
Contents

Executive Summary� vii

Note on Transliteration of Arabic� x

Historical Background to the Rise of Egyptian Journalism� xi

Guide to Egyptian Media Outlets Mentioned in the Report� xv

Names and Positions of Some Egyptian Journalists and  
Bloggers Mentioned in the Report� xvii

1.	A  National Rethink of News Values� 1
Intensified repression of the media under SCAF� 4
A re-energised news sector� 12
Overview� 19

2.	L essons from the Push for Professional Autonomy� 21
Diverse approaches to the profession� 23
Individuals vs institutions� 33
Attitudes to social media as tools of news-gathering� 41

3.	S timuli for a Public Service Ethos� 49
Journalists’ initiatives outside the state-run media� 51
Public ownership scenarios for state-run publications� 56
Support for an independent ERTU� 63
Implications for journalism in the private commercial  

sector� 69

4.	N uts and Bolts of a New Deal� 73
Unionisation in a legal limbo� 76
Voluntary codes at company level� 81

 i-xviii TransEgyptJourn Prelims.indd   5 08/01/2013   15:14



Scope for cross-border support� 83
Labour and NGO laws’ impact on free speech� 87

5.	 Conclusions� 89
Recommendations� 92

Notes� 94

Bibliography� 106

Acknowledgements� 109

 i-xviii TransEgyptJourn Prelims.indd   6 08/01/2013   15:14



vii

Executive Summary

Of the numerous transformations in Egyptian journalism throughout its 
long history, those that preceded and followed the revolutionary uprising 
of 25 January 2011 were especially momentous. In recent years, thanks 
to the rise of news leads and political information in expanding informal 
online spaces, journalists in mainstream media had the means to challenge 
misinformation from the dictatorial regime of Hosni Mubarak and his 
ruling National Democratic Party. Increasingly persistent popular protest, 
worsening corruption, and Egypt’s first multi-candidate presidential 
election in 2005 emboldened them to do so. By September 2007, in 
the words of political blogger Baheyya at the time, a ‘different breed’ of 
journalists ‘from starkly different schools’ had come to the fore. With the 
turmoil of 2011–12 and an expanded search for a ‘new kind of journalism’ 
that would be credible, timely, relevant to ordinary people, and untainted 
by complicity with military rule or Mubarak’s business cronies, the 
diversity multiplied. 

Immediately after the handover of power to the Supreme Council of 
the Armed Forces (SCAF), headed by the man who was Mubarak’s defence 
minister for 20 years, journalists were subject to two opposing trends. 
As Chapter 1 of this book illustrates, one trend was repressive, marked 
by retention of the old government-controlled press and broadcasting 
structures, the appointment of discredited figures to key media positions, 
military summons and prosecutions for coverage unfavourable to SCAF, 
and accusations that journalists were working to ‘foreign agendas’. Most 
notably it was seen in violent physical attacks on reporters covering 
protests in Cairo and elsewhere. Elements of media repression continued 
even after Egypt’s first civilian president, Mohammed Morsi, seemed to 
win a power struggle with the military in August 2012. 

The other trend was potentially liberatory. Here it was a case of 
officials being called to account on prime-time television, ordinary citizens 
gaining access to papers seized from intelligence agencies, diverse groups 

 i-xviii TransEgyptJourn Prelims.indd   7 08/01/2013   15:14



Transformations  in  Egyptian  Journalism

viii

collating information to counter military propaganda, and a proliferation 
of start-ups on a range of delivery platforms. Morsi’s first decree, upon 
taking over legislative powers, did not end criminalisation of ‘insults’ to 
the president, but it did end pre-trial detention for journalists accused of 
such a crime. 

As activist groups applied themselves to gathering and verifying 
footage of violence and human rights abuses by military and security forces, 
and media start-ups recruited protestors from Tahrir Square as trainees, 
definitions of journalistic professionalism came under scrutiny. Chapter 2 
explores this process. For more than 50 years, laws and intimidation had 
obstructed professional behaviour and driven many journalists abroad, 
where they worked to diverse standards of autonomy and objectivity, 
depending on their employer. When high-profile, proven professionals 
started to return to Egypt and its changing media ecology after 2005, 
they helped to intensify the shake-up of local norms. Trials of strength 
with media owners came to a head in 2010. They continued into 2011–
12 under SCAF and under Morsi, with established owners keeping the 
upper hand and public-spirited journalists facing more or less permanent 
job insecurity as a result. Traditionally under-represented in media 
professions, Morsi’s Muslim Brotherhood supporters looked unversed 
in handling a free press. Meanwhile, the value of citizen journalism was 
such that mainstream media outlets tapped into blogs and social media 
resources on a regular and, in some cases, institutionalised basis. While 
examples of good practice in cross-media participatory reporting were 
welcomed, some professionals worried that Egyptian journalism had 
reached this phase without having first reached a consensus on norms of 
balance and fairness to all sides of a story.

However, one achievement of the 2011 uprising was to demonstrate 
how large a proportion of Egyptian public opinion will no longer tolerate 
having the public interest defined by a ruling elite. Young people, 
demographically important but sidelined economically, had by then 
already circumvented licensing restrictions through online radio and news 
services using Facebook and YouTube. Chapter 3 recounts how journalists 
in the shifting and uncertain post-Mubarak environment looked for 
ownership models and funding sources compatible with bringing content 
‘from the people to the people’. Demands for public ownership and a public 
service mandate were directed at the state-run print media, governed 
through the Higher Press Council by the upper house of Parliament, and 
the state broadcaster, attached to the Ministry of Information. Journalists 

 i-xviii TransEgyptJourn Prelims.indd   8 08/01/2013   15:14



ix

executive summary

pushing for change redoubled their efforts in late 2011 after state TV 
misreported a Coptic demonstration so badly it triggered a rebuke 
from the European Broadcasting Union. Yet under provisions of the old 
constitution retained by the March 2011 referendum, the majority political 
party of the day – in 2012 the Muslim Brothers’ Freedom and Justice 
Party (FJP) – was authorised to keep the media in its grip. When a new 
constitution, drafted by an Islamist-dominated Constituent Assembly, was 
adopted by referendum in December 2012, it failed to inspire confidence 
that basic media freedoms would be guaranteed. 

The ruling party’s grip on the media encompassed the mechanisms by 
which journalists could legally represent their interests. Chapter 4 analyses 
how rules for representation affect the likelihood of reaching consensus 
on professional ethics. A general groundswell of union activity, under way 
before Mubarak fell, surfaced among journalists afterwards in the form of 
new unions or syndicates. These risked being denied recognition pending 
parliamentary approval for full trade union pluralism in workplaces as well 
as trades and professions. Civil society groups working towards journalism 
development were also left waiting, after the dissolution of Parliament 
in June 2012, for liberalisation of laws constraining their freedom of 
association, including association with international partners. International 
initiatives springing up in 2011 sought to incorporate Egyptian media 
managers, editors, and journalists in campaigns to promote transparency 
and accountability at a corporate level. But fear of further harassment by 
state prosecutors underlined the message of those calling on international 
donors to provide legal aid and enduring moral support.

