
ORIG INAL ART ICLE

“Anything that Causes Chaos”: The
Organizational Behavior of Russia
Today (RT)
Mona Elswah & Philip N. Howard

Oxford Internet Institute, University of Oxford, Oxford OX1 3JS, United Kingdom

RT (formerly, Russia Today) is one of the most important organizations in the global
political economy of disinformation. It is the most richly funded, well-staffed, formal
organization in the world producing, disseminating, and marketing news in the ser-
vice of the Kremlin. It is an agency accused of many things, but little is known about
all the creative work involved in financing, governing, training, and motivating RT’s
activities. To understand more about the production of political news and informa-
tion by RT, we investigate its organizational behavior through in-depth interviews of
current and former staff. Our data show that RT is an opportunist channel that is
used as an instrument of state defense policy to meddle in the politics of other states.
The channel has been established in the shadows of the Soviet media system and its
organizational behavior is characterized by Soviet-style controls.

Keywords: Russia Today, Propaganda, Disinformation, Public Diplomacy, International
Broadcasting, Information Warfare

doi: 10.1093/joc/jqaa027

Although standing only a few feet from the Russian President Vladimir Putin
during a press conference in 2017, the French President Emmanuel Macron de-
scribed RT (formerly, Russia Today) and Sputnik as “organs of influence, of propa-
ganda and of lying propaganda” (Rose & Dyomkin, 2017). Macron’s statement is
not the only official criticism the channel has received. The channel has been sanc-
tioned several times by the U.K.’s Office of Communication for breaching the
broadcasting code and is currently registered as an “agent of a foreign government”
in the United States (Jackson, 2015; Pisnia, 2017; Stubbs & Gibson, 2017; Waterson,
2019). However, no one can deny this channel’s voice, especially online. RT has one
of the highest YouTube viewership rates for a television channel, with almost 3

Corresponding author: Philip N. Howard; e-mail: philip.howard@oii.ox.ac.uk

Journal of Communication 70 (2020) 623–645 VC The Author(s) 2020. Published by Oxford University Press on behalf of
International Communication Association.
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://creativecommons.
org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted reuse, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work
is properly cited.

623

Journal of Communication ISSN 0021-9916

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020

http://orcid.org/0000-0002-5350-2739
http://orcid.org/0000-0003-3380-821X


billion views at the time of writing (compared with 1.8 billion views for Al Jazeera
English).

RT is known for being the home for controversial voices; it has hosted
WikiLeaks’s Julian Assange, the Holocaust denier Ryan Dawson, InfoWars’s Alex
Jones, the leftist George Galloway, and the Brexit leader Nigel Farage (Pomerantsev,
2015; Yablokov, 2015). At the same time, RT hosts industry heavyweights like Larry
King, Chris Hedges, and Ed Schultz, whose contributions serve to boost the chan-
nel’s legitimacy (Richter, 2017). With such controversial speakers and prominent
news personalities, RT has had an undeniable impact on the business of journalism
and the profile of state-backed news outlets. Yet, we still know very little about how
this organization works.

In RT’s first year in 2005, the Kremlin assigned only U.S.$30 million to run the
channel, which made it difficult for RT to compete with international media giants
like the Qatari-funded Al Jazeera (Ioffe, 2010). The channel started with only 500
employees, including 200 Russian and international journalists, at its headquarters
in Moscow (Alpert, 2014). Things have changed since then, and by 2011 the
Russian state had allocated a bigger budget of over U.S.$300 million to operate RT
and employed more than 1,000 people in 22 bureaus around the world (Alpert,
2014; Rutland & Kazantsev, 2016). In 2013, Putin signed a decree banning any bud-
get cuts for state-run news media, including RT, and the Kremlin upped its 2015–
2017 budget for the channel to U.S.$400 million (Alpert, 2014). RT does not rely on
ads to run, instead the channel spends money on its own promotion. In a recent in-
vestigation by the Intelligence Community Assessment (ICA), it was reported that
the Kremlin spends U.S.$190 million a year on the distribution of the channel in
hotels and via satellite and cable broadcasting all over the world (ICA, 2017).

Despite this, RT remains undertheorized in academic scholarship. Prior research
on RT has focused on how it is part of information warfare (Pomerantsev, 2015; Xie
& Boyd-Barrett, 2015); how it peddles conspiracies (Yablokov, 2015); and how effec-
tive and how persuasive its strategies are (Borchers, 2011; Miazhevich, 2018).
However, at the time of writing, the organizational behavior of RT has not yet been
explored. Hutchings et al. (2015) argue that this scholarly absence reflects the fact
that RT is perceived as a government mouthpiece and a maligned news outlet that is
not worthy of study. To add to that, we believe that this absence is also influenced
by various obstacles to gaining access to RT’s backrooms.

Here, we focus on the organizational behavior of RT rather than the content it
presents. Organizational behavior is an applied behavioral science that investigates
the impact individuals, groups, and structure have on behavior within a certain or-
ganization (Robbins & Judge, 2014). In this article, we advance the theory about the
organizational behavior within the newsroom and news production. We add to the
existing literature that has productively helped explain why some sources of political
news and information produce the content that they do (e.g., Boczkowski, 2005;
Powers & Vera Zambrano, 2016; Usher, 2013). From the theoretical lens of organi-
zational behavior, we wanted to explore RT’s organizational structure that forms the

The Organizational Behavior of RT M. Elswah & P. N. Howard

624 Journal of Communication 70 (2020) 623–645

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



foundation of the process of content control, socialization of the journalists, and the
adaptability of the channel and its journalists. To do so, we sought to interview for-
mer and current RT journalists. Based on a year and a half of interviews with RT
journalists, we are able to provide empirical and analytical answers to show the ac-
tivities practiced at RT which constitute the channel’s organizational behavior
through which journalists are recruited, socialized, and controlled.

As a case study, RT offers a theoretical basis for understanding an underexplored
part of the information warfare between Russia and the West. By examining RT,
this article seeks to answer the following questions. First, how are content produc-
tion, dissemination, and marketing organized by RT? Second, what are the mecha-
nisms of social, political, and organizational control exercised over its staff? Finally,
what are the defining features of this type of media organization?

The findings of this article show that RT was an ambitious public diplomacy
project that was initially established to present a positive image of Russia to the
world. However, the dynamics of the channel’s news production changed consider-
ably during the Russia–Georgia conflict in 2008. Since then, RT has worked to en-
courage doubts about the West, its media, agenda, and values, epitomized in its
slogan “Question More.” In order to succeed in this mission, the channel’s organiza-
tional behavior adopted various controls to socialize journalists and to control the
content while maintaining a space to adapt to sudden political events over the years.
In this research, we provide a deeper analysis of the development of RT over the last
decade. Although it could be argued that the current Russian media system is differ-
ent from the Soviet model in important ways, RT has been established in the shad-
ows of the Soviet media system and its organizational behavior is characterized by
Soviet-style controls. RT promotes the Kremlin’s anti-West ideology, professional
journalistic skills are not prioritized, editors are appointed by the government, and
the channel is not driven by revenues.

The Soviet Union’s legacy media ecosystem

In order to understand the present state of the Russian media, we must look back to
the Soviet era. Lenin described the press as “not only collective propagandist and
collective agitator, but collective organizer” (Gruliow, 1956). Media outlets in the
Soviet thinking are mouthpieces and instruments to convey the Communist Party’s
messages and to make citizens follow the state directives. The Soviet Union had an
unprecedented and distinguished media model that was labeled “the Soviet-
Communist Model” by Siebert, Peterson, and Schramm (1956). Under this Soviet
model, the news was produced to reflect a Sovietized version of reality (Oates,
2007). In Siebert et al.’s (1956) book Four Theories of the Press, the authors point
out that the Soviet media was required to support the Marxist–Leninist–Stalinist
ideology. Under the Soviet model, media was not profit-driven and the rewards
were not identified in terms of revenues but by creating influential propaganda.

