’s investigation (April to September 2006) and after the authority’s
investigation (October 2006 to November 2008).

With respect to the selection of the newspapers, a detailed explanation
should be provided. The five newspapers chosen (see Figure 2) differ in a number
of ways, and these differences are closely connected with the issue of the
media—politics relationship in the context of China. The most important difference
is their respective location on the administrative ladder, shown in the second and
third column of Figure 2. Traditionally, the Chinese press system was built upon
four different administrative levels: national, provincial, municipal and county
levels. National newspapers were administered by the central government or state
ministries; provincial papers by the government of each province; municipal
papers by the city council; and county papers by the county council. In 2003,
newspapers at county level were closed nationwide as a means of media reform.
The press structure was transformed from four-level to three-level.

This study chose five newspapers from the three levels in the administrative
hierarchy, with Beijing News in the national level, Southern Metropolitan Daily and
Southern Weekend at the (out-of-town) provincial level and Xiaoxiang Morning and
Chenzhou Weekend at the municipal level. The administrative levels of the
newspapers are generally associated with different levels of access to news sources
in the political system, different levels of proximity to the political centre, and at
the same time different degrees of political control and different degrees of
journalistic autonomy. In general, the higher a news organisation is in the
hierarchy, the wider access it has to news sources, the closer it is to surveillance by
party officials, but also the greater autonomy its journalists could have (Pan 2000).
Another difference among these five newspapers is their different geographic
distance from the scene of the event. Generally speaking, the further a news

? The interviewees include an editor and a reporter from the Bejing News, an editor and a reporter from the
Southern Weekend, an editor and a reporter from the Southern Metropolitan Daily, a reporter from Xiaoxiang Morning,
and an editor from Chenzghon Weekend. For reasons of confidentiality, I shall not list their names here and I take full
responsibility for any errors that occurred in the interpretation and translation.

13



organisation is from the news story, the fewer the political restrictions and the
greater autonomy it has in terms of critical reporting. The corruption case under
examination happened in Chenzhou, a middle-sized city in Hunan province, in
central China. As shown in the fourth column of Figure 2, the five newspapers are
located in Beijing, Guangzhou, Changsha and Chenzhou. Changsha is in the same
province as Chenzhou, the scene of the event, and is second closest to the scene,
after Chenzhou; Guangzhou is the capital of a neighboring province and a certain
distance from Chenzhou; and Beijing in the north is furthest. The circulation area
of each paper is coterminous with its geographic location, and has the same
political implications.

Despite their differences, the five newspapers have many similarities. First,
they are all profit-oriented rather than party-oriented papers. Beijing News
launched in November 2003 as a joint venture between Guangming Daily Group
and Nanfang Daily Group, targeting the high-end newspaper market. Both
Southern Weekend and Southern Metropolitan Daily are offspring papers of the
Nanfang Daily, a party organ of the Guangdong Provincial Committee of the CCP.
Consonant with other market papers run under the so-called ‘one system two
strategies’ model’ (Huang 2001), Southern Weekend and Southern Metropolitan
Daily operate commercially, with the clear purpose of making a profit and
subsidising the financially challenged mother paper. Likewise, Xiaoxiang Morning,
was started in 2001 by the Hunan Publication Group, aiming at competing for
readers and advertising revenues with other papers in the local market; and
Chenzhou Weekend is a supplement of the party organ Chenzhou Daily and also aims
to make a profit. Second, they are all young, financially profitable, tabloid-like
newspapers that enjoy a certain reputation among their readers for critical
reporting in their target region. All these papers, except the very local Chenzhou
Weekend have assembled investigative reporting teams, and regularly publish
tough investigative pieces.

Figure 2: Key information about the five newspapers

Distance
Paper Adm. level Location (miles) | Circulation areas | Circulation
national Beijing 920 Beijing and 648,000
Beijing News beyond
provincial | Guangzhou 400 Guangdong and 1,300,000
Southern Weekend beyond
provincial | Guangzhou 400 Guangdong and | 1,400,000
Southern Metro Daily beyond
Xiaoxiang Morning municipal | Changsha 300 Hunan Province | 520,000
Chenzhou Weekend municipal | Chenzhou 0 Chenzhou 60,000

Note: Circulation based on each paper’s self reporting, as of December 2008.