The web of influences on Egyptian journalism gives rise to certain 
recommendations, set out in the report’s final section, many of which have 
been stated by Egyptian and non-Egyptian bodies referenced in this book. 
The following list offers a summary of broad measures that would enable 
positive transformations described in these pages to proceed: 

•	 Egypt’s new constitution should feed into media law reform to end 
control over journalism by the executive branch of government, 
ruling party, state intelligence, and security forces. 

•	 Media law reform should end criminal sanctions for journalists and 
bloggers whose work subjects the actions and policies of public figures 
and officials to critical scrutiny.

•	 The huge media operations currently under government control 
should be split into coherent, manageable, independent units run 

 i-xviii TransEgyptJourn Prelims.indd   9 08/01/2013   15:14



Transformations  in  Egyptian  Journalism

x

by journalists who command public respect. Core production units 
should be put into public ownership with a public service mandate.

•	 Regional journalism should be promoted through decentralisation of 
regional channels spun off from the state broadcaster and sustainable 
development of local radio and press.

•	 Trade union pluralism should be encouraged in accordance with 
Egypt’s existing international commitments, so that journalists can 
choose how to be represented professionally and newly formed 
journalism unions have the option to federate. 

•	 Journalists’ inability to work professionally in a corrupt environment 
should be openly acknowledged through drafting of cross-platform 
standards for corporate governance and reporting based on ethics, 
transparency, and accountability. 

•	 International bodies of broadcasters, media regulators, newspaper 
ombudsmen, and senior editors should encourage active Egyptian 
membership and be outspoken about membership obligations of fair 
and honest coverage.

•	 International donors should think creatively about the capacity-
building needs of small-scale and/or regional news-gathering and 
distribution initiatives that cannot be self-sustaining until Egypt’s 
creaking advertising industry catches up with journalistic innovation.

Note on Transliteration of Arabic

This book’s simplified and often inconsistent method of transliterating  
Arabic uses ‘k’ for the letter qaf and sometimes ‘aa’ instead of an apostrophe 
to represent the letter ain. 

 i-xviii TransEgyptJourn Prelims.indd   10 08/01/2013   15:14



1

1
A National Rethink of News Values

Repression of journalists persisted after Mubarak’s overthrow, 
partly as a reaction to the inventiveness of a growing spectrum 
of practitioners in the gathering and dissemination of news. 
This chapter traces multiple dimensions of both the repression 
and inventiveness. 

What it means to be a journalist became a burning question during 
the events that toppled Egypt’s President Mubarak on 11 February 
2011. Unpaid news reporting was suddenly the order of the day as 
Egyptians without professional journalistic credentials spread images 
and information that were deliberately blocked or distorted inside the 
country’s formal media institutions. As the British-Egyptian actor Khaled 
Abdalla put it later, this was one of the first revolutions in history to be 
‘filmed by its people rather than by a news organisation’,1 because normally 
well-resourced news providers relied on amateur cameraphone footage 
uploaded to YouTube and updates from Twitter. 

During the early days of the uprising, government-run television 
channels avoided all shots of demonstrations and denied reports of the 
protests carried by the pan-Arab news channels, Al-Jazeera and Al-Arabiya. 
On 3 February, the day after men with swords and machetes rode horses 
and camels through crowds of protestors in Tahrir Square, and paving 
stones were thrown at protestors from the tops of buildings, government-
run newspapers were still in denial. For Al-Ahram, the millions in the 
square had come to support Mubarak, while Al-Akhbar’s main headline 
alleged a huge ‘conspiracy’ against Egypt. Yet the independent Al-Masry 
al-Youm gave the lie to such official versions by reporting that Tahrir 
Square had become a battlefield. 

CNN’s Eliot Spitzer asked Egyptian journalist Ethar el-Katatney 
on air that evening how the Egyptian public felt about the stark contrast 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   1 08/01/2013   15:18



Transformations  in  Egyptian  Journalism

2

in coverage. She replied that Egyptians have long been accustomed to 
discounting what they call kalam geraid (newspaper speak), tolerating 
government propaganda for the sake of political stability.2 At that moment, 
however, it seemed to many observers – practitioners inside and outside 
Egyptian government media institutions, and media freedom advocates, 
local and foreign – that journalism in Egypt had reached a tipping point, 
beyond which the public would insist on different news values from those 
espoused by editors working on a despised government’s behalf. 

In particular, lies about the so-called ‘battle of the camel’ and the 
protestors’ demands caused fury among reporters inside the government 
media machine. Their fury added to the uprising’s momentum. According 
to Salah Abdel-Maqsoud, who was soon to become temporary head of the 
Egyptian Journalists’ Syndicate and later information minister, a ‘steady 
stream’ of ‘presenters, producers, writers, columnists, commentators and 
technicians’ walked away from their jobs in newspapers, news agencies, 
television, and radio.3 Shahira Amin famously left her post as deputy 
head of Nile TV, declaring on Al-Jazeera English that, despite working 
for Egyptian television since 1989 and receiving regular threats from state 
security in connection with her work, she had never before found herself 
complicit with broadcasting outright untruths. Suha al-Naqash, a Nile 
News anchor with 20 years’ service, also walked out. She told AFP that 
she had been forced to report that Cairo streets were calm when, as she 
described it, the country was actually ‘boiling over’.4 

For several years the steps of Cairo’s iconic and imposing Journalists’ 
Syndicate building had served as an informal platform for voicing political 
dissent against the Mubarak regime. On 7 February 2011, around 1,000 
journalists chose that venue to stage a symbolic funeral in protest at the 
killing of Al-Ahram employee Ahmad Mahmoud, who was shot by a member 
of the government’s ‘security’ forces while photographing their clashes with 
demonstrators. Al-Ahram, whose online reporter Lina El-Wardani had 
already been assaulted and arrested by police on 26 January,5 revealed in its 
online English-language edition that the fatal shooting of Mahmoud was 
captured on cameraphone by seven eyewitnesses. Mahmoud had to be  
taken to hospital by colleagues because the ambulance service refused to 
respond when they heard that the injury was a bullet wound.6 

The protest ended with a march to Tahrir Square and a speech from 
Inas Abdel-Alim, Mahmoud’s wife, herself a journalist with Al-Akhbar. 
With other reporters having also come under attack from government 
forces, Journalists’ Syndicate members threatened a vote of no confidence 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   2 08/01/2013   15:18



3

A  National  Rethink  of  News Values

against the Syndicate’s president, Makram Mohammed Ahmad, for 
deriding the protestors and failing to stand up to the Mubarak regime. 
When Mubarak finally fell, expectations of a new start for journalists 
were voiced officially. Ahmad Moussa, deputy chief editor of Al-Ahram, 
predicted that the ceiling of freedom for the press and other media would 
‘never be lowered again’. He said: ‘We are all free now.’7

Today it is widely known that, contrary to Moussa’s prediction, 
threats to free speech in Egypt not only persisted but intensified after the 
uprising. According to the Reporters sans Frontières (RSF) index, Egypt 
ranked 166 out of 179 countries in the first 11 months of 2011, down from 
127 out of 178 countries in 2010.8 As RSF recounted in November 2011, 
this was largely due to political continuity, whereby Mubarak’s ‘bloody 
crackdown’ in February was perpetuated by the Supreme Council of the 
Armed Forces (SCAF), which ‘not only retained Mubarak’s methods of 
controlling the flow of information but made them even tougher’.9 As a 
result, the overthrow of Mubarak in February was not the only period of 
exceptional violence against journalists in Egypt in 2011; it was followed 
by others in October, November, and December, and more still in 2012. 