M. Elswah & P. N. Howard The Organizational Behavior of RT

Journal of Communication 70 (2020) 623–645 625

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



Moreover, the Soviet media was integrated into the Party’s control systems. The
Party exercised its control on media using three main measures. First, it hired loyal-
ists in all key appointments so they can take orders and follow them precisely, like
“soldiers.” Editors lacked professional training and experience; they were trained in
politics and Marxist theory more than journalism (Siebert et al., 1956). Second, the
Party used to issue a large number of directives and instructions to editors. For news
writing, the Party’s Department of Propaganda and Agitation issued “handouts” to
Soviet editors assigning which stories to be included in media outlets. Third, the
Party reviewed and criticized all media outputs constantly. This form of review
intended to retain media under constant scrutiny (Siebert et al., 1956).

Following the collapse of the Soviet Union, Russia began to develop some fea-
tures of a nascent democratic media system under the rule of former President Boris
Yeltsin before Vladimir Putin came to power in March 2000 (Becker, 2004; Oates,
2007). Putin’s policies suggested that the media should support his efforts to bring
order back to Russia and to stand for Russian interests (Becker, 2004). One of his
first moves was taking ownership of media outlets away from the oligarchs and
bringing their channels under state control (Ioffe, 2010). From 1999 to 2011, Putin’s
deputy head of the presidential administration, Vladislav Surkov, held weekly meet-
ings with the heads of Russian television channels to instruct them in what to report
(Ioffe, 2010; Pomerantsev, 2015).

Researchers have debated extensively about how the current Russian media sys-
tem stands in relation to the Soviet era. Although the modern Russian media model
has adopted unique features, it shares some elements with the Soviet model. One of
these elements is self-censorship. Self-censored journalists tend to adopt the
regime’s norms and change their reporting style in anticipation of pressures from
the state (Cheung, 2000). During the Soviet era, direct censorship was rarely needed
and journalists were aware of how to formulate the stories to fit the Communist
Party line (Oates, 2007). After the fall of the Soviet Union, self-censorship remained
embedded in the Russian media system (Becker, 2004; Oates, 2007). This post-
Soviet self-censorship could be explained not only in terms of the fears of journalists
losing their jobs but also their wish to avoid physical harm in a country that has al-
ways scored poorly in media freedom indexes and known for its atmosphere of vio-
lence against journalists (Freedom House, 2019; Oates, 2007; Reporters Without
Borders, 2020).

Communication scholars, however, have emphasized that Putin’s system is not a
complete return to the Soviet model (Becker, 2004; Lipman, 2014). There are several
typologies that researchers proposed over the years to describe the substantive
changes in the post-Soviet media. Oates (2007) argues that because of Putin’s on-
slaught on media outlets, the current media system in Russia should be called a
“neo-Soviet model.” Oates (2007) explains that this model relies on a range of defin-
ing mechanisms, from the introduction of commercial media to an increasing vio-
lence against journalists—features that were not as prevalent during the Soviet era.
In a similar vein to Oates’s model, Becker (2004) argues that the current Russian

The Organizational Behavior of RT M. Elswah & P. N. Howard

626 Journal of Communication 70 (2020) 623–645

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



media system is “neo-authoritarian,” in which media outlets have limited autonomy
and where private ownership is, to some extent, tolerated.

Tolz and Teper (2018), by contrast, believe that labeling the current system in
Russia “neo-authoritarian” or “neo-Soviet” does not adequately capture the major
changes in the strategy Putin applied to media during his third presidential term.
They suggest calling this system “agitainment” to describe the increased control
exercised over media while adopting global media formats. Other post-Soviet media
typologies were inspired by the work of Hallin and Mancini (2004) in North
America and Western Europe media systems. It was argued that Hallin and
Mancini’s polarized pluralist model is the closest to describe the post-Soviet media
for sharing similar features (Vartanova, 2011). These features include the strong ties
between the political elites and journalists, and the existence of a state-private media
market. Yet, Vartanova (2011) believes that the current Russian model is different
from Hallin and Mancini’s (2004) models, proposing the “statist commercialized
model” to describe the contemporary Russian media which rely on unique charac-
teristics such as the strong relationship between the state and media in addition to
the growing commercialization of media.

Although the aforementioned typologies have different names, they indicate that
contemporary Russian media has adopted new strategies that were not common
during the Soviet era. Although this study does not examine the local media system
in Russia or the Soviet media, RT originates within and from this system. This study
examines the current media system followed within RT and the ways in which its
organizational behavior ensures that the content is in line with its foreign policies.
In the next sections, we illustrate how we collected our data, then provide an insider
look at the influence of various political crises on the evolution and expansion of the
channel. Later we take a deep dive into RT’s organizational behavior in terms of
content control and journalists’ socialization.

Methods

To understand the inner workings of news organizations, researchers make use of a
combination of newsroom ethnography and in-depth interviews (e.g., AşIk, 2019;
Boczkowski, 2005; Hassan & Elmasry, 2019; Maziad, 2018; Usher, 2013). However,
methodological challenges in accessing newsrooms are common in societies under
authoritarian rule (Figenschou, 2010). Also, conducting newsroom ethnography in
closed regimes might bring some unwanted risks to the researchers and might iden-
tify the study participants. In similar cases, interviews are the main method
researchers rely on to examine the newsroom practices (e.g., Umejei, 2018; Wright,
Scott, & Bunce, 2020). In this study, we interviewed former and current RT journal-
ists who had worked for at least 3 months at the channel.

Following ethics approval, we started the interviewing process in January 2018
and conducted the last interview in March 2019. Depending largely on snowballing,
we were able to interview 23 journalists who consented to participate in this study.

M. Elswah & P. N. Howard The Organizational Behavior of RT

Journal of Communication 70 (2020) 623–645 627

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



In order to cover all the various channels RT operates, we interviewed participants
from different bureaus, primarily at RT International, based in Moscow, RT
America, RT UK, and RT Arabic. In addition, we were able to include journalists
who witnessed the establishment of the channel and the first year of its production,
the Georgia and Ukraine conflicts, the Brexit, the Syrian war, the 2016 U.S. elec-
tions, and other international events such as the Salisbury poisoning in the United
Kingdom. This variety has enabled us to gain an understanding of the transforma-
tion of the organizational practices at RT since it was launched in 2005 to the time
of writing. The participants worked in both the news production and the website
and social media sections of the channel.

When we started the interviewing process, we discovered that RT management
had imposed nondisclosure agreements (NDAs) on their journalists to prohibit
them from speaking to researchers and media. The NDAs, which were enforced in
2014, are legally binding internationally and could be used to prosecute and fine
journalists if they were to violate their contracts, even after they had left the channel.
In order to counter this restriction, we anonymized our interviews and eliminated
any information that could refer to their gender, nationality, or job titles. We
avoided using quotes and details that could lead to revealing their identities. In addi-
tion, we removed information about whether the participant is currently working or
not working at RT. Although we interviewed journalists from different bureaus, we
have removed links between interviewees and their specific bureaus in this article.
The response rate of this study was almost 10%; we reached out to more than 240
journalists and were able to interview 23. Among these interviewees, 21 respondents
had left the channel by the time of the interview and only 2 of our respondents were
still working at RT at the time of writing. This could be explained by the fact that
journalists who had left the channel were at less risk from speaking with us than
journalists still working at the channel.

The interviews took place in London and Washington, DC. The majority of the
interviews were conducted face-to-face, but we also conducted ten interviews using
VoIP. The interviews lasted for an average of an hour and ranged from half an hour
to almost 3 hours and were conducted in English. Our sample is gender-balanced
and includes subjects who were of the United Kingdom, the United States, Russian,
and various European Union citizenships. In our initial contact with the respond-
ents, we provided them with information about the study and informed consent
protocols. Nonetheless, in several instances, respondents canceled their interview
with us a few hours before we were due to meet them because they were afraid that
their identities would be exposed. In presenting the findings of interview-based re-
search, it is a common practice to present some descriptive characteristics about the
human subjects involved in the associated outputs, but to help protect the identities
of respondents, we have avoided doing so on this occasion.