A coding schedule (see Appendix I) was used after reading each story, which was
coded according to three major variables: the theme, the position and the usage of
sources. Two independent coders, a Chinese-speaking media researcher and I,
were involved in the coding work. A coding manual was discussed and agreed
upon by the two coders, then 10 per cent of the stories were coded by the two

"% Due to the rapid commercialisation of China’s media industry, the authorities have developed two sets of media
strategies for dealing with the pervasive financial difficulties of the party press. On the one hand, they continue to
force the party paper to follow orthodox party journalism — to serve the party’s and the government’s policies in a
straightforward way. On the other hand, they give consent to the party press’s publication of tabloid-like
metropolitan papers to make a profit and subsidise the mother paper. (Huang 2001)

14



independent coders. The results were tested with the Holsti formula (Holsti 1969);
the reliability coefficient was found at 0.90 for the overall average. Following the
content analysis, the semi-structured interviews were conducted through
Microsoft Messenger, an online talking tool, in March 2009. Each interview lasted
for 1-2 hours, depending on how the discussion proceeded, and was conducted,
recorded and transcribed into Chinese to be analysed.

15



4. Findings

4.1. Reporting autonomy

It is probably true that the Chinese media have now gained some autonomy in
reporting official corruption. However, the degree of autonomy varies, both
between media outlets and over time.

Let us first look at the general information culled from the samples. During
the five-year period under study, two local newspapers, Chenzhou Weekend and
Xiaoxiang Morning, carried no investigations on the case, compared to six each in
Southern Weekend and Southern Metropolitan Daily, the two out-of-town newspapers
based in the neighboring city Guangzhou, and seven in the national newspaper
Beijing News. Much attention was given to the post-investigation stage, with ten
articles being published in this period, while five were published before the
authority’s investigation began and four during it.

Figure 3: Number of investigations published by each newspaper

Paper
CZW XXM SW SMD BJN
Stage

Stage I 0 0 0 0 5 5(26%)

Stage 11 0 0 1 2 1 4 (21%)

Stage 111 0 0 5 4 1 10 (53%)
0 0 6 6 ) 19 (100%)

These figures raise two immediate questions, which were dealt with in the
interviews. One is the difference among the newspapers, the other the variation in
the number of reports across the different stages of the case. First, why did the two
local newspapers publish no investigations at all about Chenzhou corruption
throughout the five years? Among the three options (i.e. political consideration,
economic consideration and professional consideration), political consideration is
the answer chosen by all seven interviewees. Specifically, it was because of a ban
by the ‘furious’ propaganda office of Hunan province, where Chenzhou is situated,
issued the day after the first media report (Luo 2008). On 13 February 2004,
Xiaoxiang Morning and three other local newspapers in Changsha carried a similar
apology on their front page, which read: “We apologise to our readers for the
article published in our newspaper yesterday about Li Shubiao gambling public
money in Macau. The article is seriously inconsistent with the facts. No
reproduction or reference is permitted. ..." (Xiaoxiang Morning, 13/02/2004). At the
centre of the event was the news that Li Shubiao, head of the Administrative
Centre for Housing Accumulation Funds of Chenzhou City, had embezzled and
gambled away millions of dollars-worth of funds apportioned to purchase homes
for 200,000 city employees. The newspapers in Changsha, including Xiaoxiang
Morning, were leaked this information by the police and published it. However,
according to a witness at a Hunan propaganda office meeting, ‘a propaganda
officer pounded the table angrily. He fiercely accused the editors who let this kind
of negative official news be published, like scolding his own children’ (Luo 2008).
And so the next day, all three newspapers received a ban on reporting and were
forced to apologise for the ‘incorrect’ news published on their front page. The ban
was circulated to all media outlets in Hunan province and the latter did not dare

16



break it for the entire period until the end of the case.

However, the out-of-town newspapers Southern Weekend and Southern
Metropolitan Daily and the national newspaper Beijing News, which are not
controlled by the Hunan propaganda office, were not influenced by the ban and
acted differently. That is why they each published several investigations dealing
with the corruption case.