Political and military leaders’ hostility to free expression does not 
tell the whole story, however. The RSF indices themselves acknowledge 
journalists’ irrepressible urge to investigate and criticise. Thus a distinction 
exists to be made between two dimensions of the media landscape after 
the uprising. On the one hand are the harsh political power realities of the 
Mubarak–SCAF–Morsi transition and their impact on media institutions. 
On the other are challenges mounted by many different kinds of news 
reporters, paid and unpaid, not only to the political status quo but, more 
fundamentally, to the social order in media institutions and beyond. 

Such challenges, as Jack Shenker pointed out for the Guardian 
during Egypt’s presidential elections in 2012, cannot readily be gauged by 
a ‘metric of revolutionary success’, which is limited to the ‘formal arena 
of institutional politics’ or protests on Facebook or in Tahrir Square. ‘In 
reality’, Shenker argued, ‘the purview of Egypt’s revolution is far wider’. It 
reflects a grassroots ‘struggle for real agency’, which resonates with protest 
movements in parts of Europe in terms of the ‘existential challenge’ it poses 
to current systems of political and economic control.10 The present report 
draws on that analysis for its rationale. A study of Egyptian journalism at 
this moment is justified because the ‘struggle for real agency’ is as evident 
in the sphere of news-gathering and dissemination as in other fields of 
Egyptian life. 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   3 08/01/2013   15:18



Transformations  in  Egyptian  Journalism

4

The remainder of this chapter deals with the two dimensions of the 
media landscape mentioned above. The first section charts various facets 
of a brutal clampdown on journalists and bloggers during 2011–12. 
The second shifts the focus to a few reconfigurations of journalism that 
promised to outlast, or possibly even help to overcome, the multiple 
factors that prolonged Egypt’s low press freedom score after the downfall 
of Mubarak. Both sections identify individuals and events with a certain 
amount of detail in terms of names and dates. The aim is to paint a 
sufficiently intimate picture for the subsequent chapters to be able to carry 
separate strands of the story forward without excess baggage of scene-
setting and description. 

It should be noted that, despite the attention paid to personalities and 
chronology in this chapter, there is no intention to construct a detailed 
timeline of the kind already available in publications such as Jadaliyya 
and Al-Ahram Weekly.11 Instead, the purpose is to trace institutional, legal, 
judicial, physical, and moral forms of coercion of media practitioners, 
since distinctions between these forms are important for strands of 
analysis throughout the report. In the section on the re-energised news 
sector the aim is to compare and contrast start-ups and initiatives in terms 
of their contribution to amplifying and diversifying news coverage. 

Intensified repression of the media under SCAF 

In the immediate aftermath of Mubarak’s removal on 11 February, there 
were hopes that a clean sweep of regime personnel would remove the 
heads of media institutions and the old regulatory framework. One of the 
first media officials to go, on 22 February, was the Journalists’ Syndicate 
president, Makram Mohammed Ahmad, along with the chairman and 
editor-in-chief of Al-Gumhuriya, traditionally the most subservient of 
all the government-owned newspapers. Two days later came the arrest of 
Mubarak’s minister of information, Anas el-Fiqi, and Osama el-Sheikh, 
director of the state broadcaster, the Egyptian Radio and Television Union 
(ERTU), on charges of profiteering and squandering public funds. It 
was no surprise that the two were charged together since the ERTU had 
always come under direct information ministry control. El-Fiqi had an 
office on the ninth floor of the ERTU building. He and El-Sheikh were 
later convicted and, initially, given prison sentences of seven and five years 
respectively. 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   4 08/01/2013   15:18



5

A  National  Rethink  of  News Values

A similar fate befell Safwat Sharif, a top adviser to Mubarak’s ruling 
party, the NDP, who had held the information ministry from 1981 to 
2004; he was initially banned from travelling, then charged with illegal 
profiteering, and in July 2011 referred to a criminal court to face murder 
charges in connection with the ‘battle of the camel’. For a few weeks from 
7 March, when the cabinet of Prime Minister Essam Sharaf was sworn in 
and the information ministry was briefly abolished, Egypt joined the ranks 
of the very few Arab countries – Morocco, Qatar, UAE – with no such 
ministry. 

The experience was shortlived. Thereafter, expectations of a radical 
overhaul of the media sector dissipated. In July a court cleared El-Fiqi of 
corruption and released El-Sheikh pending a hearing on a lesser charge. 
After installing an airforce general, Tarik al-Mahdi, as ERTU head to 
replace El-Sheikh, SCAF reinstated the information ministry on 9 July, 
appointing people close to the military as ministers. Their first choice 
was Osama Heikal, former military correspondent and editor of Al-
Wafd, the organ of the Wafd Party, one of the few tame opposition parties 
allowed under Mubarak. On the eve of the uprising, Heikal had urged the 
government in an editorial to introduce rapid reform in order to avert a 
violent confrontation or repetition of what had happened in Tunisia.12 

Heikal lasted in the post until late November, despite calls for 
his resignation after the events of 9 October when many independent 
journalists blamed his links to SCAF for ERTU misreporting of deadly 
clashes between the army and Coptic Christian demonstrators. Copts, 
angry at the demolition of a church, marched on the ERTU’s Maspero 
headquarters. ERTU staff inside the building reported that soldiers 
had been injured by Coptic demonstrators13 and a studio presenter, 
Rasha Magdi, gave a prolonged and histrionic monologue praising the 
army, whom she described as under attack and in need of defence by 
the Egyptian people. After 27 people died in the violence, cameraphone 
footage showed that a number had been run down by armoured personnel 
carriers. The ERTU’s performance during the incident provoked a public 
outcry and a rebuke from the European Broadcasting Union (EBU), to 
which it belongs.14 Magdi’s personal contribution attracted fierce criticism 
in talkshows on two privately owned news channels, Dream 2 and ONTV. 

When Heikal eventually resigned he did so along with the rest of 
Essam Sharaf ’s cabinet on 21 November, in the wake of another round 
of violent clashes between security forces and protestors. These clashes, 
near Mohamed Mahmoud Street in central Cairo, killed 43 people and, 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   5 08/01/2013   15:18



Transformations  in  Egyptian  Journalism

6

according to a joint press release issued by five Egyptian human rights 
organisations on 22 November, injured more than 2,000. The human 
rights organisations announced in the press release that they intended 
to prosecute named military figures, whom they held responsible for 
the ‘brutal attacks on demonstrators’ and liable, if they were not tried in 
Egypt, to be prosecuted by international courts. It noted that the attacks 
had been ‘extensively documented’ by the media and that the board of 
the Journalists’ Syndicate had complained to the public prosecutor about 
deliberate attacks on journalists, leading to serious injuries. 