We started each interview by asking the respondents to describe their roles at
the channel. Each respondent was asked a set of questions with certain variations,
and demographic questions to finish. The questions were about their experience at

The Organizational Behavior of RT M. Elswah & P. N. Howard

628 Journal of Communication 70 (2020) 623–645

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



RT, the sources they relied on to gather news and to write their stories, the political
crises that shaped their RT experience, and the gatekeeping process at the channel.
The respondents were informed that they had the right to decline offering answers
to questions that they were not comfortable with providing. We wrote detailed field
notes that included conceptualization remarks during each interview. To inductively
analyze the data, we developed detailed reflective memos following each interview.
The memos allowed us to elaborate on the themes that emerged and to identify the
analytical and theoretical dimensions that emerged during the interviews.

Results

From soft power projection to aggressive intervention

During the early years of Putin’s presidency, the Kremlin’s reputation received a
steady flow of international criticism regarding Putin’s policies. In this context, the
Kremlin announced in 2005 that it was launching a nonprofit 24-hour English-
language international channel that could explain Russia’s policies (Ioffe, 2010).
Our interviewees provided insights into the early days of the channel. In 2005, the
Russian government secured funding for a major English-language television chan-
nel known as Russia Today, which would broadcast from Moscow. The channel oc-
cupied one of the floors of the RIA Novosti building, Russia’s main news agency at
that time. There was a need for native English speakers to help in establishing and
launching the channel. The majority of our respondents confirmed that a team of
British editors was selected at this point to join a team in Moscow to help run the
channel. Another batch of young, British journalists only recently graduated from
journalism schools were recruited to help write the programs and to keep the chan-
nel running. The then 25-year-old Margarita Simonyan was appointed as the editor-
in-chief of the channel.

At this point, our participants suggested that the management of Russia Today
was uncertain about the purpose of the channel, how long it would last, and where
the channel was heading. However, the content was clearly focused on Russian cul-
ture and positive Russian news. Participant9 stated:

In the beginning, when RT was founded, it was founded to give a positive im-
age of Russia. The broadcast was all about culture, and much more of what is
great about Russia, not what is bad about you [the West]. That strategy hap-
pened later. (Participant9, 2018)

The goal of the channel shifted when the Russia–Georgia conflict took place in
2008. Our respondents who witnessed this shift said that this conflict led the
Russian government to realize that it could weaponize the channel to serve its politi-
cal interests. First, the channel rebranded and changed its name from Russia Today
to RT, hoping that its audience would overlook its Russian origins. Second, this

M. Elswah & P. N. Howard The Organizational Behavior of RT

Journal of Communication 70 (2020) 623–645 629

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



conflict marked the first time that RT produced disinformation. One of our partici-
pants described the coverage around Georgia as:

[t]he one that showed its [RT] true colors to the world when it spread com-
plete lies about genocide, and this is when it was clear to everyone watching
that it is a propaganda vehicle. (Participant1, 2018)

Following that, RT has become less and less about Russia. When Participant9,
who had extensive knowledge about Russian media before working for RT, was ac-
cepted for the job at one of RT’s foreign bureaus, the bureau chief told them:

I want to make it clear; we are not doing anything about Russia. Your Russian
experience is not really helpful. (Participant9, 2018)

Across our interviews, our respondents agreed that the goals of the channel since
2008 have been and still are as follows. First, to push the idea that Western countries
have as many problems as Russia. Second, to encourage conspiracy theories about
media institutions in the West in order to discredit and delegitimize them. This is
clearly adherent to the channel’s “Questions More” slogan. Third, to create contro-
versy and to make people criticize the channel, because it suggests that the channel
is important, an approach that would particularly help RT managers get more fund-
ing from the government.

These goals were not communicated to our participants directly, but they
learned them through their experiences over the years using trial-and-error. For in-
stance, Participant13 noted:

They [journalists] are told to redo the story. It is like the electric tens; you get
shocked the first time because you are doing something and you are told to
redo it because you have done it poorly, or it was not what you were asked to
do. So, you redo it and formulate it. (Participant13, 2018)

In order to achieve the above goals, RT has occasionally manipulated its content.
We certainly cannot say that everything that RT produces is a complete lie but there
are many situations when this channel has produced misleading content intention-
ally, Participant14 explained:

Would they twist stories, or make facts, or reshape things, or twist a narrative?
Absolutely. It’s less than about changing the story, just omitting facts. You
take out key things and it will change the perspective that people will gain
from the story and therefore it is misinformation. Other times they would re-
port these unverified. (Participant14, 2018)

Things soon took a turn toward a more politicized editorial policy when the
Ukraine–Russia conflict began in 2014. The Russian government had weaponized
RT at this point to defend the Russian position and to demonize Ukraine.
According to Participant16, this was the point at which RT management canceled

The Organizational Behavior of RT M. Elswah & P. N. Howard

630 Journal of Communication 70 (2020) 623–645

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



all the nonpolitical shows. Participant13 referred to how RT portrayed the insur-
gency in Donetsk and Luhansk as:

[s]upport for what is referred to as the self-defense units, the self-declared
regions of Donetsk and Luhansk against the fascist Ukraine. That was pretty
standard. A lot of stories, portraying Ukrainians as fascists, in the true sense
of the word. Of course, there are fascists and very far-right groups in Ukraine,
but their presence was blown out of proportion to portray Ukraine in a certain
light and to portray Donetsk and Luhansk, which were supported by Russia,
as having to defend themselves against a right-wing Ukraine. (Participant13,
2018)

The situation deteriorated when the Malaysia Airlines MH17 plane crashed in
July 2014. The plane was attacked by a missile fired at the plane, leading to the crash
in Eastern Ukraine near the Russian border and killing all 298 passengers on board
(Hoon, 2017). In the aftermath, no one claimed responsibility, but the international
community argued that the missile was fired by Moscow-backed Ukrainian insur-
gents. Across the interviews, MH17 was described as a particular crisis for the chan-
nel and that RT was unprepared for it. Following the incident, RT produced
multiple explanations for the shooting down of MH17.

One of the first stories that came out of RT emphasized that the Ukrainian side
might be involved. One of our respondents said that they published a story claiming
that Putin’s plane was the main target rather than MH17. At this time several RT
journalists quit their jobs on air, such as Liz Wahl and Sara Firth. The departure of
the RT America correspondent Liz Wahl came as a particular surprise to the man-
agement when she rebuked the coverage of Ukraine and resigned live on television
(Carroll, 2014). Following Wahl’s steps, the London-based reporter Sara Firth
resigned due to RT’s coverage of the MH17 incident (Plunkett, 2014).

In 2016, reports were circulated in relation to the Russian meddling in the U.K.
referendum and the U.S. presidential elections. Some of our participants saw that
RT has strategically emphasized Brexit messages by enabling more exposure to
members of the Leave campaign. Participant20 was confused about the channel’s
line towards the Brexit:

I asked my editor, what is RT’s line for this [Brexit], and he said: Anything
that causes chaos is RT’s line. (Participant20, 2019)

In regard to the 2016 U.S. elections, our participants who worked during this pe-
riod emphasized that they used to attack Hilary Clinton repeatedly. However, none
of them talked about any specific instructions to support Trump, in particular, in
the run-up to the elections. One of the participants explained that RT seemed pro-
Trump only because it criticized Hilary Clinton but, in reality, the channel would
have supported any candidate running against her, Participant15 said:

M. Elswah & P. N. Howard The Organizational Behavior of RT

Journal of Communication 70 (2020) 623–645 631

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



During the run-up to the election, I remember bashing Clinton, criticizing
Clinton all the time because RT themselves did not believe that Trump would
win. Everyone thought that Clinton would win so they just criticized her as
much as possible. (Participant15, 2018)

RT-election meddling has been investigated by the U.S. Department of Justice
and in an unprecedented move in 2017; the U.S. government registered RT as a
“foreign entity” and classified its journalists as foreign agents. Our respondents said
that this was a “politically driven act.” This act led more journalists to quit their jobs
at RT America, fearing that they would be classified as agents of the Russian govern-
ment. RT is currently not available through cable in most states in the United States.