Second, why were most media investigations published after instead of
before or during the official investigation? Again, ‘political consideration’ was the
main answer given, five out seven interviewees choosing this option. The
interviewees see corruption reporting as highly sensitive politically, although it
boosts their personal fame and their newspaper’s reputation and sales figures. The
sensitivity is extremely high when the authorities have not finished their official
investigation and drawn a conclusion, and therefore is deemed risky if the media
try to report on the case during this period. After the official investigations, the
authorities’ attitude towards media becomes more tolerant, partly because the
party itself has a need to publicise its anti-corruption success as a means to win
support from the people and reinforce its sovereignty. To walk a fine line between
political sensitivity and market and professional temptation, journalists choose to
report more in the politically safer stage, less in the riskier stage.

Accordingly, a general pattern as to how media investigations of official
corruption approached their task can be drawn as in Figure 4. "' The findings were
plotted in relation to two factors, time and space, shown in the vertical axis and
horizontal axis respectively. On the ‘time” axis, the longer after the incident of
corruption, the more media investigations are published. On the ‘space’ axis, the
further a media organisation is from the location of the corruption, the more media
investigations are be conducted. As a result, the upper right-hand area is where the
most media investigations accumulate, whereas the bottom left is where the least
accumulate. To put it another way, media autonomy on corruption reporting is
dependent on both ‘time’ and “space’. The ‘time” dimension refers to the
relationship between the timing of reporting and media autonomy. The tighter the
timing, the less autonomy the media has. The ‘space’ dimension indicates the
relationship between the geographical distance of a media organisation (from the
corruption scene) and its autonomy in investigating official corruption cases. The
smaller the distance, the less autonomy the media has. More importantly, as
mentioned in previous chapters, geographical distance between a media
organisation and the scene of the reported corruption affects the degree of political
interference. The greater the geographical distance between the administrative
government of a media organisation and the administrative government of the
corrupt scene, the less political interference is likely to happen and the more
autonomy media are likely to have.

" The design of this figure was inspired by the ‘two axes of journalism’ chart in Sparks, C. (2000), ‘Introduction:
The Panic over Tabloid News’, in Sparks, C. and Tulloch, ]. (eds), Tabloid Tales: Global Debates over Media S tandards,
Rowman: Littlefield Publishers, pp. 1-40.

17



Figure 4: Two axes of autonomy

Period after investigation  pis is the area
A where the most
@  investigations
g accumulated

This is the area
where the fewest
: g ®
investigations v
accumulated

Jdue)SIp JI[ew§
A
v
QUE)ISIP 19)BIIN)

Period prior to investigation

4.2. Use of sources

The use of sources indicates to whom the media have given a voice, and to what
extent one source could have a stronger voice than the others. The examination of
this variable has suggested that the media are mainly transmitting the voice of the
anti-corruption authorities above all other groups.

The sources of the media investigations in this study were divided into five
categories: anti-corruption authorities; corrupt officials; non-corrupt local officials;
local citizens and businessmen; and observers whose personal, political and
economic interests are not directly affected by the corruption case. Based on a
straightforward count of all quotations in each report, including both direct and
indirect references, the nineteen investigations used an average of 37 quotations
per item, with 14 quotes from anti-corruption authorities, 5 quotes from corrupt
officials, 10 quotes from non-corrupt local officials, 5 quotes from local citizens and
businessmen, and 3 quotes from observers (see Figure 5). Clearly, the
anti-corruption authorities are the most frequent source quoted.

Figure 5: Usage of sources"

Sources Anti-
5 Corrupt Local Local
corruption . s e Observers Total
5 officials officials citizens
authorities
Quotes
Average 14 5.32 9.74 5.32 2.68 37.5
Overall 266 101 185 101 51 704

The same result was obtained in the comparison across the newspapers and stages.
To take the newspapers (see Figure 6), anti-corruption authorities are quoted 81
times in Southern Weekend, 89 in Southern Metropolitan Daily, and 96 in the Beijing
News, compared to only 24, 19 and 48 respectively for the corresponding local
citizens. Comparing across time periods (Figure 7), the division in source use is
even more dramatic. Particularly in the third phrase, the anti-corruption
authorities gained overwhelmingly, with 149 (44%) out of the total 337 quotations
used, compared to only 22 (6.5%) chances given to the local citizens.

"2 Please note that all figures in the text are rounded up whereas those in the table provide the precise average.