The press release denounced military officials’ ‘fallacious statements’ 
to the media and ended by insisting that ‘all those responsible for the state 
media must be replaced’.15 SCAF’s choice of replacements for Sharaf and his 
ministers squarely rebuffed any call for renewal. The new prime minister, 
Kamal Ganzouri, aged 78 at the time of his appointment, had served three 
years in the same post under Mubarak in the 1990s. Ganzouri’s information 
minister, Ahmad Anis, a retired major general who had previously headed 
the armed forces’ Department for Army Morale, chaired the ERTU Board 
of Trustees when Anas el-Fiqi held the information ministry. Anis and El-
Fiqi were reportedly very close. 

At the ERTU itself, old faces remained in dominant positions. Major 
General Tarik al-Mahdi stayed at Maspero for a month, handing over 
to academic Sami Sherif, known for his close connections to Mubarak’s 
ruling National Democratic Party, who himself left at the end of May 
2011. Sherif was replaced by his deputy, Tharwat Mekki, initially in an 
acting capacity and then with a confirmed appointment in October. Mekki 
was the ERTU manager held responsible by many for delaying ERTU 
coverage of a bombing in Cairo’s Khan el-Khalili tourist bazaar in April 
2005. The ERTU’s small report on the bombing, aired hours after it was 
covered by pan-Arab channels, relied on pictures from the Saudi-owned 
network MBC. Al-Masry al-Youm, which investigated the delay, found that 
Mekki’s mobile phone had been switched off, leaving journalists without 
authorisation to report the event. 

Further demonstrating the continuity in media repression before and 
after Mubarak, the state of emergency law, in force since 1981, remained 
on the statute books throughout 2011, empowering the Interior Ministry 
to detain people indefinitely without trial or charge. SCAF had recourse 
to the emergency law in April 2011 to reinforce a ban on strikes and sit-
ins.16 In September 2011 it renewed the law until the end of May 2012 
and used it as the default framework for a crackdown on the press. On 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   6 08/01/2013   15:18



7

A  National  Rethink  of  News Values

11 September, police raided the office of Al-Jazeera Mubasher Misr, the 
Doha-based broadcaster’s specialist channel for live coverage of Egypt,17 
and the channel was taken off air until it could shift transmission from 
Egypt to Qatar. The raid, allegedly triggered because Al-Jazeera Mubasher 
Misr was operating without a licence, was more or less a repeat of what had 
happened to the channel on 30 January, during the last days of Mubarak. 

The fact that the raid had little to do with licensing (Al-Jazeera 
had applied for a licence extension on 20 March and been advised by 
the authorities to continue broadcasting) and much to do with content 
was implicitly acknowledged when SCAF announced the same day that 
it would be using the emergency law to punish ‘threats to public order’ 
caused by the dissemination of ‘false information’. September also saw 
SCAF confiscating an edition of the independent weekly Sawt al-Umma 
after it criticised the General Intelligence Services for failing to release 
footage of Tahrir Square filmed by CCTV cameras on the Egyptian 
museum during the 18-day uprising. 

In the second half of 2011 and early months of 2012, Egypt’s military 
authorities tightened the legal squeeze not only on media institutions but 
also on individual journalists. This process started in May 2011, when 
ONTV presenter Reem Maged and blogger Hossam El-Hamalawy were 
ordered to appear before military judges after discussing video evidence 
of violations against protestors on an episode of Maged’s current affairs 
talkshow Baladna bil-Masry.18 ONTV’s Nabil Sharafeddin was also 
called to the prosecutor’s office after discussing theories that SCAF and 
the Muslim Brotherhood had agreed to share power. In June a military 
prosecutor interrogated Al-Fagr editor Adel Hammouda and journalist 
Rasha Azab for five hours, accusing them of endangering public security 
through ‘false information’ in an article about military police abuse of 
demonstrators, including forced virginity tests. In October, Mohammed 
al-Daba, working for Sawt al-Umma, investigated allegations of nepotism 
behind the award of a university post to the son of SCAF member General 
Mamdouh Shaheen. He received a military summons but, with the backing 
of his editor and the Journalists’ Syndicate, refused to attend.19 

By this time, however, it had become clear that, just as Mubarak had 
incarcerated media practitioners, his successors were ready to do the same. 
In mid-October a military appeals court ordered a retrial of Maikel Nabil 
Sanad, a 26-year-old blogger who had been imprisoned in April after 
being found guilty of ‘insulting the Egyptian army’ because of a blog post 
questioning unity between the army and the people. Sanad, on hunger 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   7 08/01/2013   15:18



Transformations  in  Egyptian  Journalism

8

strike, boycotted the retrial, which again took the form of a military 
tribunal and, after repeated postponements, merely reduced his prison 
sentence from three years to two.20 His case highlighted SCAF’s use of 
military courts to try civilians, which the campaign ‘No to Military Trials 
of Civilians’ estimated happened 12,000 times in 2011 alone, compared 
with 2,000 cases throughout the entire Mubarak presidency. 

When internationally renowned blogger Alaa Abdel-Fattah was 
arrested at the end of October, charged with incitement during the 
Maspero clashes earlier that month, he refused to answer questions in a 
military court and was immediately jailed, where he remained for nearly 
two months. Like the raid on Al-Jazeera Mubasher Misr, this was another 
throwback to the Mubarak era, since Abdel-Fattah had spent 45 days in 
prison in 2006 after demonstrating in support of an independent judiciary. 
Under SCAF, Abdel-Fattah was accused of inciting attacks on soldiers, 
stealing a military weapon, and destroying military property. Since the 
charges were plainly absurd, it was widely assumed that his real offence in 
the eyes of the military was to have contributed an article to the Egyptian 
daily, Al-Shorouk, about the killing of 25-year-old anti-sectarian activist 
and blogger Meena Daniel during the Maspero protest on 9 October. 
Abdel-Fattah’s article described how Daniel’s supporters had pressed for 
autopsies for Daniel and the other deceased. 

Daniel was one of two known media practitioners among the 
fatalities in Maspero, the second being Wael Mikhail, a reporter for 
the Coptic television station Al-Tarik. Physical attacks on the media 
escalated from that point. On the evening of 9 October, military police 
stormed the premises of two private TV stations located near Maspero, 
which were broadcasting live footage of the clashes that contradicted the 
ERTU version of events. The stations, Egyptian channel 25TV, run by 
young people in their 20s, and US-owned Al-Hurra, were forced off air. 
Some staff at 25TV, including news presenter Sherine El-Sayyad, who was 
pregnant, reported that they were physically assaulted.21 Viewers receiving 
the 25TV broadcast at the time of the raid heard screams.