In the next sections, we will discuss more closely the organizational behavior of
RT and the practices of journalists’ socialization and content control.

The socialization of RT journalists

The socialization of journalists is the first mechanism used in news organizations to
promote its policy (Breed, 1955). In general, socializing journalists into a specific
news culture is an integral process that includes learning about boundaries, distinc-
tions, ideological values, norms, insider communicative behavior, language use, and
a variety of discursive skills (Cotter, 2010). RT’s organizational socialization process
depends on several practices. These socialization practices of the channel have uni-
fied its organizational behavior across its various bureaus and languages worldwide.

Socialization at RT depends largely on earning the loyalty of their journalists. In
any organization, the behavior of an employee could be influenced by either (a) inte-
grating the attitudes, habits, and state of mind into the employees which should lead
them to reach decisions in favor of the organization; or (b) forcibly imposing deci-
sions on the employees (Simon, 1997). RT’s organizational behavior employed the
former style than the latter. To do so, RT management tends to select journalists
who have little to no experience in journalism. This pattern of nonprioritizing jour-
nalistic skills is very similar to the one followed in the Soviet era (Siebert et al.,
1956). Our participants, who themselves had no journalistic experience before join-
ing RT, argued that this strategy was adopted to avoid any pushbacks from the jour-
nalists in relation to the content or the agenda and to be able to mold the newly
hired journalists and shape their minds. This strategy is employed in all RT offices,
including RT America and RT UK. Participant8, who had no experience when they
joined one of RT bureaus, stated:

I would say that in all, RT hire inexperienced producers who they can mold in
producing what kind of news they want and those who are less likely to put
up a fight against certain editorial decisions. (Participant8, 2018)

British journalists dominated RT in 2005. There was an agreement among the
study participants who witnessed the early days of RT in Moscow that RT

The Organizational Behavior of RT M. Elswah & P. N. Howard

632 Journal of Communication 70 (2020) 623–645

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



management was keen on selecting British journalists. Participant21, who held a se-
nior position at RT, explained that RT could not hire Americans then because of the
Russia–United States relationship. The British journalists were chosen mainly for
their English-language skills.

Those young, British, inexperienced journalists were treated like stars. Our par-
ticipants stated that they were pampered with money, makeup artists, and private
cars when they joined RT at its early days. When Participant4 joined RT, they had
no experience and had just finished their bachelor’s degree in journalism.
Participant4 said that they were given an extremely generous amount of screen time
and a salary that was higher than the salary they get after working for years in other
media outlets. The glamorous treatment of these journalists fostered loyalty and dis-
couraged them from leaving the channel. However, the participants said that in
most cases, journalists who work for RT do not agree with its messages.
Participant13 said that RT journalists knew that they were not telling the truth.
However, working at RT guarantees that they receive a high salary while living in
Moscow. Participant15 elaborated:

I started working there because it was the easiest way to join journalism, not
being a journalism graduate myself and not having any kind of training in
journalism. It is the good place for new grads because it is very easy there be-
cause the main prerequisite for the job is the language. (Participant15, 2018)

In addition to monetary-based loyalty, it was argued in the interviews that RT
management instilled in foreign journalists working at RT UK and RT America an
image that Russia is a victim of Western politics. RT UK and RT America journalists
are not specialists in Russian culture or politics and, in most cases, have never vis-
ited Moscow. This was another strategy that was followed to help socialize non-
Russian journalists. Participant9 noticed that:

[p]eople, who they hired then, were mostly young graduates who did not
know anything about Russia . . . They didn’t know Russian at all – it was
completely stupid. (Participant9, 2018)

They are repeatedly told that Russia is misrepresented in Western media and
that Russophobia is on the rise. Participant23 believes that this is done in order to
enforce loyalty among foreign journalists.

To better socialize the foreign journalists and to protect the channel from
whistle-blowers, NDAs were added to the contracts of non-Russian journalists from
2014. Participants stated that in the early days of RT, there were clauses in the em-
ployment contract to prevent journalists from speaking out but that these were not
legally binding outside Russia. NDAs were imposed in 2014 following the MH17 in-
cident to prevent journalists from discussing their work experiences at RT. The
NDA made this legally binding outside Russia and journalists could be sued if they
were to violate the terms of the agreement. Participant23 noted:

M. Elswah & P. N. Howard The Organizational Behavior of RT

Journal of Communication 70 (2020) 623–645 633

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



They tried to make everyone sign [a] nondisclosure agreement. That was
around Ukraine. It was for non-Russians. A lot of the foreign staff decided to
leave at this point. They [RT] did not want anyone to say bad things about
the company. After Liz Wahl and Sara Firth [left RT], they did not want any
more people doing this. There was something in the contract before but that
was not enforceable abroad. That’s why they did that. They wanted something
legally binding in the foreign journalists’ home countries. (Participant23,
2019)

Socializing Russian journalists was not as necessary. Russian journalists at RT
have a particularly strong sense of nationalism. They often suggest that they are
serving their country by working for this channel. Participant6 stated that workers
at RT would reaffirm the argument that Russia is mistreated and that they want to
empower Russia through RT. They said:

[I]f you were Russian, this is a great message to be sending: Russia is a power-
ful country [but] there is also this disparity. This is what they believe in, and
Margarita, and most of them. They see Russia as being beleaguered and mis-
treated and they want to empower Russia on the international stage.
(Participant6, 2018)

Language socialization is also an important part of the journalistic identity
(Cotter, 2010). In that sense, each news organization produces a style guide in order
to maintain a house style and use standard news language (Cameron, 1996; Ebner,
2016). Becoming familiar with the roles of the style guide and enforcing them are
part of the organizational socialization of journalists (Cameron, 1996). RT is no ex-
ception; it has a style guide to provide guidance to its journalists and to unify its out-
put. Based on our interviews, the style guide only includes instructions on the terms
journalists should use to refer to regimes, countries, and political groups. For exam-
ple, Participant22 said that:

Obviously within RT, the style guide would speak about the Syrian govern-
ment or Assad government as opposed to the Syrian regime. At the BBC, you
would talk about the Syrian opposition or Syrian rebels while it is really com-
mon at RT to speak about terrorists or militants. (Participant22, 2019)

Although the style guide existed, our respondents indicated that they rarely used
it for editorial checks. Two participants were not even aware of whether RT has a
style guide, which might imply that although the style guide exists, it is not strictly
enforced. During the research, we were able to obtain a copy of the guide that is be-
ing handed to newly hired journalists to help them understand the production pro-
cess. This document does not provide any political editorial directives but, rather,
provides a professional guide for journalists who are just starting their career at RT.
Participant23, however, believes that journalists were being told about the editorial
policies of the channel through informal talks with the editors, rather than through

The Organizational Behavior of RT M. Elswah & P. N. Howard

634 Journal of Communication 70 (2020) 623–645

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



a formal, written style guide. The journalistic socialization at RT is mostly pursued
during casual day-to-day directives.