18



Figure 6: Usage of sources (comparison across papers)

160
140 EAnti-corruption
120 authorities
Bl Corrupt officials

100 |

80 1 i [Non-corrupt local

| [ officials
60 el rane
_. \ [Local citizens
40 #1 "
20 W Others
Stage 1 Stage 2 Stage 3
Figure 7: Usage of sources (comparison across stages)
160
140 B Anti-corruption
authorities

126 W Corrupt officials
100 i

80 ¥1 [ONon-corrupt local

officials

60 [Local citizens

40 : o

20 M Others

0

Stage 1 Stage 2 Stage 3

4.3. Theme and position

Apart from the text in which the use of a source has been counted, this study has
also considered the dominant theme of each investigation and the position it takes,
with the aim of finding out for whom the media investigations speak.

The nineteen investigations cover four different themes: an individual
corruption case; portraits of corrupt officials; anti-corruption action; and
rebuilding official credibility. Most investigations — 9 out of 19 — focused on
portraying corrupt officials, 3 on individual corruption cases, 4 on anti-corruption
actions and 3 on rebuilding official credibility (see Figure 8).

Figure 8: Themes

Theme
Individual Portrait of Anti- Rebuilding
corruption corrupt corruption official
Stage case officials action credibility
Stage I 3 2 0 0 5
Stage I1 0 - 0 0 4
Stage III 0 3 4 3 10
3 9 4 3 19

19




‘Position” here refers to the attitude, values and judgment the news report takes in
addressing the main theme. Position is evaluated according to the classification
method of the use of sources. The five sources — anti-corruption authorities,
corrupt officials, non-corrupt local officials, local citizens, and observers — are
simultaneously the key players in the news event. They struggle for their voice to
be heard as well as their agenda to be reflected. Since this is a fairly subjective
evaluation, three relevant reporters were invited to assist coding in order to
increase the credibility of the data. The result is based on agreement across the
coders.

We found that all the investigations under the “portrait of corrupt officials’
theme took the side of the anti-corruption authorities, together with most (2 out 3)
of the investigations under the ‘individual corruption case’ theme and half (2 out
of 4) under the “‘anti-corruption action’ theme. In total, 13 (68.4%) out of 19 media
investigations took the side of anti-corruption authorities (see Figure 9). As to the
investigations under the ‘rebuilding official credibility” theme, the attitude of the
reportage is evident in the title and it is the case that the investigations under this
theme are all presented in a very one-sided way. There is one further investigation
under the ‘anti-corruption action’ theme which takes the non-corrupt local
officials’ side, making it the second dominant position next to that of the
anti-corruption authorities (4 out of 19). Local citizens and businessmen are given
the most prominent role in only two investigations. One concerns an individual
corruption case and the other is about the story of three local citizens who have
constantly appealed to the authorities and media, calling their attention to cases of
corruption for nearly eight years.

To sum up, no matter which measurement is used, we see that media
investigations about corruption are dominated, first, by the anti-corruption
authorities and, second, by local officials. Ordinary citizens with little political
power have correspondingly little influence in the media reports, although they
played a major role in combating the corruption.

Figure 9: Position taken by article

Anti-
Position corruption Corr.upt Loc.a I I'J(.)cal Observers | Total
- officials officials citizens
authorities
Number of
Articles 13 0 4 2 0 2

Figure 10: Positions (comparison across papers)

[ Anti-corruption
authorities
[ Corrupt officials

ONon-corrupt local
officials
[OLocal citizens and

businessmen
OObservers

CZW XXM SW SMD BJN

20



N W AR W

Figure 11: Positions (comparison across stages)

@ Anti-corruption
authorities

M Corrupt officials

[ONon-corrupt local
officials

[OLocal citizens and
businessmen

dObservers

Stage 1 Stage 2 Stage 3

4.4. Politics and media

Having examined the general pattern of reporting, together with its sources,
themes and positions, we now move to take a closer look at how investigations are
conducted and represented in detail. I want to look at the way the powerless
ordinary citizens and the powerful authorities are quoted and portrayed, in order
to see how and to what extent politics could influence media reports.