Targeted attacks continued during the Mohamed Mahmoud Street 
clashes in November, prompting the Journalists’ Syndicate to lodge a 
formal complaint, as noted above. According to information relayed by the 
Syndicate to the Committee to Protect Journalists (CPJ), at least 17 assaults 
on the press, including beatings in custody and shootings, were counted in 
Cairo and Alexandria in November in the space of two days. Apart from 
an injury sustained by one person from Egypt’s Middle East News Agency 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   8 08/01/2013   15:18



9

A  National  Rethink  of  News Values

(MENA), all other locally employed victims worked for non-government 
outlets. Four of the injured worked for Al-Masry al-Youm, three for Al-
Shorouk, two for Al-Youm al-Sabea, one for Al-Fagr, one for the Lebanese 
daily Al-Akhbar, and three for Al-Tahrir, a newspaper created after the 
uprising. Of the remaining two, one edited a youth website and the other 
was a freelance photographer.22 Ahmad Abdel-Fattah, a photojournalist 
with Al-Masry al-Youm, lost an eye. He said policemen aimed at his eyes 
and at anyone holding a camera.23

In the final analysis, CPJ counted 35 cases of journalists being 
attacked on 19–24 November, including several brutal attacks carried out 
by non-uniformed assailants and some targeted at internationally known 
figures.24 Less than one month later, almost immediately after the second 
round of parliamentary elections ended, a further five days of clashes 
occurred. They were sparked on 16 December, when security forces tried 
to evict protestors from in front of the Cabinet Office, where they were 
staging a sit-in against the appointment of Ganzouri. Despite efforts by 
newly elected MPs and parliamentary candidates to broker a truce, the toll 
in that round of violence reached an estimated 16 dead, with 928 injured.25 

This time, CPJ reported at least 15 attacks on the press, mostly by 
uniformed soldiers beating reporters and destroying equipment.26 Media 
coverage, reminiscent of the 18-day uprising in Tahrir, split into those 
outlets determined to report what they saw and those, like Al-Ahram, 
which shunned pictures of soldiers and police in action and blamed the 
violence on others, in this case drug addicts, street children, ex-convicts, 
and football hooligans.27 Journalists in the government-controlled media 
who dared to discuss army violence, like radio presenters Ziad Ali and 
Nermeen El-Banbi, lost their slots.28 

On 17 December, at the height of the clashes, a group of military 
police were seen dragging a woman on the ground by her outer garments, 
exposing her partially naked body and blue bra, and stamping on her 
torso. The sequence, captured in video and a still image, was published on 
the front pages of non-government newspapers such as Al-Shorouk and Al-
Tahrir, the latter emblazoning the picture with the single word Kazeboon 
(Liars) in reference to SCAF denials of excessive or targeted force. The 
woman in the picture, 28-year-old Ghada Kamel, an activist with the 
April 6 movement – originally formed to mobilise for strike action in 
2008 – recorded her testimony for BBC Arabic and Mosireen, an Egyptian  
non-profit media collective that launched a YouTube channel dedicated to 
such accounts.29

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   9 08/01/2013   15:18



Transformations  in  Egyptian  Journalism

10

The responses of SCAF and its associates to the December events 
seemed to be aimed at, among other things, discrediting non-government 
media by alleging that they were working to a suspicious agenda. Retired 
General Abdel-Moneim Kato, an adviser to the Armed Forces Department 
for Army Morale, stated in Al-Shorouk that the forces’ treatment of 
protestors was ‘appropriate’ and he accused the media of clinging to the 
‘tiniest details without offering to solve the problem’. He continued: ‘We’re 
all watching Egypt and its history burn, and you’re concerned over some 
street bully who deserves to be thrown into Hitler’s ovens.’30 According to 
Kato the clashes were incited by people with ‘foreign agendas’ and satellite 
channels were deliberately trying to damage the army’s reputation.31

Kato’s insinuation of a link between journalists and foreign 
interests repeated a line of propaganda familiar under Mubarak. On  
1 February 2011, the privately owned channel El-Mehwar had memorably 
interviewed a ‘former journalist’ identified only as Shaimaa, who claimed 
that she and other demonstrators in Tahrir had received free training from 
Israelis in Qatar (home of Al-Jazeera) and the USA on how to overthrow 
dictators. The fear-mongering continued under SCAF. Ilan Grapel, a  
US-Israeli visitor to Egypt who had publicised his presence in the country 
on Facebook, was arrested in June 2011 on spying charges and eventually 
held for five months. State-run newspapers splashed allegations taken 
verbatim from security sources that he had been emailing reports from 
internet cafés to the Israeli intelligence agency Mossad. 

The lurid coverage prompted bloggers and one or two independent 
newspapers to accuse SCAF of trying to drum up nationalist paranoia 
in order to deflect criticism from itself. But the campaign of sowing 
suspicion continued. In June 2012 a 40-second advertisement, linking 
foreigners, journalism, and treachery ran on state television and, briefly, 
private channels. Titled ‘A word saves a nation’, the clip showed an English-
speaking foreigner discussing politics with three Egyptian youths in a café 
and then apparently conveying the contents of his conversation on his 
mobile phone.32 It was part of a series that also warned Egyptians against 
sharing information online, for fear it could be used by foreign spies.33

One year on from 25 January 2011 the climate in Egypt for 
progressive journalism seemed to be deteriorating almost by the day. 
SCAF’s head, Field-Marshal Tantawi, announced on the eve of the 
first anniversary of the uprising that the emergency law would be lifted 
with effect from 25 January 2012, except for cases of what he described, 
with no further amplification, as thuggery (baltagiya). Yet when the law 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   10 08/01/2013   15:18



11

A  National  Rethink  of  News Values

formally expired at the end of May, the Justice Ministry tried to revive it by 
authorising military personnel to arrest civilians without a warrant. At the 
moment of Mohammed Morsi’s swearing in as president, on 30 June, legal 
challenges were under way against this and numerous other measures, 
including the dissolution of Parliament and SCAF’s supplementary 
constitutional declaration entrenching and widening its powers. SCAF’s 
actions throughout 2011 and into 2012 were far from observing Egypt’s 
commitment to international human rights conventions guaranteeing 
journalists’ right to report. 

In early February 2012, according to CPJ monitoring, there were ten 
attacks on the press over a four-day period, after 72 people were killed in 
Port Said, seemingly over a football match. Few people believed football to 
be the reason for violence erupting, since it was supporters of the winning 
team who attacked the losing team with weapons that should never have 
been allowed near the pitch, while security forces looked on. Al-Ahly 
Ultras, supporters of the losing team, were no ordinary football fans: they 
had become known for their part in anti-regime protests. In the ensuing 
demonstrations at lack of security in the stadium and continued military 
rule, journalists filming in Suez were beaten and their cameras broken 
by attackers in civilian clothes. The CPJ accounts record that they were 
denied legal redress. Others filming in Cairo were shot with pellets34 by 
state security forces. 

As previously, the majority affected worked for non-government 
outlets. This time they included Al-Masry al-Youm, TV stations ONTV and 
CBC, Jordan-based website Al-Bawaba, online newspaper Al-Badeel and 
online radio stations Horytna and Hoqook. However, one government-
employed journalist, working for Al-Akhbar, was among those attacked in 
Suez, where injuries included a stabbed hand and two reporters said they 
were fired on. In Cairo, shotgun pellets injured the eye of state-run Nile 
TV’s Mahmoud al-Ghazali and narrowly missed the eyes of Salma Said, 
filming for Mosireen.35 Al-Badeel’s Mohammed Rabe’a was detained and 
reportedly beaten by police.