Adapting and adopting journalistic norms and values

RT is a “learning organization” that has revolutionized itself over the years. A learn-
ing organization continuously transforms itself in order to meet its strategic goals
(Pedler, Boydell, & Burgoyne, 1989). One of these goals is to Russionize the channel.
Our respondents who witnessed the launch of RT in Moscow argued that hiring
British journalists was part of a long-term plan to replace them with Russian jour-
nalists later. Those young and inexperienced British journalists who joined RT in
2005 in Moscow were responsible for training young Russian journalists who would
later replace them. Participant4 said:

They were getting us to train up their kind of up-and-coming Russians. They
were learning journalism from us and the idea was to whittle down the num-
ber of foreigners and very largely to be run by Russians. (Participant4, 2018)

Participant21 told us that Russian journalists were being trained at RT to lose
their Russian accent and to speak fluent English while presenting on camera. The
Russianization plan has partially fulfilled its goals. When we interviewed
Participant15 in 2018, they believed that non-Russians represented 30% of RT’s
headquarters in Moscow.

RT is not only a learning organization in terms of its human resources but also
in terms of its rapid adaptation to new narratives in response to political events.
Our respondents reported several examples of when RT tailored new narratives to
sudden changes in Russia’s foreign affairs. Participant16 and Participant17 cited
changes in RT’s narratives about Turkey. RT has usually portrayed Turkey in a less
critical way. In 2015, when Turkish warplanes hit a Russian military aircraft while
flying over Syrian territory, RT changed its narrative and started to present Turkey
as an enemy. At that time, RT started disseminating stories on how members of ISIS
and jihadists were being smuggled across the Turkish border and how Turkey was
causing an immigration crisis in Europe. Nine months after this incident, Erdogan
and Putin reached an agreement, and therefore RT stopped portraying Turkey
negatively.

The refugee crisis is another example of RT altering the angles of stories due to
political changes. Participant22 recalled that RT was open to and supportive of the
refugees seeking asylum in the West. However, with the Syrian crisis taking over,
RT managers thought that stigmatizing the refugees would be a good opportunity to
destabilize Western politics. According to Participant22, some of these stories were
false but remained popular:

Some of the stories were proven to be false at RT but RT would give them a
lot of airtime. I think there were stories about rapes and stuff like that in

M. Elswah & P. N. Howard The Organizational Behavior of RT

Journal of Communication 70 (2020) 623–645 635

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



Germany that is caused by refugees . . . So, you see this shift from “freedom
and balance” to “migrant crisis” that is destabilizing Europe. (Participant22,
2019)

Similar alterations took place during the coverage of the 2011 Arab Spring.
Participant10 gave an example of how RT needed to change its editorial policy fre-
quently to stay in step with the Kremlin’s line. RT was supportive of the Arab
Spring in 2011; however, after the Russian Foreign Ministry evaluated the situation
and decided that the Arab Spring was harmful to their foreign policy, RT changed
its coverage to be anti-Arab Spring. Although it is not uncommon for narratives to
change on other channels, it is particularly common practice at RT and part of its
organizational behavior.

Politically, it is difficult to state whether RT is a left-leaning or right-leaning
news organization. The majority of the respondents insisted that RT does not have a
political identity but rather that it changes its stance to be in line with its broader
goals. One of the respondents mentioned that RT was far left when it was estab-
lished, promoting “unreported” groups, environment-related issues like anti-
fracking, and interviewing the leaders of the Occupy Wall Street movement. Later, it
started to support far-right ideas and highlight right-wing leaders. As such it is far
more likely that RT is an opportunist organization that adopts ideas that are
intended to weaken the power of the West. This supports Yablokov’s (2015) argu-
ment that RT has simultaneously adopted left- and right-wing ideas in order to at-
tract different audiences and to expand its influence.

Gatekeeping and self-censorship in authoritarian news

Kurt Lewin (1947) proposed the term “Gatekeeper” to describe a person who makes
the decisions between “in” and “out” in an organization. Later, the term was picked
up by White (1950) who applied it to news organizations to conclude that news is
determined by the gatekeeper’s own set of experiences, attitudes, and goals.
Shoemaker and Vos in their well-cited book Gatekeeping Theory (2009) argue that
media messages pass through a series of gates that influences and changes the mes-
sages. Within the context of the organizational structure of RT, there are several
“gates” to reframe news. The most important gatekeeper is the Russian government.

The Russian government is involved in RT in different ways. Participant12 de-
scribed RT as “a wing of the government information team” whereas Participant13
said that RT is a PR organization for the Russian government. The government con-
trol on RT includes hiring managers, imposing story angles, and, in some instances,
disapproving of stories. Participant3 said that RT has close ties with the Ministry of
Foreign Affairs and confirms some news stories with the Ministry. Participant16
pointed out that RT journalists were trained to adopt the Russian government’s po-
sition toward events.

The Organizational Behavior of RT M. Elswah & P. N. Howard

636 Journal of Communication 70 (2020) 623–645

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



During the Soviet era, the appointment of editors was on the basis of their politi-
cal reliability and knowledge of Marxism rather than their professional competence,
in a process which was supervised by the Communist Party (Siebert et al., 1956).
Similar to this, one of our participants said that the government appoints an advi-
sory team to supervise the hiring of journalists at RT in Moscow. In addition, all of
our respondents have confirmed that the top managers and senior editors at all RT
bureaus are Russians. Participants from RT UK and RT America confirmed that
their offices were run by Russian managers and senior editors. Participant18 noticed
that:

The higher up the ranks, the more Russians it goes. So, senior producers were
Russian and all the bosses. Down the line, they will be less Russian and more
British, or Australians. (Participant18, 2019)

Participant2 stated that “nothing we did was our own idea.” The gatekeeping
process at RT is similar to the one that was followed during the Soviet era during
which the Communist Party used to select which stories to cover on a daily basis
(Siebert et al., 1956). At RT, all the stories are either assigned by the channel’s edi-
tors or approved by Russian seniors. At the RT newsroom in Moscow, there are sev-
eral news teams and each team is supervised by two editors: a Russian editor who is
responsible for the political editing of the stories and a foreign editor who ensures
that the writing is at a professional level. The story selection process at RT starts
with what our respondents referred to as “the morning meeting” where senior edi-
tors, in most cases Russians, meet in order to select the stories RT will cover for the
day (Figure 1).

Following the morning meeting, news is assigned by the editors to the journal-
ists. The assignments vary according to the topic. When it came to assigning politi-
cally sensitive stories, foreign journalists are usually avoided for such tasks.
Participant13 stated:

I am a foreigner, so they would not give me the sensitive stories. The sensitive
stories were done by people who understand the line that needs to be taken.
(Participant13, 2018)

For instance, during the Georgia conflict in 2008, Participant1 said that they
sent Russian journalists rather than British journalists to cover this conflict.

This aforementioned assignment strategy is followed at RT International in
Moscow. Participants who worked in foreign bureaus did not have an agreement on
whether the stories are directly assigned to them or that they were able to pitch their
own stories. Participant8 who worked at one of RT’s foreign bureaus said that the
stories are sent from the Moscow headquarters on a daily basis to the bureau where
they work, stating:

What we get was a short word document that has a list of the stories that a se-
nior Russian manager felt that we should cover. This is what we used to

M. Elswah & P. N. Howard The Organizational Behavior of RT

Journal of Communication 70 (2020) 623–645 637

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



Figure 1 News Production Workflow within RT
Source: Based on our interviews with RT journalists collected from January 2018 to March
2019.
Note: A circle represents story development, boxes represent the decision-makers and the
gatekeepers at the channel, and thin arrows represent the sequence in which the story fol-
lows. Dotted lines refer to a possible intervention from the government or the editor-in-chief
to take a story off-air.