When talking about how the paper’s two-page award-winning report
‘Anti-corruption Iron Fist Terminated Seven Years of Official Malfeasance’ on 21
September 2006 was reported, editor X of the Southern Weekend praised the
importance of local citizens:

We started (our investigation) from the local informants. You know, there is a
unique phenomenon in China. In almost every city and town there is a kind of local
informant who provides news clues to the media. Whatever happened, corruption or
any other bad things, he or she will call the media to scrutinise. We have close
connections with them. In Chenzhou we found one who is called Wu. He told our
reporters a lot of things. What’s more, he introduced us to more than 20 other
informants. They were all strongly against the officials’ corruption problem. They
know what has been going on over the years. Most of them were ordinary citizens.
The materials our reporters collected from them piled up to 1 metre.”

However, contrary to what editor X said, local citizens did not become the most
frequently quoted source in the final article in the newspaper, although they were
the most important informants and provided most facts on corruption to the
reporters. Neither were their interviews and comments the source for the main
theme, nor were they granted the dominant role in the story. Instead, the article
took the side of the anti-corruption authorities, as the title of the piece
demonstrates. The core facts of corruption in the article were eventually told
through the mouth of the anti-corruption authorities. The local citizens played only
a minor role in the final article. They were even described as the main beneficiaries
of the success of the anti-corruption authorities” actions, and served merely as a
background for that success. The same Southern Weekend editor says:

" This quotation is translated from the Chinese, as are all the subsequent quotations from newspapers and
interviewees.

21



We added an extra sentence in front of the main title. It reads ‘the whole citizenry of
Chenzhou celebrated the fall of corrupt officials.” In doing so, we wanted to show
that the anti-corruption action of the party’s Hunan committee and the central
government was well received by the ordinary mass. They embraced the
government’s anti-corruption success.

As editor X said, the report which appeared in the newspaper put the ordinary
citizens in a subordinate position, giving them the aspect only of grateful subjects.
An example: the first few lines of the article included these sentences:

Yesterday evening, the entire city of Chenzhou was involved in wild celebrations...
Some people wanted to have ‘all-night fireworks displays’. Among the banners
carried by the crowd, one of them said: "Thank the Party Central Committee for
saving the people from calamity!” (Southern Weekend, 21/09/2006)

The way a story is represented in the newspaper does not necessarily coincide with
the way in which the story was investigated. Sometimes the reporting can be
totally changed, with dramatic effect, as in the example above. Nevertheless, a
more generalised characteristic can be found with respect to the weight of the
powerless citizens and the powerful authorities in media representation. A typical
media investigation of official corruption could be framed in this way: the
authorities say officially that they have just won a victory over corruption; then
journalists set off to find out the details of the corruption; and then the authorities’
anti-corruption project is proven both correct and glorious, especially in the eyes of
ordinary citizens.

Figure 12: Corruption reporting model

Authorities Journalists Citizens
announce _— investigate = Prove correctness of
anti-corruption triumph evidence of corruption anti-corruption

Why are the media so keen to show the greatness of the authorities, not hesitating
to distort the facts in order to achieve this goal? According to the interviewees, the
reason for this is a matter not of journalistic technique but of political consideration.
There are two kinds of explanation. First, the journalists themselves and their
organisations see there is a need to please the political powers in exchange for
political and economic capital. According to one reporter, speaking from the point
of view of the newspaper:

I am not saying the ordinary people are not important. But the government is more
powerful. Maybe you can understand it this way: by so doing our newspaper will
gain some political capital. It is important for us to survive. You know the political
atmosphere is always tight.

The words of a Beijing News reporter are from an individual journalist’s viewpoint:

To be a successful journalist, you have to have the support of the government and
officials. Your journalism will be more powerful with their help.

22



Second, governments may use their political power to force the media to publish
in a way favourable to them. This is particularly the case for the media at local
level, who face more complicated political pressures, that is, Chenzhou Weekend and
Xiaoxiang Morning in this study. Xiaoxiang Morning reporter Y said:

The government suppresses the media constantly. At first, they tell you not to
report negativity. If you don’t listen, they will force you to publish propaganda. Can
you say no? You can — but only if you want your newspaper to be closed down.
That’s why our newspaper has run a whole-page pure propaganda piece about
Chenzhou office officials during the corruption. Shameful? Maybe! But the whole
media environment is like this.