Major clashes erupted again on 2 May, near the Ministry of Defence 
in Abbassiya, Cairo, when the army moved against protestors angry at 
the disqualification of a Salafist leader from running in the presidential 
election. After some Salafist protestors were killed, 4 May saw a much 
bigger demonstration of solidarity with the Salafis by diverse groups. 
Uniformed and plain-clothes personnel used batons, live ammunition, and 
pellets to disperse the crowds; the death toll was 11, with hundreds injured 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   11 08/01/2013   15:18



Transformations  in  Egyptian  Journalism

12

and arrested, including 18 journalists. The worst injured, Mohammed 
Rafaat of Masrawy newsite, needed 25 stitches. Abdel-Rahman Yousef, 
photographer for Hoqook’s website, lost part of his ear in a knife attack, 
and Egypt Independent’s photojournalist Virginie Nyugen was injured in 
the face. Five journalists for Al-Watan newspaper, only recently created, 
were beaten by police, hit by stones, or overcome by tear gas. Reporters for 
Al-Masry al-Youm and Al-Badeel were detained, as was the entire seven-
man crew of the satellite broadcaster Misr25, some of whom said they 
were beaten by security forces. 

The next day, 5 May, journalists held their own protest in front of 
the Journalists’ Syndicate against the intensified repression of the past 
15 months. Syndicate official Salah Abdel-Maqsoud deplored SCAF’s 
treatment of those ‘heroes’ who were enabling people to exercise their 
legal right to know. ‘Instead of celebrating World Press Freedom Day  
[3 May] we have these atrocities’, he said, and called on political leaders to 
intervene to end them.36 Less than three months later, on 2 August, Abdel-
Maqsoud himself became information minister, as one of five Muslim 
Brothers appointed to the first cabinet of President Mohammed Morsi. 
Within a week, his own approach to media regulation was put to the test 
when two journalists entering a television studio at Media Production City 
complained of having been set upon by bearded protestors angry about 
the stridently anti-Islamist channel Al-Fara’een. A Muslim Brotherhood 
spokesman denied allegations of violence. Yet the government, acting 
through the state prosecutor, ordered Al-Fara’een off air and confiscated 
the 11 August edition of the daily newspaper El-Destour. It filed a lawsuit 
against Al-Fara’een’s owner, Tawfik Okasha, whom it accused of insulting 
Morsi and inciting people to kill him, and another against Islam Afifi, the 
editor of El-Destour, whom it blamed for content highly critical of the 
Muslim Brotherhood.37 

A re-energised news sector

With its crackdown on media coverage of both military rule and protests 
against military rule, SCAF testified to the remarkable vitality and 
diversity of news-gathering in post-Mubarak Egypt. Growth in numbers 
and diversity of outlets is evident from the sequence of injuries and arrests 
between October 2011 and May 2012, recounted above, but the new-found 
vitality was more than a matter of quantity. NBC correspondent Ayman 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   12 08/01/2013   15:18



13

A  National  Rethink  of  News Values

Moheyldin, an Egyptian who covered the original Tahrir uprising for Al-
Jazeera English, told a fellow journalist some months later that one of its 
fruits had been the ‘new energy injected in Egyptian media’.38 

Energy was far from lacking before the Mubarak–SCAF handover: 
certain journalists’ persistent challenges to censorship were a key ingredient 
of the country’s changing political dynamics, as parts of Chapter 2 will 
show. Several newspapers and television stations mentioned in the previous 
section helped to build up pressure against dysfunctional governance: 
from the 2004 launch of Al-Masry al-Youm, to the 2005 introduction of 
Dream TV’s nightly current affairs show Al-Ashera Masa’an (10pm); from 
the 2007 launch of Al-Badeel’s shortlived paper version, to the arrival of 
ONTV’s personable current affairs presenters in 2009. With Mubarak’s 
removal, however, came a fresh surge in media initiatives and innovation. 

As SCAF and the military insisted ever more strongly on protecting 
their budgets and extensive economic activities from scrutiny,39 taking 
extreme measures to resist meaningful civilian oversight, so journalists and 
bloggers made it their business to translate the notion of civilian oversight 
into reality. One of the earliest examples on television came when Ahmad 
Shafik, the former airforce commander whom Mubarak appointed as 
prime minister on 29 January 2011, was confronted by veteran journalist 
and activist Hamdi Kandil and novelist Alaa al-Aswany during an ONTV 
talkshow on 2 March. Described as ‘unforgettable’ for viewers who had 
never before seen a prime minister being ‘really interrogated and roasted’,40 
the encounter took place when Shafik, unscathed by an appearance that 
evening on Baladna bil-Masry, agreed to stay in the studio for Yosri Fouda’s 
Akher Kalam (Last Word) immediately afterwards. ONTV decided to join 
the two shows together and the channel’s owner, Nagib Sawiris, who was 
soon to found the liberal Free Egyptians Party, also took part. 

Despite attempts by the ONTV representatives to calm the 
exchanges and keep them on track, Shafik’s angry refusal to give clear 
answers to questions about violence against protestors or the role of the 
country’s ‘security’ forces put him increasingly on the defensive, and led 
him to gesticulate dismissively and even aggressively at times. Ignoring 
the common courtesies in Egyptian forms of address, Shafik shouted 
at Aswany with his first name, ‘Ya Alaa, Ya Alaa’,41 telling him ‘Ana bas 
befahimak al dunya mashya ezei’ (I’m just making you understand how 
the world works) – a declaration that was not only insulting in itself, but 
exposed a failure to acknowledge that the whole point of the revolution 
was to make the Egyptian world work differently. Asserting that incidences 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   13 08/01/2013   15:18



Transformations  in  Egyptian  Journalism

14

of torture had nothing to do with him and that his previous record was 
irrelevant, Shafik insisted: ‘Assess me from today.’ Hours after the grilling, 
Shafik resigned. 

Mona Shazli, host of Dream 2’s Al-Ashera Masa’an, tackled three 
SCAF generals on 21 February 2011, with help from fellow journalist Wael 
Ibrashi, Revolutionary Youth Coalition member Shadi Ghazali Harb, and 
members of the public phoning in. She repeated the exercise eight months 
later, on 19 October, ten days after the Maspero killings. Together with 
Ibrahim Eissa, hardened survivor of countless censorship battles with the 
Mubarak regime and initiator of the newly created Tahrir TV and Al-
Tahrir newspaper, Shazli plied two uniformed members of SCAF with 
questions, including many from the public, for three hours. The generals 
did not appreciate the ordeal, as indicated when one complained about the 
preponderance of critical comments from viewers.42 

By October 2011 the Egyptian public was better equipped to question 
government representatives than ever before, thanks to at least three 
developments in sources of information. One was the access obtained to 
intelligence files from the notorious State Security Intelligence offices in 
early March, when protestors stormed around eight centres across the 
country in order to prevent the files from being destroyed. A significant 
amount of material was removed before the military secured the buildings 
and was duly uploaded to the internet. Blogger Hossam el-Hamalawy, 
who had himself been detained and tortured by State Security in 2000, 
posted pictures and details of intelligence officers he found in Nasr City 
headquarters in Cairo, but did not post the officers’ family pictures, which 
he found in the same archive.43

Blogs and social media sites had played a significant part in supplying 
information and pictures to mainstream media and the public at large 
before the January uprising, because censorship of offline media under 
Mubarak turned cyberspace into the forum of last resort for Egyptians 
wanting to report freely. Online–offline collaborations became evident 
in 2006, when the production team of Al-Ashera Masa’an and some print 
outlets started to draw on information from blogs, including Hamalawy’s, 
to investigate incidents of malpractice and torture by security forces. 
Interactions continued through the strikes and unrest of 2008 and the 
unprecedented public outcry at the brutal police killing of internet user 
Khaled Said in Alexandria in June 2010. A Facebook page, ‘We Are All 
Khaled Said’, administered anonymously by Google executive Wael 
Ghoneim, mobilised regular street demonstrations from then on. When, 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   14 08/01/2013   15:18