The Organizational Behavior of RT M. Elswah & P. N. Howard

638 Journal of Communication 70 (2020) 623–645

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



dictate our news agenda . . . this list was only sent to the news editor and it
was not sent to producers. I don’t think they wanted it to be widely shared.
(Participant8, 2018)

However, a few other respondents, who worked for the foreign bureaus, said
that they used to propose stories that are then approved only if they fitted the anti-
West narrative of RT. Participant17 said:

The individual journalists who work for RT . . . they pitch the story. Whoever
is in charge is more than happy to confirm if that story makes the US and the
UK look bad. (Participant17, 2018)

After journalists write a script, they need to get it approved by their editor. Most
of our respondents who were based in the Moscow office said that the Russian edi-
tor would approve the script and the British editor would check the script to ensure
it was professionally styled:

You have the UK editor who is usually a senior person who worked for Sky or
BBC, to make sure that the quality is as good as BBC or CNN, then you had
the Russian editor by his side to make sure it ticks all the boxes. The UK [edi-
tor] would look at my script and may amend it or something, and then it goes
to the Russian editor and this is where it got screened. (Participant2, 2018)

One of the respondents said that in the foreign bureaus, scripts are sent to the
Moscow office for approval. However, they believe that this process is necessary to
ensure the reliability of scripts and to avoid unintended mistakes. However,
Participant6 said that none of the reports produced for RT UK, for example, needed
to be approved by the headquarters. They argued that the Moscow office’s approval
was not needed because the head of the news program is Russian and that this per-
son had worked for RT in Moscow for a long time. However, they added that
reports made for RT international must be approved by the Moscow office.

After a script is approved, the story is produced and broadcasted. However, there
were a few incidents when the government and the Editor-in-Chief Margarita
Simonyan played a last-minute top-down gatekeeping role by taking down stories
after they had been broadcasted. For example, Participant3 said that when RT
Arabic managed to interview the Libyan president Muammar Al Gaddafi when he
was hiding from the opposition in 2011, RT broadcasted the interview and then offi-
cials ordered that no further broadcasts should be aired until the political position
of Russia was confirmed.

Self-censorship is one of the main defining features of the Soviet media and the
current Russian media system (Becker, 2004; Oates, 2007). As such, RT is no differ-
ent; journalists at RT have turned into gatekeepers. Most of our participants stated
that they self-censor while pitching stories or writing scripts. Participant6 provided
a summary of this phenomenon by stating that:

M. Elswah & P. N. Howard The Organizational Behavior of RT

Journal of Communication 70 (2020) 623–645 639

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



Everyone is doing self-censorship. Even when you are pitching stories you will
say to yourself, they are never going to go with that, so I am not going to
bother to pitch it. (Participant6, 2018)

This self-censorship sometimes replaces the structured process of gatekeeping at
RT. In some instances, the Moscow office does not interfere with the foreign
bureaus’ production process. Participant18, who worked in a foreign bureau, stated
that:

I had a very little control from Moscow. I ran 10 stories a day with no direc-
tion and it was up to me. However, I knew what the Russians wanted so I was
self-censoring. (Participant18, 2019)

Unlike the current Russian media system that relies on direct punishment in the
sort of harassment or violence (Oates, 2007), firing journalists who do not abide by
RT policies were found to be uncommon. Our participants discussed incidents
when they refused to cover certain stories but their future at RT was not affected. In
some situations, mild sanctions were employed, but not the termination of con-
tracts. For example, when one of the participants refused to produce stories that
they perceived as extreme and against their political opinions, the management took
away the team they had been supervising as a warning. Alternatively, the emphasis
is upon loyalty to the channel, such that it has a significant bearing on career pro-
gression. Journalists who are considered particularly loyal to RT occupy senior posi-
tions. In other words, self-censorship in RT is not driven by fear of punishment but
rather fear of losing the incentives the channel offer to those who follow its line.

Conclusion

Although it might be tempting to compare RT’s organizational behavior with other
media outlets, this study focuses only on RT. Our case study exposes and explains
the internal processes of an important instrument of Russia’s information warfare
infrastructure. RT’s organizational behavior may share some practices with other
news organizations. However, our findings reveal particular features to RT’s organi-
zational behavior: (a) the gatekeeping processes that begin with assigning the
politically-sensitive topics to Russian journalists and ends with an occasional top-
down intervention from the state; (b) the socialization process of journalists that
depends on establishing loyalty in the newsroom through monetary incentives and
job promotions; (c) not having a specific political leaning; our data show that RT
was a far-left organization in the early days and later changed to adopt far-right
ideas.; (d) focusing on non-Russia-related content instead of representing Russia
positively.

To fulfill its mission, RT management has drawn heavily from the types of prac-
tices of Soviet media controls that Siebert et al. (1956) identified in their work on
the Soviet era (Table 1). Journalists at RT continue to be subject to Soviet-style

The Organizational Behavior of RT M. Elswah & P. N. Howard

640 Journal of Communication 70 (2020) 623–645

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



socialization and self-censoring, through an awareness of the messages that Russian
senior editors want to put forward for broadcast. RT’s social controls do not focus
upon coercion and fear, like the current media system in Russia, but rather on the
benefits associated with working for RT. Non-Russian journalists often joined and
stayed with RT for career progression, suggesting that other institutions would re-
fuse to hire them if they were to leave the channel.

By contrast, Russian journalists are more likely to articulate a sense of pride in
serving their country by working for RT. It, therefore, makes sense that interviewees
would speak of RTs management intending to replace foreign journalists with
Russian journalists. In addition to Russianizing the institution, other controls were
also imposed. The news assignment strategy maintained an anti-West agenda in the
channel and unified the critical representation of Western governments across all
RT languages.

RT is a component of the Russian state’s defense policy. Its critical representa-
tion of the West is regarded as a counterpunch to the West’s anti-Russian narratives
and political positions. The idea that Western media lies is one of the main elements
of RT’s agenda and significantly shapes the ideological foundation of the channel
(Kofman & Rojansky, 2015; Yablokov, 2015). This is what Rawnsley (2015)
describes as “oppositional soft power,” arguing that Russia uses RT to improve its
image by undermining the narratives projected by the West. In that sense, if there is
a story in the U.S. media criticizing the Russian government, RT will respond by

Table 1 A Comparison Between the Soviet and RT Media Models

Soviet Media Model Modern RT Media Model

Purpose To contribute to the success of
the Soviet socialist system

To defend the Russian state by
emphasizing the negative side
of the West

Ideology Soviet ideology Anti-West ideology
Control Hiring loyalists at key positions,

assigning stories, and constant
review and criticism of the
press

Hiring loyalists at key positions,
assigning stories, and offering
monetary incentives to staff

Ownership Public State
Hiring Journalists Supervised by the Party Supervised by the Russian state
Profit Non-profit driven Non-profit driven
Redlines Criticism of the Soviet ideology Criticism of the Russian

government
Journalistic Skills Not prioritized Not prioritized
Self-Censorship High High

Source: Based on the work of Siebert et al. (1956) and our analysis of interviews with
RT journalists collected from January 2018 to March 2019.

M. Elswah & P. N. Howard The Organizational Behavior of RT

Journal of Communication 70 (2020) 623–645 641

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



criticizing the United States. Whenever Russia is accused of a human rights viola-
tion, RT broadcasts stories that suggest that there are comparable cases in the
United States.

There is a rising homegrown dissatisfaction with liberal Western democracies
(Foa & Mounk, 2016, 2017). It is, however, methodologically and empirically diffi-
cult to assess RT’s role in destabilizing consolidated Western democracies (Richter,
2017; Yablokov, 2015). What we know from examining RT’s organizational behav-
ior is that it indeed promotes an anti-West narrative through their daily news agen-
das. What we can ask is who actually do watch RT? Our participants stated that
they were writing and broadcasting to audiences with pre-existing anti-Western and
antiestablishment beliefs. The channel gives this type of audience a voice, news to
amplify, and a source that reinforces their beliefs and political agendas. However,
our participants doubted that RT has the power to change the public opinion in a
broader sense.

Giving the perception that RT could possibly break democracies enables it more
power and eventually makes it eligible for more state funding. RT alone cannot break
Western democracies; it is a single apparatus among many others that are used to med-
dle in Western politics. The success of the Russian information warfare depends largely
on the network of different sources, including media outlets, social media bots, trolls,
and cyberattacks (Richter, 2017). RT, however, is more likely to be held accountable be-
cause, unlike other covert strategies, for being a public-facing broadcaster that must ad-
here to follow Communication Acts and media regulations where it operates.