Although the out-of-town and national media had more autonomy in reporting
Chenzhou corruption, as I have shown above, the pressure from the political
organisations at their equivalent level of the state and the party is inevitable. Given
the fact that the political organisations and politicians at different levels in different
cities and provinces in China are connected, it is not surprising to see the national
media frequently receiving orders from the state officials concerning a local case as
to what kind of narrative should be used or even what should be reported or not.
The Beijing News reporter Z said:

During the media exposure of the corruption, the Chenzhou government developed
a PR function. They assembled a PR regiment to go to Beijing. It was led by the
head of the Chenzhou propaganda office. They arrived in Beijing on 13 May 2004.
They did not communicate directly with the Beijing media, but through their
connections in the state council. The day after their arrival, CCTV stopped one of
its programmes about Chenzhou corruption. How effective!

To sum up, whether done consciously or unconsciously, the media still act as an
instrument of the government and an agent of party publicity. Even the so-called
‘most independent’ ones, i.e. the Beijing News, the Southern Metropolitan Daily and
the Southern Weekend, are keen to favour the government and the party whenever
possible. Politics is much stronger than either journalistic or economic forces in
influencing the agenda and narrative of corruption reporting.

23



5. Conclusion

This study began by asking whether or not investigative journalism in China takes
the same adversarial position in relation to officialdom as its Western counterparts,
and, if it does not, what the relationship does look like. In seeking answers, I have
examined the shifting media—politics dynamic in China both before and after the
media reform, and proposed a possible analytical framework. In particular, I have
explored how a massive official corruption case was reported, as an illustrative
case study. Through the lens of media clientelism, I have shown that in China
those holding political power in the ruling party also retain the power to control
the media: that is, they define the role of the media and decide the degree of media
autonomy. They determine which aspects of the public domain are to be concealed,
and which to be uncovered, and for the latter they set the tone and narrative and
guide the direction of media reports. They are the unquestionable ‘big boss’.

Media marketisation has to some extent undermined the power of politics
but is far from having fundamentally disrupted it. China’s thirty-year media
reform merely offered a new bottle (marketisation) for the old wine (political
control). Politics still takes the lead in the media—politics relationship. One major
difference from the old master—servant model is that the political parties now not
only shout orders but also give treats. Controlling political and economic resources
and delivering them to the media in exchange for support and loyalty, forces
media and politics into a clientelistic relationship. In turn, the media serve their
political patrons with obsequious journalism and the subsequent favourable public
influence to trade for the opportunity of surviving in the tight political atmosphere
and the profitable marketplace.

Although much is expected of the new genre of investigative journalism in
the way of re-balancing the media—politics relationship, it is important to
remember that this kind of journalism in essence operates within the same political
economy and media ideology as all other journalism. Such journalism may be
‘investigative’ in terms of the approach to the topic and the methods deployed but
is not ‘investigative’ in terms of the message it carries and delivers. It is still to a
large extent politically oriented journalism, and it has developed more for the
purpose of making politics than developing public responsibility. As I have shown
in the case study of the reporting of official corruption, investigative journalism in
China does not act against politics, rather it plays a game in a clientelistic network
with particular political pressures. It reinforces media—politics clientelism through
transmitting the voice of the politically powerful and building a favourable image
in exchange for political protection, economic profit and individual gains.

24



References

Aucoin, J. L. (2005) The Evolution of American Investigative Journalism, Columbia and
London: University of Missouri Press.

de Burgh, H. (2003a) ‘Kings without Crowns? The Re-emergence of Investigative
Journalism in China’, Media, Culture & Society, 25(6): 801-20.

de Burgh, H. (2003b) ‘Great Aspirations and Conventional Repertoires: Chinese
Regional Television Journalists and Their Work’, Journalism Studies 4(2): 225-38.

de Burgh, H. (2003c) The Chinese Journalist: Mediating Information in the World’s Most
Populous Country, London and New York: RoutledgeCurzon.

de Burgh (2005) ‘Tiger Hunting at News Probe’, China Review 3(32), London: Great
Britain China Centre.

Eisenstadt, S. N. and Roniger, L. (1981) “The Study of Patron—Client Relations and
Recent Developments in Sociological Theory’, in Eisenstadt, S. N. and Lemarchand,
R. (eds) Political Clientelism, Patronage and Development, Beverley Hills: Sage.

Ettema, J. S. and Glasser, T. L. (1998) Custodians of Conscience: Investigative
Journalism and Public Virtue, New York: Columbia University Press.

Gordon, K. (1995) ‘Farewell Cultural Revolution, Hello Box Rebellion’, Independent,
10 October, section 2, pp. 16-17.