15

A  National  Rethink  of  News Values

on 7 February 2011, Shazli interviewed Ghoneim minutes after his release 
from 12 days in secret police detention, her introduction indicated that 
Ghoneim had not been anonymous to the Al-Ashera Masa’an team.44 

Online news sources spiralled after February 2011, spurred on in 
part by campaigns to capture and collate citizen journalism footage of 
violence and human rights abuse, but also by the shock of unsuspecting 
bystanders who suddenly found themselves witnessing brutality from 
a balcony or other vantage point with a cameraphone in their hands. 
Again, the orchestrated online gathering of evidence of abuse was not a 
new phenomenon. TV presenter Bouthaina Kamel, an early candidate for 
the post-Mubarak presidential election and one of the few people who 
challenged SCAF about virginity tests forced on female protestors, had 
used the internet to monitor vote rigging during the elections of 2005. 
She and two colleagues had set up a site called Shayfeen.com, a play on 
shayfeenkum (we see you). 

In 2010 a group of students created a news site on Facebook and 
Twitter that was to become an important source for major global news 
providers during the events of early 2011. This was Rassd, later to become 
Rassd News Network, whose name encapsulates the practice of citizen 
journalism, since it stands for rakeb (observe), sawwer (film), and dawwen 
(blog). One of its founders says he was inspired by a training programme 
he attended in Egypt ahead of the 2010 elections,45 aimed at improving the 
standards of citizen journalists and putting them in touch with professional 
journalists in mainstream media. The Washington-based International 
Centre for Journalists (ICFJ), which provided the programme, was later 
caught up in the Egyptian government’s crackdown on civil society groups 
receiving US support (see Chapter 4). Rassd, meanwhile, having published 
videos of fraud and bullying during the 2010 elections, and survived 
government hacking and smear campaigns during the uprising, went on to 
expand its news operation, eventually facing competition from Mayadeen 
Masr News Network, set up by other activists with Twitter accounts.

Mosireen, the media collective already mentioned twice above 
because of its role in recording violence against activists, had its origins 
among filmmakers who congregated in the media tent in Tahrir Square in 
January–February 2011. It emerged as a workspace and YouTube channel 
some months later, after the Maspero killings, becoming the world’s most-
viewed non-profit YouTube channel during the month of January 2012. 
Mosireen’s name plays on the Arabic word for Egyptians, which is written 
the same way but pronounced differently; the actual meaning of Mosireen 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   15 08/01/2013   15:18



Transformations  in  Egyptian  Journalism

16

is ‘those who insist’. Its members describe their project as ‘civic media’, 
representing a ‘different kind of journalism’, which responds to the public’s 
‘lack of faith’ in state media or corporate structures and their ‘demand’ for 
alternative sources of information.46 

Besides being posted online, Mosireen’s collection of testimonies and 
footage of protests also reached the public directly on outdoor cinema 
screens. Achieving this involved cooperation with Kazeboon (Liars), an 
activist initiative intended to let the public see for themselves whether 
the official SCAF-endorsed version of events carried by state media 
tallied with what ordinary people’s cameras and experiences showed. In 
setting up screenings in different locations in Cairo, the youth alliance 
behind Kazeboon learned how to go about disproving official accounts 
of street violence, which blamed it on foreign forces or the demonstra- 
tors themselves. 

A third element in the proliferation of information sources was the 
rapid emergence of new television channels and newspapers, with their 
potential to amplify public awareness of amateur video. New television 
channels were the first to launch, by satellite because of the ERTU’s 
continuing terrestrial monopoly; they joined the array of existing privately- 
owned satellite channels – Dream, El-Mehwar, ONTV, Al-Hayat, Al-
Fara’een – the oldest of which (Dream, dating from late 2001) was still less 
than ten years old when Mubarak fell. All the existing channels belonged 
to businessmen who had grown rich under Mubarak and most had either 
played it safe or even supported the old regime. In the first months after 
the uprising, some new ventures differentiated themselves by claiming 
to represent ‘the people’, observe ‘true’ impartiality, or by following an 
innovative business model. With the passage of time, rich businessmen 
with financial power reasserted their influence. For a pivotal period, 
however, the volume, speed, and aspirations of start-ups injected a burst of 
energy into the mainstream media. 

Ibrahim Eissa, a larger-than-life figure in dissident journalism, was 
one of three people who set up Tahrir TV on 8 February,47 three days 
before Mubarak was removed. The colourful alliance behind the channel 
promoted it as coming ‘from the nation to the nation’ with the aim of 
‘liberating minds’. Eissa’s partners were Ahmad Abu Haiba, with a track 
record in ‘Islamic entertainment’,48 and an interior designer named 
Mohamed Mourad. They did not wait for a permit; Abu Haiba bypassed 
Egypt’s state-owned satellite Nilesat and applied instead to Bahrain-
based Noorsat, known for leasing frequencies to channels that had been 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   16 08/01/2013   15:18



17

A  National  Rethink  of  News Values

dropped from Nilesat during the former ruling party’s pre-election 
crackdown in 2010. 

In its early days, Tahrir TV attracted prominent journalists who 
had done much to reveal the dire state of the country under the former 
regime. Among them were Bilal Fadl, known for his critical reporting in 
Al-Masry al-Youm, Amr al-Laithy, presenter of the interview programme 
Wahed min al-Nas (One of the People) on Dream 2, and Hamdi Kandil, 
broadcaster and newspaper columnist. The honeymoon did not last. 
Financial pressures prompted Eissa and his partners to seek other owners, 
with the result that, by the end of 2011, a large majority of shares had 
passed to Suleiman Amer, a businessman connected to the same regime 
whose corruption Tahrir’s journalists had exposed. In the meantime, Eissa 
joined forces with Ibrahim Moallem, the chairman of Al-Shorouk, to create 
a newspaper called Al-Tahrir, separate from Tahrir TV. The paper’s first 
edition, in July, featured a column by Bilal Fadl.

25TV followed Tahrir TV as a second independent television voice 
in April 2011. Its owner, long-established video entrepreneur Mohammed 
Gohar, recruited young staff from among activists in Tahrir Square, who 
had yet to be trained as journalists.49 The project benefited from the 
regional infrastructure of Gohar’s other company, Video Cairo Sat, the first 
private Egyptian source of television images to be allowed onto Nilesat at 
the end of the 1990s, and a supplier of footage from across Egypt to global 
news providers. 25TV reported from the Delta town of Mehalla on 6 April, 
thereby commemorating both an anniversary of the 2008 strikes and the 
origins of the Facebook-savvy April 6 youth movement. 

Misr25, a general channel started by Egypt’s Muslim Brotherhood 
in May, followed another model, based on donations from the faithful, 
supplemented by advertising. The venture drew its staff in part from 
former employees of Al-Jazeera or the Muslim Brotherhood website, 
ikhwanonline.com. Brotherhood officials were reported as specifying that 
they wanted media professionals with diverse backgrounds to represent a 
range of ideas. There were precedents for this approach. The 350 Egypt-
based staff of the website IslamOnline, who staged a mass walkout from 
their workplace in March 2010 because of editorial changes imposed by 
the website’s Qatari owners, included non-Muslims and non-practising 
Muslims. The Egyptian employees of IslamOnline had wanted to maintain 
the website’s non-religious content. 