This article advances the scholarship of news organizational behavior, informa-
tion warfare, and international broadcasting. We provide a framework to examine
state-backed media operations by understanding their historical and domestic con-
texts. RT’s organizational behavior would not have been the same without the his-
torical influence of the Soviet media system. By studying RT, we realized how
important it is to contextualize state-backed media within the broader media ecosys-
tem that shaped their evolution. Although some outlets—especially those backed by
nondemocratic states—might share some elements and promote similar narratives,
the controls they inherit are shaped by unique domestic sociopolitical factors that
evolve and change their editorial structure.

Acknowledgments

The authors acknowledge and appreciate the participants who were generous with
their time and were able to share their experiences with us. The authors gratefully
acknowledge the support of the European Research Council, “Computational
Propaganda: Investigating the Impact of Algorithms and Bots on Political Discourse
in Europe,” Proposal 648311, 2015–2020, P.N.H., Principal Investigator. We are also
grateful for the support of Luminate Group, Civitates, and the Hewlett Foundation.
Any opinions, findings, and conclusions or recommendations expressed in this ma-
terial are those of the authors and do not necessarily reflect the views of the funders.

The Organizational Behavior of RT M. Elswah & P. N. Howard

642 Journal of Communication 70 (2020) 623–645

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020



References

Alpert, L. I. (2014). Kremlin Speak: Inside Putin’s Propaganda Factory [Kindle Version].
Retrieved from https://www.amazon.com/Kremlin-Speak-Inside-Propaganda-Factory-
ebook/dp/B00PSASZS6

AşIk, O. (2019). Politics, power, and performativity in the newsroom: An ethnography of
television journalism in Turkey. Media, Culture & Society, 41(5), 587–603. doi:10.1177/
0163443718799400

Becker, J. (2004). Lessons from Russia: A neo-authoritarian media system. European Journal
of Communication, 19(2), 139–163. doi:10.1177/0267323104042908

Boczkowski, P. J. (2005). Digitizing the News: Innovation in Online Newspapers.
Cambridge, MA: MIT Press.

Borchers, N. S. (2011). Do you really think Russia should pay up for that? Javnost - The
Public, 18(4), 89–106. doi:10.1080/13183222.2011.11009069

Breed, W. (1955). Social control in the newsroom: A functional analysis. Social Forces, 33(4),
326–335. doi:10.2307/2573002

Cameron, D. (1996). Style policy and style politics: A neglected aspect of the language of the
news. Media, Culture & Society, 18(2), 315–333. doi:10.1177/016344396018002008

Carroll, R. (2014, March 6). Russia Today news anchor Liz Wahl resigns live on air over
Ukraine crisis. The Guardian. Retrieved fromhttps://www.theguardian.com/world/2014/
mar/06/russia-today-anchor-liz-wahl-resigns-on-air-ukraine.

Cheung, A. S. Y. (2000). Self-censorship through the eyes of Hong Kong journalists. Free
Speech Yearbook, 38(1), 1–18. doi:10.1080/08997225.2000.10556251

Cotter, C. (2010). News Talk: Investigating the Language of Journalism. Cambridge, UK:
Cambridge University Press.

Ebner, C. (2016). Language guardian BBC? Investigating the BBC’s language advice in its
2003. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 37(3), 308–320. doi:10.
1080/01434632.2015.1068789

Figenschou, T. U. (2010). Young, female, Western researcher vs. senior, male, Al Jazeera offi-
cials: Critical reflections on accessing and interviewing media elites in authoritarian socie-
ties. Media, Culture & Society, 32 (6), 961–978.doi:10.1177/0163443710379667

Foa, R. S., & Mounk, Y. (2016). The danger of deconsolidation: The democratic disconnect.
Journal of Democracy, 27(3), 5–17.

Foa, R. S., & Mounk, Y. (2017). The signs of Deconsolidation. Journal of Democracy, 28(1),
5–16.

Freedom House. (2019). Media Freedom: A Downward Spiral. Retrieved fromhttps://freedom
house.org/report/freedom-and-media/2019/media-freedom-downward-spiral

Gruliow, L. (1956). The Soviet press: Propagandist, agitator, organizer. Journal of
International Affairs, 10(2), 153–169.

Hallin, D. C., & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems Three Models Media and
Politics. Cambridge: Cambridge University Press.

Hassan, M. M., & Elmasry, M. H. (2019). Convergence between platforms in the newsroom:
An applied study of Al-Jazeera Mubasher. Journalism Practice, 13(4), 476–492. doi:10.
1080/17512786.2018.1507681

Hoon, M. D. (2017). Navigating the legal horizon: Lawyering the MH17 disaster. Utrecht
Journal of International and European Law, 33(84), 90–119. doi:10.5334/ujiel.368.

M. Elswah & P. N. Howard The Organizational Behavior of RT

Journal of Communication 70 (2020) 623–645 643

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020

https://doi.org/10.1177/0163443718799400
https://doi.org/10.1177/0163443718799400
https://doi.org/doi:10.1177/0267323104042908
https://doi.org/doi:10.1080/13183222.2011.11009069
https://doi.org/doi:10.2307/2573002
https://doi.org/doi:10.1177/016344396018002008
https://www.theguardian.com/world/2014/mar/06/russia-today-anchor-liz-wahl-resigns-on-air-ukraine
https://www.theguardian.com/world/2014/mar/06/russia-today-anchor-liz-wahl-resigns-on-air-ukraine
https://doi.org/doi:10.1080/08997225.2000.10556251
https://doi.org/ doi:10.1080/01434632.2015.1068789
https://doi.org/ doi:10.1080/01434632.2015.1068789
https://doi.org/doi:10.1177/0163443710379667
https://freedomhouse.org/report/freedom-and-media/2019/media-freedom-downward-spiral
https://freedomhouse.org/report/freedom-and-media/2019/media-freedom-downward-spiral
https://doi.org/doi:10.1080/17512786.2018.1507681
https://doi.org/doi:10.1080/17512786.2018.1507681
https://doi.org/doi:10.5334/ujiel.368


Hutchings, S., Gillespie, M., Yablokov, I., Lvov, I., & Voss, A. (2015). Staging the Sochi
Winter Olympics 2014 on Russia Today and BBC World News: From soft power to geo-
political crisis. Participations: Journal of Audience & Reception Studies, 12(1), 630–659.

ICA. (2017). “Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US Elections”: The
Analytic Process and Cyber Incident Attribution. Intelligence Community Assessment.
Retrieved from https://www.dni.gov/files/documents/ICA_2017_01.pdf.

Ioffe, J. (2010). What is Russia Today? Columbia Journalism Review. Retrieved fromhttps://
www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php

Jackson, J. (2015, September 21). RT sanctioned by Ofcom over series of misleading and bi-
ased articles. The Guardian. Retrieved fromhttps://www.theguardian.com/media/2015/
sep/21/rt-sanctioned-over-series-of-misleading-articles-by-media-watchdog

Kofman, M., & Rojansky, M. (2015). A Closer Look at Russia’s “Hybrid War” (Washington,
DC: Woodrow Wilson International Center for Scholars

Lewin, K. (1947). Frontiers in group dynamics: Concept, method and reality in social science;
social equilibria and social change. Human Relations, 1(1), 5–41. doi:10.1177/
001872674700100103

Lipman, M. (2014). Russia’s nongovernmental media under assault. Demokratizatsiya, 22(2),
179–190.

Maziad, M. (2018). Qatar in Egypt: The politics of Al Jazeera. Journalism. Retrieved from
https://ezproxy-prd.bodleian.ox.ac.uk:2262/doi/full/10.1177/1464884918812221

Miazhevich, G. (2018). Nation branding in the post-broadcast era: The case of RT. European
Journal of Cultural Studies, 21(5), 575–593. doi:10.1177/1367549417751228

Oates, S. (2007). The neo-Soviet model of the media. Europe-Asia Studies, 59(8), 1279–1297.
JSTOR.