Haggard, K. (1992) ‘Chinese Newsrooms in the Aftermath of Tiananmen’ in Porter,
R. (ed.) Reporting the News from China, London: Royal Institute of International
Affairs.

Hallin, D. and Mancini, P. (2004) Comparing Media Systems: Three Models of Media
and Politics, New York: Cambridge University Press.

Hallin, D. and Papathanassopoulos, S. (2002) ‘Political Clientelism and the Media:
South Europe and Latin America in Comparative Perspective’, Media, Culture &
Society 24: 175-95.

He, Z. (2000) ‘Chinese Communist Party Press in a Tug-of-War’, in Lee, C. C. (ed.),
Power, Money, and Media: Communication Patterns and Bureaucratic Control in
Cultural China, llinois: Northwestern University Press.

Holsti O. R. (1969) Content Analysis for the Social Sciences and Humanities, Reading,
Md.: Addison Wesley Publishing Company.

Huang, C.]. (2001) ‘China’s State-run Tabloids: The Rise of City Newspapers’,
Gazette, 63(5), 435-50, London: Sage.

Huang, Y. X (2007) ‘Xiang Zhengyi de Jizhe Zhijing’, Democracy and Law 21, Beijing:
Zhongguo Faxue Hui [in Chinese].

Lee C. C. (ed.) (1990) Voices of China: The Interplay of Politics and Journalism, New
York: Guilford Press.

25



Lee, C. C. (1994) ‘Ambiguities and Contradictions: Issues in China’s Changing
Political Communication’, in C. C. Lee (ed.) China’s Media, Media’s China, Boulder:
Westview, pp. 3-20.

Lee, C. C. (2000) ‘Chinese Communication: Prism, Trajectories, and Modes of
Understanding’, in C. C. Lee (ed.) Power, Money, and Media: Communication Patterns
and Bureaucratic Control in Cultural China, Evanston, I1l.: Northwestern University
Press, pp. 3—44.

Lee, C. C. et al. (2006) * “Chinese Party Publicity Inc.” Conglomerated: The Case of
the Shenzhen Press Group, Media, Culture & Society, 28(4): 581-602.

Lee, C. C. et al. (2007) ‘Party-Market Corporatism, Clientelism, and Media in
Shanghai’, Harvard International Journal of Press/Politics, 12(21): 20-42.

Luo, C. P. (2008) The Legacy of Chenzhou Corruption, unpublished book [in Chinese].

Pan, Z. D. (2000) ‘Spatial Configuration in Institutional Changes: A Case of China’s
Journalism Reforms’, Journalism 1(3): 253-81.

Pan, Z. and Lu, Y. (2003) ‘Localizing Professionalism: Discursive Practices in
China’s Media Reforms’, in C. C. Lee (ed.), Chinese Media, Global Context, London:
Routledge, pp. 215-36.

People’s Daily, 26 October 2006, ‘Power Corrupts in Some Places Almost
Everyone’ [online]

http:/ /english.peopledaily.com.cn/200610/24 /eng20061024_314630.html
(accessed 01/03/2009).

Polumbaum, J. (1990) ‘The Tribulations of China’s Journalist after a Decade of
Reform’, in Lee, C. C. (ed.), Voices of China: the Interplay of Politics and Journalism,
New York: Guilford Press, pp. 33-68.

Protess, D. L. et al. (1991) The Journalism of Outrage: Investigative Reporting and
Agenda Building in America, New York, London: Guilford Press.

Rosenthal, E. (1998) ‘A Muckraking Program Draws 300 Million Daily’, New York
Times, 2 July, p. 8.

Siebert, F. S. et al. (1963) Four Theories of the Press, Chicago: University of Illinois
Press.

Southern Weekend, 21 September 2006, ‘ Anti-corruption Iron Fist Terminated
Seven Years of Official Malfeasance’ [online]
http:/ /www.infzm.com/ content/9635 (accessed 20/03/2009).

Sparks, C. (2000), ‘Introduction: The Panic over Tabloid News’, in Sparks, C. and
Tulloch, J. (eds) Tabloid Tales: Global Debates over Media Standards, Rowman:
Littlefield Publishers, pp. 1-40.

Waisbord, S. (2000) Watchdog Journalism in South America: News, Accountability, and
Democracy, New York: Columbia University Press.