Some generalist commercial channels entered the scene before 
and during Ramadan, the traditional high season for evening television 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   17 08/01/2013   15:18



Transformations  in  Egyptian  Journalism

18

viewing and advertising budgets, which in 2011 coincided with the month 
of August. Two of these, CBC (Capital Broadcasting Centre) and Al-Nahar 
TV, eventually came to share an owner, after CBC backer Mohammed 
Al-Amin Ragab, business partner of a property tycoon connected to the 
Mubarak family, acquired the majority of shares in Al-Nahar. Al-Nahar, 
managed by Samir Youssef, a producer of sports programmes and Mona 
Shazli’s husband, recruited Hussein Abdel-Ghani, Al-Jazeera’s former 
Cairo bureau chief. In May 2012, Al-Nahar partnered with France 24 to 
host successive nightly encounters with Egypt’s presidential candidates. 

CBC was quickly dubbed the channel of the ‘remnants’ ( feloul) of the 
Mubarak regime because its presenters included Lamis el-Hadidi and, from 
February 2012, her brother-in-law Emad el-Din Adeeb. Both had made 
important media contributions to Mubarak’s 2005 presidential election 
campaign. Other CBC figures were Abdullah Hammouda, previously 
associated with the government-run Rose el-Yousef magazine, and 
Magdi Galad of Al-Masry al-Youm. Although Al-Masry al-Youm gained 
a reputation for independence, Galad himself had previously intimated 
personal support for Gamal Mubarak. At the end of 2011, Galad played a 
part in blocking publication of the print version of the Egypt Independent, 
an English-language daily sister paper to Al-Masry al-Youm, because of 
one article, written by an American academic, which was deemed critical 
of SCAF. In March 2012, Galad resigned from Al-Masry al-Youm and took 
several of its staff members with him to a new paper paying higher salaries. 
This was Al-Watan, launched in late April 2011 under the ownership of 
CBC and Al-Nahar shareholder Mohammed Al-Amin. 

It became much harder to start satellite channels after SCAF suspended 
licensing and cracked down on unlicensed operations in September 2011, 
although the parliamentary channel, Sawt al-Shaab (Voice of the People), 
did start to relay proceedings from the People’s Assembly when MPs 
took their seats on 23 January 2012. After Parliament was dissolved six 
months later, Sawt al-Shaab applied to broadcast meetings of the Shura 
Council and Constituent Assembly. As demonstrated by what happened 
to the Egypt Independent, press start-ups also became difficult, while the 
economic downturn threatened some existing titles. In April 2012 the 
respected English-language Daily News Egypt faced closure after seven 
years in operation, following a dramatic slump in advertising sales and 
subscriptions during 2011. Its editor-in-chief Rania al-Malky and the rest 
of her team, unable to reach an accommodation on editorial independence 
with the new owner, created an online publication called Egypt Monocle. In 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   18 08/01/2013   15:18



19

A  National  Rethink  of  News Values

contrast, Al-Youm al-Sabea (Seventh Day), an independent weekly started 
in 2008, went daily at the end of May 2011 and experimented briefly with 
an English-language version of its Youm7 news website. Walid Mustafa, its 
publisher, also became a director of Al-Nahar TV.

Overview

Despite the ascendancy of Mubarak-era media owners in the private sector 
and despite the shift back towards ownership concentration behind the 
scenes, the sheer multiplication of different media spaces for reporting and 
comment on air, in print, and online made it much harder to marginalise 
individual journalists. Voices silenced in one space would instantly 
be heard in another, and attempts at censorship very quickly exposed. 
Colleagues from different media outlets would interview each other about 
their experience of repression and their aspirations for media freedom, 
reflecting a form of solidarity in tune with the mood of January 2011, as 
encapsulated in the name of the influential Facebook page, ‘We are all 
Khaled Said’. Facebook afforded members of the public a means to express 
support for trusted journalists, as happened when Yosri Fouda announced 
in May 2012 that he would quit his programme to mark the scheduled  
30 June return to civilian rule. 

Revolutionary energy was no more easily contained in the news sector 
than elsewhere. Journalists clashed with each other over the best ways to 
represent their interests and with their bosses over journalistic standards 
and rights to free speech. The ERTU building became a site of permanent 
protest by staff seeking radical change. Superficial readings of the landslide 
outcome of elections to the People’s Assembly and the eventual choice 
of president belied the diversity of sites of open contention and dissent. 
Headlines indicated a decisive win for Islamists in Parliament and a two-
way presidential run-off between a Muslim Brotherhood candidate and 
a Mubarak appointee. Yet the number of votes for the Muslim Brothers’ 
Freedom and Justice Party plummeted in just six months, from just over 
10.1 million in the parliamentary elections in December 2011–January 
2012 to less than 5.8 million for the Brotherhood candidate, Mohammed 
al-Morsi, in the first round of the presidential contest in May 2012.

In the same round, Hamdeen Sabahi, who came third overall with 
more than one-fifth of the total votes, was the clear winner out of the 
five candidates in five important governorates out of 27, namely Cairo, 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   19 08/01/2013   15:18



Transformations  in  Egyptian  Journalism

20

Alexandria, Kafr al-Sheikh, Port Said, and Red Sea.50 Sabahi, a founding 
member of the National Association for Change and a pro-labour activist, 
had joined the 25 January demonstrations from the first day. His Karama 
(Dignity) Party started as a breakaway from the Nasserite Party in the 
1990s but was denied registration until August 2011. Sabahi’s votes in the 
first round, added to those of the two other pro-revolution candidates, 
Abdel-Moneim Aboul-Futouh and Khaled Ali, accounted for 38.8 per cent 
of the total. 

The fine balance of political forces may explain why Morsi, on finally 
announcing his largely technocratic cabinet at the beginning of August 
2012, allocated only five portfolios (education, housing, labour, youth, and 
information) to known Muslim Brothers, while neglecting to recognise 
other political parties in assigning posts and actively sidelining the Salafist 
trend. Egypt’s Muslim Brotherhood movement, having been prevented 
for decades from operating as a political party, came to power before 
having an opportunity to resolve its own internal divisions over central 
issues of governance, such as the state’s role in the economy or its social 
responsibilities. In light of such divisions, many observers feared that 
staying in power could become an objective in itself, even if it entailed 
accommodations with vested military or business interests established 
before and during the Mubarak era. Thus the new information minister’s 
background as a journalist who worked for Islamist publications, combined 
with the information ministry’s continuing role in state broadcasting, 
failed to inspire hope that a Morsi government would resist the temptation 
to use state media as a tool of government. 

In the post-Mubarak media landscape, however, voices opposing 
rule by the military, the Muslim Brotherhood, or vested interests from the 
Mubarak era, found ways to be heard. That landscape provides a backdrop 
for the analysis of competing visions of journalism attempted in the 
remaining chapters of this book. 

001-020 TransEgyptJourn Ch1.indd   20 08/01/2013   15:18