Pedler, M., Boydell, T., & Burgoyne, J. (1989). The learning company. Studies in Continuing
Education, 11(2), 91–101. doi:10.1080/0158037890110201

Pisnia, N. (2017, November 15). Why has RT registered as a foreign agent with the US? BBC
News. Retrieved from http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-41991683

Plunkett, J. (2014, July 18). Russia Today reporter resigns in protest at MH17 coverage. The
Guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/media/2014/jul/18/mh17-rus
sia-today-reporter-resigns-sara-firth-kremlin-malaysia

Pomerantsev, P. (2015). Authoritarianism goes global (II): The Kremlin’s information war.
Journal of Democracy, 26(4), 40–50. doi:10.1353/jod.2015.0074

Powers, M., & Vera Zambrano, S. (2016). Explaining the formation of online news startups in
France and the United States: A field analysis. Journal of Communication, 66(5), 857–877.
doi:10.1111/jcom.12253

Rawnsley, G. D. (2015). To know us is to love us: Public diplomacy and international broad-
casting in contemporary Russia and China. Politics, 35(3–4), 273–286. doi:10.1111/1467-
9256.12104

Reporters Without Borders. (2020). 2020 World Press Freedom Index. Reporters Without
Borders. Retrieved from https://rsf.org/en/ranking

Richter, M. L. (2017). What We Know about RT (Russia Today). European Values. Retrieved
from https://www.europeanvalues.net/wp-content/uploads/2017/09/What-We-Know-
about-RT-Russia-Today-1.pdf

Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2014). Essentials of Organizational Behavior (12th ed.). Upper
Saddle River, NJ: Pearson Education.

The Organizational Behavior of RT M. Elswah & P. N. Howard

644 Journal of Communication 70 (2020) 623–645

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020

https://www.dni.gov/files/documents/ICA_2017_01.pdf
https://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php
https://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php
https://www.theguardian.com/media/2015/sep/21/rt-sanctioned-over-series-of-misleading-articles-by-media-watchdog
https://www.theguardian.com/media/2015/sep/21/rt-sanctioned-over-series-of-misleading-articles-by-media-watchdog
https://doi.org/doi:10.1177/001872674700100103
https://doi.org/doi:10.1177/001872674700100103
https://ezproxy-prd.bodleian.ox.ac.uk:2262/doi/full/10.1177/1464884918812221
https://doi.org/doi:10.1177/1367549417751228
https://doi.org/doi:10.1080/0158037890110201
http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-41991683 
https://www.theguardian.com/media/2014/jul/18/mh17-russia-today-reporter-resigns-sara-firth-kremlin-malaysia
https://www.theguardian.com/media/2014/jul/18/mh17-russia-today-reporter-resigns-sara-firth-kremlin-malaysia
https://doi.org/doi:10.1353/jod.2015.0074
https://doi.org/doi:10.1111/jcom.12253
https://doi.org/doi:10.1111/1467-9256.12104
https://doi.org/doi:10.1111/1467-9256.12104
https://rsf.org/en/ranking
https://www.europeanvalues.net/wp-content/uploads/2017/09/What-We-Know-about-RT-Russia-Today-1.pdf
https://www.europeanvalues.net/wp-content/uploads/2017/09/What-We-Know-about-RT-Russia-Today-1.pdf


Rose, M., & Dyomkin, D. (2017, May 29). Macron denounces “lying propaganda” of Russian
media as he meets Putin. The Independent. Retrieved from http://www.independent.co.
uk/news/world/europe/vladimir-putin-emmanuel-macron-election-hacking-lying-propa
ganda-meeting-a7762336.html

Rutland, P., & Kazantsev, A. (2016). The limits of Russia’s ‘soft power’. Journal of Political
Power, 9(3), 395–413. doi:10.1080/2158379X.2016.1232287

Shoemaker, P. J., & Vos, T. P. (2009). Gatekeeping theory. New York: Routledge.
Siebert, F. S, Peterson, T., & Schramm, W. (1956). Four theories of the press: The authoritar-

ian, libertarian, social responsibility, and soviet communist concepts of what the press
should be and do. Urbana: University of Illinois Press.

Simon, H. A. (1997). Administrative behavior: A study of decision-making processes in admin-
istrative organisations (4th ed.). New York, NY: Free Press.

Stubbs, J., & Gibson, G. (2017, November 13). Russia’s RT America registers as “foreign
agent” in U.S. Reuters. Retrieved from https://uk.reuters.com/article/uk-russia-usa-me
dia-restrictions-rt-idUKKBN1DD29M

Tolz, V., & Teper, Y. (2018). Broadcasting agitainment: A new media strategy of Putin’s third
presidency. Post-Soviet Affairs, 34(4), 213–227. doi:10.1080/1060586X.2018.1459023

Umejei, E. (2018). Chinese media in Africa: Between promise and reality. African Journalism
Studies, 39(2), 104–120. doi:10.1080/23743670.2018.1473275

Usher, N. (2013). Al Jazeera English Online: Understanding Web metrics and news produc-
tion when a quantified audience is not a commodified audience. Digital Journalism, 1(3),
335–351. doi:10.1080/21670811.2013.801690

Vartanova, E. (2011). The Russian media model in the context of post-Soviet dynamics. In D.
Hallin & P. Mancini (Eds.), Comparing media systems beyond the western world. New
York: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139005098.008.

Waterson, J. (2019, July 26). RT fined £200,000 for breaching impartiality rules. The
Guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/media/2019/jul/26/rt-fined-
breaching-impartiality-rules-ofcom

White, D. M. (1950). The “Gate Keeper” a case study in the selection of news. Journalism
Quarterly, 27(4), 383–390.

Wright, K., Scott, M., & Bunce, M. (2020). Soft power, hard news: how journalists at
state-funded transnational media legitimize their work. The International Journal of
Press/Politics, 1–25. doi:10.1177/1940161220922832.

Xie, S., & Boyd-Barrett, O. (2015). External-National TV news networks’ way to America: Is
the United States losing the global “information war”?. International Journal of
Communication, 9, 66–83.

Yablokov, I. (2015). Conspiracy theories as a Russian public diplomacy tool: The case of
Russia Today (RT). Politics, 35(3), 301–315. doi:10.1111/1467-9256.12097

M. Elswah & P. N. Howard The Organizational Behavior of RT

Journal of Communication 70 (2020) 623–645 645

D
ow

nloaded from
 https://academ

ic.oup.com
/joc/article/70/5/623/5912109 by guest on 01 D

ecem
ber 2020

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/vladimir-putin-emmanuel-macron-election-hacking-lying-propaganda-meeting-a7762336.html
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/vladimir-putin-emmanuel-macron-election-hacking-lying-propaganda-meeting-a7762336.html
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/vladimir-putin-emmanuel-macron-election-hacking-lying-propaganda-meeting-a7762336.html
https://doi.org/doi:10.1080/2158379X.2016.1232287
https://uk.reuters.com/article/uk-russia-usa-media-restrictions-rt-idUKKBN1DD29M
https://uk.reuters.com/article/uk-russia-usa-media-restrictions-rt-idUKKBN1DD29M
https://doi.org/doi:10.1080/1060586X.2018.1459023
https://doi.org/10.1080/23743670.2018.1473275
https://doi.org/doi:10.1080/21670811.2013.801690
https://doi.org/10.1017/CBO9781139005098.008
https://www.theguardian.com/media/2019/jul/26/rt-fined-breaching-impartiality-rules-ofcom
https://www.theguardian.com/media/2019/jul/26/rt-fined-breaching-impartiality-rules-ofcom
https://doi.org/doi:10.1177/1940161220922832
https://doi.org/doi:10.1111/1467-9256.12097

	tblfn1