26



Yin, L. G and Wang, H. Y. (2007) “The Common Practice of Mainland Media
Individuals in Pursuing Non-Professional Interest’, Modern China Studies 12(2):
123-33, Princeton: Modern China Centre [in Chinese].

Zhao, Y. Z. (1998) Media, Market and Democracy in China: Between the Party Line and
the Bottom Line, Urbana: University of Illinois Press.

Zhao, Y. Z. (2000) “Watchdogs on Party Leashes? Contexts and Implications of
Investigative Journalism in post-Deng China’, Journalism Studies 1(4): 577-98.

27



Appendix I: Coding schedule

I: Basic Information
Title
Media
Date
Length
Stage

1I: The use of sources

A B C

III: Theme
IV: Position

V: Excerpt

28




Appendix II: Coding manual

Part I: Basic information
Title Record the title of the news item
Media Record the media of the news item
BJN: The Beijing News SMD: Southern Metropolitan Daily
SW: Southern Weekend XXM: Xiaoxiang Morning CZW: Chenzhou Weekend
Date Record the date of the news item
Length Record the number of paragraphs in each item
Stage Record the reporting stage of each news item:
1. Before the authority’s investigation (February 2004-March 2006)
2. During the authority’s investigation (April-September 2006)
3. After the authority’s investigation (October 2006-Novmber 2008)

Part II: The usage of sources
Record the frequency of quotation of the following sources:
A. Anti-corruption authorities
B. Local corrupt officials
C. Local non-corrupt officials
D. Local citizens, social and economic organisations that are directly
influenced by the corruption
E. Other sources, including the media, lawyers, social organisations
and other individuals who are not directly influenced by the corruption

Part I1I: Theme

Record the main theme of each news item
ICC: Individual corruption case PCO: Portrait of corrupt officials
ACA: Anti-corruption action ROC: Rebuilding officialdom credibility

Part IV: Position
Record the dominant position of each news item (for which side it speaks):
A. Anti-corruption authorities
B. Local corrupt officials
C. Local non-corrupt officials
D. Local citizens, social and economic organisations that are directly
influenced by the corruption
E. Other sources, including the media, lawyers, social organisations
and other individuals who are not directly influenced by the
corruption

Part V: Excerpt

Record the sentences that may indicate the agenda-building process of the media’s
reports for each news item under analysis.

29



WORKING PAPERS AND SELECTED RIS] PUBLICATIONS

Henrik Ornebring
Comparative European Journalism: The State of Current Research

Henrik Ornebring
The Two Professionalisms of Journalism: Journalism and the changing context of work

Jeremy Hayes
A Shock To The System: Journalism, Government and the Freedom of Information Act 2000

Andrew Currah
Navigating the Crisis in Local and Regional News: A critical review of solutions
published in association with Ofcom

Karl Erik Gustafsson, Henrik Ornebring and David Levy
Press Subsidies and Local News: The Swedish Case
published in association with Ofcom

Steven Barnett
Journalism, Democracy and the Public Interest: Rethinking media pluralism for the Digital Age
published in association with Ofcom

Nic Newman
The Rise of Social Media and its impact on mainstream journalism

Tim Gardam and David A. L. Levy (eds)
The Price of Plurality: Choice, Diversity and Broadcasting Institutions in the Digital Age
published in association with Ofcom

John Lloyd and Julia Hobsbawm
The Power of the Commentariat
published in association with Editorial Intelligence Ltd

CHALLENGES

James Painter
Counter-Hegemonic News: A case study of Al-Jazeera English and Telesur

Floriana Fossato and John Lloyd with Alexander Verkhovsky
The Web that Failed: How opposition politics and independent initiatives are failing on the
internet in Russia

Andrew Currah
What's Happening to Our News: An investigation into the likely impact of the digital revolution
on the economics of news publishing in the UK

Nik Gowing
‘Skyful of Lies’ and Black Swans: The new tyranny of shifting information power in Crises

Stephen Coleman, Scott Anthony, David E Morrison
Public Trust in the News: A constructivist study of the social life of the news

Stephen Whittle and Glenda Cooper
Privacy, Probity and Public Interest

John Kelly
Red Kayaks and Hidden Gold: The rise, challenges and value of citizen journalism





